Citat:
Ursprungligen postat av
Frekke89
Jag undrar samma sak. Har ni känslan av att intresset och eller statusen höjs om den blir en ren högskola på 3år? Utan avlönad aspirant = mer lån.
På sikt kanske. Om utbildningen ger högskolepoäng och förlängs kan den få högre status genom att den kan bli mer gångbar i andra yrken inte bara polis. Kvalitén kan ju också höjas då man får in ett helt års extra studier. Jag tror på en variant där man inriktar sig under en del av utbildningen, t.ex mot utredning, ingripande eller kriminalteknik.
En akademisering av utbildningen öppnar ju också för möjligheten till forskning vilket jag starkt tror skulle bidra till Polisens kompetens. Det finns även tankar om att skapa universitetspolisområden likt de som finns i sjukvården. Dessa områden kan präglas av just forskning och utbildning för att ligga i framkant av verksamheten.
Så jag tror absolut att det finns många fördelar! Men i det korta perspektivet behövs nog en modell likt satsningarna i läraryrket. Kort och gott, bättre löneutveckling och bättre villkor!