2016-11-13, 12:46
Medlem
AmericanHistoryXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kisekisekattafan
Skolan har väl boende till eleverna har jag för mig.

Nej, inte i Stockholm. http://bostad.stockholm.se
Så är väl ca 4-7 år kötid för en studentbostad.
Citera
2016-11-13, 13:06
Medlem
Vad tror ni kommer hända med antagningen och utbildningen 2018?
Citera
2016-11-13, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allsang
Vad tror ni kommer hända med antagningen och utbildningen 2018?

Jag undrar samma sak. Har ni känslan av att intresset och eller statusen höjs om den blir en ren högskola på 3år? Utan avlönad aspirant = mer lån.
Citera
2016-11-13, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frekke89
Jag undrar samma sak. Har ni känslan av att intresset och eller statusen höjs om den blir en ren högskola på 3år? Utan avlönad aspirant = mer lån.

På sikt kanske. Om utbildningen ger högskolepoäng och förlängs kan den få högre status genom att den kan bli mer gångbar i andra yrken inte bara polis. Kvalitén kan ju också höjas då man får in ett helt års extra studier. Jag tror på en variant där man inriktar sig under en del av utbildningen, t.ex mot utredning, ingripande eller kriminalteknik.

En akademisering av utbildningen öppnar ju också för möjligheten till forskning vilket jag starkt tror skulle bidra till Polisens kompetens. Det finns även tankar om att skapa universitetspolisområden likt de som finns i sjukvården. Dessa områden kan präglas av just forskning och utbildning för att ligga i framkant av verksamheten.

Så jag tror absolut att det finns många fördelar! Men i det korta perspektivet behövs nog en modell likt satsningarna i läraryrket. Kort och gott, bättre löneutveckling och bättre villkor!
Citera
2016-11-13, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolver
En av mina äldsta vänner påbörjar sin polisutbildning nu i höst, och hon fyllde tjugo i april. Iofs kan det bero på att hon kom in eftersom hon är tjej och de vill ha fler töser i kåren? Men däremot så har jag även två polare, pojks denna gång, och den ena är tjugoett och den andra tjugotvå, och de påbörjar sin polisutbildning samtidigt och på samma skola som den här tösen.

Nåväl, konstigt det där.. Måste ha med klimathotet och göra.

Hursomhelst så får du ett simpelt tips och det är att söka och se om du kommer in eller ej, vad har du att förlora?

Hon är ju tjej - du kan absolut inte jämföra de två.

@TS, ifall du frågar om det är några problem med att du är homosexuell - i din ansöka till polishögskolan så kommer du bli antagen ifall du klarar proven. Sen om du är homosexuell är irrelevant.
Citera
2016-11-13, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captain0
På sikt kanske. Om utbildningen ger högskolepoäng och förlängs kan den få högre status genom att den kan bli mer gångbar i andra yrken inte bara polis. Kvalitén kan ju också höjas då man får in ett helt års extra studier. Jag tror på en variant där man inriktar sig under en del av utbildningen, t.ex mot utredning, ingripande eller kriminalteknik.

En akademisering av utbildningen öppnar ju också för möjligheten till forskning vilket jag starkt tror skulle bidra till Polisens kompetens. Det finns även tankar om att skapa universitetspolisområden likt de som finns i sjukvården. Dessa områden kan präglas av just forskning och utbildning för att ligga i framkant av verksamheten.

Så jag tror absolut att det finns många fördelar! Men i det korta perspektivet behövs nog en modell likt satsningarna i läraryrket. Kort och gott, bättre löneutveckling och bättre villkor!

Där tog du helt klart upp positiva effekter av förändringen och där håller jag med i allt. Jag är dock lite orolig över själva antagningen, för det borde resultera i att det kommer att ställa högre krav på betyg och meritvärden antar jag? Sen undrar jag om det kommer att fortsätta fyllas på med personer som vill ut på gator och torg med oregelbundna arbetstider eller om många istället hamnar bakom datorer och på kontor? Frågorna e många men den som lever får se helt enkelt
Citera
2016-11-13, 20:08
Medlem
En på rekrykteringsmyndigheten hävdar att antagningskraven kommer bli mindre värda. Det är betygen/högskoleprovet som kommer spela mest roll
Citera
2016-11-13, 20:18
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allsang
En på rekrykteringsmyndigheten hävdar att antagningskraven kommer bli mindre värda. Det är betygen/högskoleprovet som kommer spela mest roll

Det kommer bli som med MSB.
Citera
2016-11-13, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Det kommer bli som med MSB.

Är det rätt väg egentligen?
Citera
2016-11-14, 09:27
Medlem
Blir chanserna mindre att bli antagen om man har skulder?
Vad pratar man om under säkerhetsintervjun ang sin ekonomi?
Alltså om jag ex har skulder och inte nämner det kollar polisen upp det eller? En kreditupplysning?
Citera
2016-11-14, 09:28
Medlem
AmericanHistoryXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I.A.
Blir chanserna mindre att bli antagen om man har skulder?
Vad pratar man om under säkerhetsintervjun ang sin ekonomi?
Alltså om jag ex har skulder och inte nämner det kollar polisen upp det eller? En kreditupplysning?

Om du har skulder som inte stämmer med de uppgifter du lämnar. Då har du incitament att begå brott eller hamna i trångmål där någon tvingar dig till brott. T.ex. slå upp uppgifter åt kriminella mot betalning.

Att ha vanliga bostadslån, studieskulder, kanske lite krediter är inget de bryr sig om.
Citera
2016-11-14, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmericanHistoryXL
Om du har skulder som inte stämmer med de uppgifter du lämnar. Då har du incitament att begå brott eller hamna i trångmål där någon tvingar dig till brott. T.ex. slå upp uppgifter åt kriminella mot betalning.

Att ha vanliga bostadslån, studieskulder, kanske lite krediter är inget de bryr sig om.

Okej vad bra hade fått intrycket att det var svårare att bli antagen om man hade skulder av vilket slag som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in