2019-11-29, 23:25
Moderator
zanteras avatar
Att Emery sparkas nu känns kanske lite konstigt med tanke på att inget hände vid senaste landslagsuppehållet t.ex. men antar att de känner sig tvugna att agera när laget är i fritt fall. Arsenal senaste 2 månaderna har ju en del likheter med Mourinho's sista tid i MU (eller Chelsea för den delen) där dåligt resultat efter dåligt resultat och en ökande dålig atmosfär och stämning kring klubben helt enkelt tvingat fram ett förändring.

Man lider med Emery på ett personligt plan då han verkar sympatisk som person (och tack-brevet han skrev gör ju att man känner extra för honom) men på planen har det ju verkligen inte sett bra ut. Tror Emery mår bättre av att vara i en klubb där förväntningarna kanske inte riktigt är lika höga. Ta Sevilla som exempel - deras 3 EL titlar är ju riktigt starkt för en Spansk klubb som annars inte vunnit sådär jättemycket senaste 10-15 åren, men i en klubb som Arsenal (eller PSG) är ju förväntningarna betydligt högre och varje förlust granskas mycket hårdare.

Angående ha kvar och ersätta efter säsongen VS ersätta direkt med interim så är det väl en smaksak. I MU's fall gör man det senare (än så länge iaf) och allmäna känslan verkar vara, "varför sparka Ole nu när säsongen redan är körd?" och förhoppningsvis har man ett alternativ som kan tänkas lämna sin klubb och ansluta nästa sommar. I Arsenal's fall kändes det som det blev dålig stämning väldigt snabbt. Halv-tomt Emirates igår mot Frankfurt, hade Emery fått sitta kvar hade det nog varit en del till halv-tomma matcher det närmsta.
Citera
2019-11-30, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Man lider med Emery på ett personligt plan då han verkar sympatisk som person (och tack-brevet han skrev gör ju att man känner extra för honom) men på planen har det ju verkligen inte sett bra ut. Tror Emery mår bättre av att vara i en klubb där förväntningarna kanske inte riktigt är lika höga. Ta Sevilla som exempel - deras 3 EL titlar är ju riktigt starkt för en Spansk klubb som annars inte vunnit sådär jättemycket senaste 10-15 åren, men i en klubb som Arsenal (eller PSG) är ju förväntningarna betydligt högre och varje förlust granskas mycket hårdare.

Håller med. Emery verkar vara en sympatisk människa på fel plats. Jag kan förstå lite av skiten mot honom, men han tog trots allt ett dåligt Arsenal till 22 obesegrade matcher på rad. Mina Arsenalkompisar påstod att Arsenal skulle vinna ligan under den perioden. Om förtroendet var så stort kan han nog få ett nytt spännande jobb snart.

Emery misslyckades grovt, men jag hoppas att Arsenalfansen minns honom som ett positivt misslyckande. Det var rätt idé att anställa honom. Han utvecklade spelare som Guendouzi, Saka och Martinelli. Nu hoppas jag som Liverpoolfan att Ljungberg gör succé. Det vore kul om han kan ta tag i Wengers arv och förvandla dem till ett givet topp 4-lag (till en början). Jag hoppas att Ljungberg får behålla jobbet fram till rätt manager hittats. Han kan definitivt göra det svåra decemberjobbet på ett bra sätt.

---

Tabellen i januari blir förresten spännande. City har ett extremt svårt spelschema, Liverpool har en av sina två enda oersättliga spelare skadad i ett par månader (fram till mars, i värsta fall), och Leicester ångar på. Det skulle inte förvåna mig om Leicester leder ligan vid nyår.
Citera
2019-11-30, 01:47
Moderator
zanteras avatar
Zzz att de visar Liverpool imorrn igen vid 16.00. Inget emot Liverpool men ser alltid 16 matchen för tipset och vore kul med lite omväxling. Hade hellre sett Chelsea.
Citera
2019-11-30, 05:25
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nya-Gula-Strumpor
Håller med. Emery verkar vara en sympatisk människa på fel plats. Jag kan förstå lite av skiten mot honom, men han tog trots allt ett dåligt Arsenal till 22 obesegrade matcher på rad. Mina Arsenalkompisar påstod att Arsenal skulle vinna ligan under den perioden. Om förtroendet var så stort kan han nog få ett nytt spännande jobb snart.

