2018-08-16, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adam-Sung-84
“Chef” 😁 ...intressanta frågor!
Missuppfattade dig nog lite där, menar du att du fick ”chef” på testet? 😉
Citera
2018-08-16, 22:11
Medlem
groban215s avatar
Fick "logistiker" på testet, lämplig att arbeta inom försvaret, tillsynsmyndighet 😂
Citera
2018-08-16, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badhandduk
Missuppfattade dig nog lite där, menar du att du fick ”chef” på testet? 😉

Ja! 🙂
Citera
2018-08-16, 23:02
Medlem
Gjorde nyligen iq-testet på länken nedan och fick 122. Vad får ni andra?

https://illvet.se/manniskan/hjarnan/...est-pa-svenska
Citera
2018-08-17, 09:20
Medlem
Citat:

Den var svår🙄
Citera
2018-08-17, 09:59
Medlem
Jeveuxtevoirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MicrosoftSam
Vi snackar en kortare period på ett service-företag under gymnasietiden, samt prao på diverse ställen, fortfarande viktigt?

Du bör kunna styrka alla punkter i ditt CV med någon form av dokumentation. Men var man har praktiserat under gymnasiet kanske man inte måste ha med i sitt CV :-)

Citat:
Ursprungligen postat av aadrian93
Det står ju att man behöver få en sexa minst på en niogradig skala på isokai maskinen så hur mycket bör man lyfta då?

väger ca 60 men är väldigt stark och atletisk.

Om du är "väldigt stark" så borde du inte ha några problem med isokaien. Är man något sånär explosiv i sitt lyft och tar över 100% av kroppsvikt i marklyft klarar man styrketestet.

Citat:

Jag fick 134 på testet i länken och 9/9 på UNIQ så du blir säkert också godkänd. Testfrågorna i länken var ganska lika UNIQ-frågorna men lite för simpelt formulerade. UNIQ-frågorna har ofta fler moment och mer avancerade beskrivningar. Men talserierna var ganska lika.

Stort lycka till :-)
Citera
2018-08-17, 13:01
Medlem
Har läst igenom en del sidor men långt ifrån allt så det kanske finns nån som kan hjälpa mig med några frågor! Har blivit kallad till prövning den 5 september men känner mig osäker på hur hårt jag behöver ligga i för att uppfylla kraven.

Värt att veta är kanske att jag är tjej, 60 kg och 168 lång.

På cykeltestet, har jag fattat det som att uppvärmningen börjar med 1,5 watt/kg och sedan ökar med 25-30 watt per minut i 10 min, stämmer det så börjar jag på 90w och slutar på 240w.
Inför ISOKAI har jag läst att det bör gå om man tar den egna kroppsvikten i marklyft, vilket jag gör. Det som oroar mig där är draget från midja till haka då jag inte är så stark i armar/axlar.

Frågan är då om jag har mest att vinna på att tappa nått kilo till dess och få lite lättare motstånd på cykeltestet eller om jag istället ska lägga fokus på mer, bra mat och lyfta tungt? Det är dessutom rätt kort tid kvar så inga underverk hinner ju ske men det vore extremt surt att falla på fystesterna!
Citera
2018-08-17, 13:37
Medlem
Jeveuxtevoirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabulouskilljoy
Har läst igenom en del sidor men långt ifrån allt så det kanske finns nån som kan hjälpa mig med några frågor! Har blivit kallad till prövning den 5 september men känner mig osäker på hur hårt jag behöver ligga i för att uppfylla kraven.

Värt att veta är kanske att jag är tjej, 60 kg och 168 lång.

På cykeltestet, har jag fattat det som att uppvärmningen börjar med 1,5 watt/kg och sedan ökar med 25-30 watt per minut i 10 min, stämmer det så börjar jag på 90w och slutar på 240w.
Inför ISOKAI har jag läst att det bör gå om man tar den egna kroppsvikten i marklyft, vilket jag gör. Det som oroar mig där är draget från midja till haka då jag inte är så stark i armar/axlar.

