2014-05-23, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disclosure
Mailade angående detta och undrade detsamma. Springa 2km, kullerbyttor m.m är borttaget. Det är nu endast de testerna som står på hemsidan som är aktuella.

Okej... där ser man... Tack för informationen!
Citera
2014-05-24, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st00
Hej!
Jag har skickat in min ansökan nr 3 nu i vår och håller återigen tummarna för att komma in!
Den här nya ansökningsprocessen gör mig dock en aning förvirrad, så jag tänkte höra med er om vad ni tror..

På rekryteringsmyndighetens sida hittar jag detta:
http://www.rekryteringsmyndigheten.s...gisk-provning/

Här beskrivs de olika moment som kommer genomföras under de medicinska och psykologiska prövningarna, men det som gör mig förvirrad är när man klickar sig in på "fysiskt arbetsprov" och hittar detta:

"Det fysiska arbetsprovet genomförs på testcykel (ergometercykel). Belastningen ökar gradvis tills du uppnått de krav som gäller eller tills du inte orkar längre."

Vad hände med springa 2 km på tid, Harres test, släpa docka osv.? Antar att de inte tagit bort dessa test? Eller? Verkar ju helt orimligt.. Hittar samma beskrivning av fystesten på polisens hemsida

"Du ska ha normal fysisk förmåga, som bland annat innebär att du inte får ha några belastnings- eller förslitningsskador som kan försvåra dina möjligheter att fullgöra polisyrket.

Din fysiska arbetsförmåga testas på ergometercykel. Godkänt värde är 14,9 watt/kg upphöjt till 0,64 (kapacitet 5).

Muskelstyrkan mäts i en så kallad ISOKAI-maskin. Godkänt värde för kvinnor är 526 Newton (kapacitet 3) och för män 654 Newton (kapacitet 6). Skilda styrkekrav för män och kvinnor."
http://polisen.se/Bli-polis/Ansokan/Antagningskrav/

Har jag missat något? Var är de gamla fystesterna? Kommer fystesten endast genomföras på en ergometercykel? Om jag helt har missat någon viktig information så får ni gärna ge mig info om NÄR dessa tester kommer göras (tex. tillsammans med psykologsamtalet, simprovet osv. eller under en annan period). Och skicka gärna länkar om ni hittar någon ny information om detta!

Tack!
Sofie

Cyklingen ersätter löpningen, ISOKAI ersätter dockan. En annan skillnad mot tidigare är nu också att alla kommer göra simningen vid prövningen.
Citera
2014-05-24, 09:53
Medlem
Har nån koll på hur fördelningen män/kvinnor respektive infödda svenskar/nysvenskar ser ut på Polishögskolan i dag?
Citera
2014-05-24, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamelot89
Cyklingen ersätter löpningen, ISOKAI ersätter dockan. En annan skillnad mot tidigare är nu också att alla kommer göra simningen vid prövningen.

Okej, spännande!

Har ytterligare en fundering på samma tema.. Lade märke till att man inte behövde skicka in några bilagor (dvs. om man inte behövde komplettera betyg eller dyl. på antagning.se). Visst stämmer det att man inte ska skicka in något simintyg, , eftersom provet numera görs på plats, eller några andra bilagor?

En aning nojig eftersom denna ansökningsprocess känts en aning "kort" gentemot tidigare process.
Citera
2014-05-24, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stealthmodebomber
Har nån koll på hur fördelningen män/kvinnor respektive infödda svenskar/nysvenskar ser ut på Polishögskolan i dag?

Verkar vara svårt att hitta någon riktig purfärskt info. Men i aug 2013 sökte 7278 personer, varav de tog in 328 st, av dessa var 39% kvinnor och 61 % män.

Har inte hittat någon info gällande infödda svenskar/nysvenskar osv.

http://polisen.se/Bli-polis/Utbildningen/Statistik/
Citera
2014-05-26, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st00
Okej, spännande!

Har ytterligare en fundering på samma tema.. Lade märke till att man inte behövde skicka in några bilagor (dvs. om man inte behövde komplettera betyg eller dyl. på antagning.se). Visst stämmer det att man inte ska skicka in något simintyg, , eftersom provet numera görs på plats, eller några andra bilagor?

En aning nojig eftersom denna ansökningsprocess känts en aning "kort" gentemot tidigare process.

Simintyg skulle inte skickas med eftersom det görs på plats, när det gäller andra bilagor vet jag inte. Det skulle kanske i så fall vara om man har kompletterat upp något betyg som inte står med på antagning.se.
Citera
2014-06-07, 14:20
Medlem
EjjaPejjas avatar
Komma in på polis

Hej!
Vad kan man själv göra för att öka chanserna för att komma in på polis? Vad anses meriterande?
Ni som gjort "testen", vad har ni för tips till en liten kort svensson brud?

De fysiska testen - var de svåra/lätta? Klarar bergis kondistestarna utan problem då jag gör milen på 41 min... men det är värre med styrkan och simningen. Kan man fixa sådan styrka på 1-2 år?

Hur var de psykiska testena?

Vilka kurser i gymnasiet kan anses meriterande? Jag har ett år kvar och kan välja till 1-2 kurser .
Citera
2014-06-07, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EjjaPejja
Hej!
Vad kan man själv göra för att öka chanserna för att komma in på polis? Vad anses meriterande?
Ni som gjort "testen", vad har ni för tips till en liten kort svensson brud?

De fysiska testen - var de svåra/lätta? Klarar bergis kondistestarna utan problem då jag gör milen på 41 min... men det är värre med styrkan och simningen. Kan man fixa sådan styrka på 1-2 år?

Hur var de psykiska testena?

Vilka kurser i gymnasiet kan anses meriterande? Jag har ett år kvar och kan välja till 1-2 kurser .

Ni kvoteras väl in nuförtiden? Jag har för mig att kvinnors kriterier är skrattretande låga.
Citera
2014-06-07, 14:31
Medlem
EjjaPejjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendouz
Ni kvoteras väl in nuförtiden? Jag har för mig att kvinnors kriterier är skrattretande låga.
Tror de. Men jag är ju ändå svennebanan så har svårt att tro att jag glider in.
Citera
2014-06-08, 16:45
Medlem
mo-lesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EjjaPejja
Tror de. Men jag är ju ändå svennebanan så har svårt att tro att jag glider in.

Att bänka 30 pannor 10 ggr klarar fan min mormor.
Citera
2014-06-08, 17:29
Medlem
Att ha god fysik kan ju inte vara någon nackdel, undantaget om det är steroidvarning på dig. Så träna är ett hett tips, även om du klarar testen redan nu. Ämnen du kan läsa till som jag skulle tro är meriterande är extra samhällskunskap och kanske psykologi. Språk kan knappast skada heller.
Citera
2014-06-16, 17:11
Medlem
Hej, såg nyss att dom hade ändrat intagningen.

Engelska 6 eller engelska kurs B eller 3 åk engelska eller etapp 3 i engelska eller motsvarande kunskaper från äldre svenska betyg eller utländska betyg

Innebär detta att jag måste läsa in Engelska b (6), har bara engelska A sen gymnasiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in