Citat:
Ursprungligen postat av
fabulouskilljoy
Har läst igenom en del sidor men långt ifrån allt så det kanske finns nån som kan hjälpa mig med några frågor! Har blivit kallad till prövning den 5 september men känner mig osäker på hur hårt jag behöver ligga i för att uppfylla kraven.
Värt att veta är kanske att jag är tjej, 60 kg och 168 lång.
På cykeltestet, har jag fattat det som att uppvärmningen börjar med 1,5 watt/kg och sedan ökar med 25-30 watt per minut i 10 min, stämmer det så börjar jag på 90w och slutar på 240w.
Inför ISOKAI har jag läst att det bör gå om man tar den egna kroppsvikten i marklyft, vilket jag gör. Det som oroar mig där är draget från midja till haka då jag inte är så stark i armar/axlar.
Frågan är då om jag har mest att vinna på att tappa nått kilo till dess och få lite lättare motstånd på cykeltestet eller om jag istället ska lägga fokus på mer, bra mat och lyfta tungt? Det är dessutom rätt kort tid kvar så inga underverk hinner ju ske men det vore extremt surt att falla på fystesterna!
Hej! Va roligt att du blivit kallad till tester :-)
Gällande cykeltestet så stämmer uträkningen av motståndet. Du kommer börja cykla ca 5 minuter nästan utan motstånd alls (uppvärmning), därefter ca 5 minuter med motstånd på ca 90 watt och avslutningsvis knappt 5 minuter med ökande belastning upp till ca 240 watt. Det är viktigt att hålla samma kadens under hela testet (60-70) – så om du har tillgång till en träningscykel kan du öva att trampa ett varv i sekunden och öka motståndet successivt.
Inför styrketestet skulle jag rekommendera att träna snabba, explosiva- snarare än tunga marklyft. Stången man drar väger nästan ingenting utan det man mäter är med hur stor kraft- och på hur kort tid du kan trycka ner dig själv mot plattan du står på. Så att kunna dra stången upp till axlarna behöver du inte oroa dig över – Det viktiga är bara att göra det snabbt och explosivt. Motståndet i Isokaien är dynamiskt så ju hårdare du drar desto tyngre blir motståndet.
Lycka till på testerna!