Frågan är då om jag har mest att vinna på att tappa nått kilo till dess och få lite lättare motstånd på cykeltestet eller om jag istället ska lägga fokus på mer, bra mat och lyfta tungt? Det är dessutom rätt kort tid kvar så inga underverk hinner ju ske men det vore extremt surt att falla på fystesterna!

Hej! Va roligt att du blivit kallad till tester :-)

Gällande cykeltestet så stämmer uträkningen av motståndet. Du kommer börja cykla ca 5 minuter nästan utan motstånd alls (uppvärmning), därefter ca 5 minuter med motstånd på ca 90 watt och avslutningsvis knappt 5 minuter med ökande belastning upp till ca 240 watt. Det är viktigt att hålla samma kadens under hela testet (60-70) – så om du har tillgång till en träningscykel kan du öva att trampa ett varv i sekunden och öka motståndet successivt.

Inför styrketestet skulle jag rekommendera att träna snabba, explosiva- snarare än tunga marklyft. Stången man drar väger nästan ingenting utan det man mäter är med hur stor kraft- och på hur kort tid du kan trycka ner dig själv mot plattan du står på. Så att kunna dra stången upp till axlarna behöver du inte oroa dig över – Det viktiga är bara att göra det snabbt och explosivt. Motståndet i Isokaien är dynamiskt så ju hårdare du drar desto tyngre blir motståndet.

Lycka till på testerna!
Citera
2018-08-17, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeveuxtevoir
Hej! Va roligt att du blivit kallad till tester :-)

Gällande cykeltestet så stämmer uträkningen av motståndet. Du kommer börja cykla ca 5 minuter nästan utan motstånd alls (uppvärmning), därefter ca 5 minuter med motstånd på ca 90 watt och avslutningsvis knappt 5 minuter med ökande belastning upp till ca 240 watt. Det är viktigt att hålla samma kadens under hela testet (60-70) – så om du har tillgång till en träningscykel kan du öva att trampa ett varv i sekunden och öka motståndet successivt.

Inför styrketestet skulle jag rekommendera att träna snabba, explosiva- snarare än tunga marklyft. Stången man drar väger nästan ingenting utan det man mäter är med hur stor kraft- och på hur kort tid du kan trycka ner dig själv mot plattan du står på. Så att kunna dra stången upp till axlarna behöver du inte oroa dig över – Det viktiga är bara att göra det snabbt och explosivt. Motståndet i Isokaien är dynamiskt så ju hårdare du drar desto tyngre blir motståndet.

Lycka till på testerna!

Vad händer om man i någon ynka sekund råkar dippa ner på 57-59rpm? Hur stora är toleranserna liksom?
Citera
2018-08-17, 15:09
Medlem
Jeveuxtevoirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Texmex211
Vad händer om man i någon ynka sekund råkar dippa ner på 57-59rpm? Hur stora är toleranserna liksom?

Det är ingen fara. När jag gjorde cykeltestet var det små gröna lampor på ramen som visade vilken kadens man höll. Om man trampade snabbare lös fler och om man trampade långsammare slocknade de. Gick man under 60 rpm blev den sista lampan röd och man fick en tillsägelse. Jag har för mig att instruktören sa att om man får tre tillsägelser så avbryts testet. Men det hände inte för någon när jag var där så jag är inte helt säker.
Citera
2018-08-17, 15:51
Medlem
Jag vet inte om vi har gjort olika cykeltester men så gick det inte till för mig. För mig var de första 5 minuterna, som var uppvärmningen relativt tunga. Det var alltså ingen uppvärmning utan i stort sett något motstånd, utan det körde på, på en gång. Sen efter de första fem minuterna cykling så började höjningen och det vart väldigt tungt på slutet.
Citera
2018-08-18, 13:53
Medlem
Varför är det olika krav på styrka för män respektive kvinnor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in