Emery misslyckades grovt, men jag hoppas att Arsenalfansen minns honom som ett positivt misslyckande. Det var rätt idé att anställa honom. Han utvecklade spelare som Guendouzi, Saka och Martinelli. Nu hoppas jag som Liverpoolfan att Ljungberg gör succé. Det vore kul om han kan ta tag i Wengers arv och förvandla dem till ett givet topp 4-lag (till en början). Jag hoppas att Ljungberg får behålla jobbet fram till rätt manager hittats. Han kan definitivt göra det svåra decemberjobbet på ett bra sätt.

---

Tabellen i januari blir förresten spännande. City har ett extremt svårt spelschema, Liverpool har en av sina två enda oersättliga spelare skadad i ett par månader (fram till mars, i värsta fall), och Leicester ångar på. Det skulle inte förvåna mig om Leicester leder ligan vid nyår.
Emery är en gentleman som inte kan prata engelsk, och tydligen så hade han komunikationsproblem med spelarna. Felet som Emery gjorde i Arsenal var att han alltid ändrade formation, han hittade aldrig sitt spel i Arsenal. Emery skulle aldrig ha blivit anställd som Arsenal boss, anledningen till att varför han fick jobbet var för att huvudkanditaterna för jobbet blev för dyra för Arsenal också var Emery ledig efter att han tappade jobbet i PSG. AFC har troligen det bästa anfallsparet i PL i Laca och Auba men samtidigt så har vi det sämsta försvaret av samtliga topplag också har vi ingen DM.

Som Arsenal fan så är inte jag lika optimistisk på Freddie som det du är, Ljungberg har ingen erfarenhet som huvudtränare också har han minimal erfarenhet som fotbollstränare dessutom så saknar Freddie tränarlicens A från UEFA. Jag hoppas att vi får in en rutinerad tränare så snabbt som möjligt.

Intressant att du tar upp tabellen i januari. Jag antar at Liverpool kommer att åka på några oavgjorda/förluster i december/januari och att Man City kommer att vinna de flesta av deras matcher. Det är lustigt att så många redan har avfärdat Leicester i titelracet, jag gillar underdogs och hoppas på att Leicester tar hem ligaguldet, hade varit ganska ironisk om Rodgers skulle klara av att vinna PL med Leicester före Klopp och hans Liverpool. Hursomhelst, så tror jag att vinnaren av årets PL kommer att vinna ligan med bara 2-3 poäng före 2:an.
Citera
2019-11-30, 06:20
Medlem
gato12s avatar
Vad finns det för potentiella tränare för Arsenal egentligen, kommer inte på många...

Ajax tränare ten Hag hade ju smakat fågel, men han tar väl hellre över Bayern München där han varit tidigare. Eller stannar i Amsterdam.
Citera
2019-11-30, 08:55
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:

Liverpool har fem oersättliga spelare - Fabinho är inte en av dem. van Dijk, Robertson, Salah, Firmino, Mane. Plocka bort en av dem och slutresultatet blir XX antal procent sämre eftersom ersättarna inte har samma egenskaper ens i närheten.

VVD skadad - Gomez/Matip/Lovren som mittbackspar. Eftersom VVD höjer alla när han spelar med dem blir det en klar försvagning.
Robertson skadad - Milner som vänsterback. Milner är långsammare och har inte samma hörnflagga till hörnflagga jobb i sig - och måste slå inläggen med högerfoten. En enorm försämring då ytterbackarna är ett av Liverpools viktigaste anfallsvapen.
Mane/Salah/Firmino borta - ersättaren heter Origi, Keita eller Ox. Den förstnämnde har inte samma egenskaper och de två senare är square pegs in round holes.

Fabinho är Liverpools bäste på det han gör med god marginal, men mittfältet är den lagdel som har täckning. Wijnaldum och Henderson kan sköta defensivt mittfält, sen petar man in Milner/Ox/Keita. Man tappar, men inte lika mycket som om någon av de fem oersättliga blir skadad.

Med det sagt är tajmingen väldigt olycklig. Liverpool har två matcher i veckan till efter nyår och ska säkra gruppvinst i CL, behålla avståndet i PL, vinna world club cup och eventuellt gå till final i ligacupen. Bara knäppa händerna och hoppas på ett snabbt tillfrisknande och inga fler skador.
Senast redigerad av EnLitenFrys 2019-11-30 kl. 08:57.
Citera
2019-11-30, 12:15
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Vad finns det för potentiella tränare för Arsenal egentligen, kommer inte på många...

Ajax tränare ten Hag hade ju smakat fågel, men han tar väl hellre över Bayern München där han varit tidigare. Eller stannar i Amsterdam.
Allegri, Enrique, Rangnick, Rodgers, Jardim, Nuno, Pochettino och Howe är alla namn som uppges vara aktuella för Arsenal.

Ten Hag uttalade för några veckor sedan att han kommer att stanna i Ajax och att jobbet i Bayern inte intresserade han överhuvudtaget.
Citera
2019-11-30, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Liverpool har fem oersättliga spelare - Fabinho är inte en av dem. van Dijk, Robertson, Salah, Firmino, Mane. Plocka bort en av dem och slutresultatet blir XX antal procent sämre eftersom ersättarna inte har samma egenskaper ens i närheten.

VVD skadad - Gomez/Matip/Lovren som mittbackspar. Eftersom VVD höjer alla när han spelar med dem blir det en klar försvagning.
Robertson skadad - Milner som vänsterback. Milner är långsammare och har inte samma hörnflagga till hörnflagga jobb i sig - och måste slå inläggen med högerfoten. En enorm försämring då ytterbackarna är ett av Liverpools viktigaste anfallsvapen.
Mane/Salah/Firmino borta - ersättaren heter Origi, Keita eller Ox. Den förstnämnde har inte samma egenskaper och de två senare är square pegs in round holes.

Fabinho är Liverpools bäste på det han gör med god marginal, men mittfältet är den lagdel som har täckning. Wijnaldum och Henderson kan sköta defensivt mittfält, sen petar man in Milner/Ox/Keita. Man tappar, men inte lika mycket som om någon av de fem oersättliga blir skadad.

Med det sagt är tajmingen väldigt olycklig. Liverpool har två matcher i veckan till efter nyår och ska säkra gruppvinst i CL, behålla avståndet i PL, vinna world club cup och eventuellt gå till final i ligacupen. Bara knäppa händerna och hoppas på ett snabbt tillfrisknande och inga fler skador.

Du har inte fel, men jag håller inte med dig heller. Idag ersätts Fabinho av Gini/Hendo medan AOC kommer in i elvan. Helt rätt val av Klopp, och jag hoppas att det fortsätter så. Skadan verkar vara negativ. Fan. Liverpool har ingen ersättare till Fabinhos defensiva arbete, men visst finns mittfältsalternativ.

Origi kan ersätta Mane/Salah, och Milner kan täcka ytterbackspositionerna. Inte optimalt, men det går. VVD har du däremot helt rätt i.

VVD, Fabinho och Firmino kan inte ersättas. Idag hade Fabinho varit avstängd ändå, men det blir svårt. 3-2 till Liverpool gissar jag på. En Brightonvinst skulle inte förvåna mig.

För övrigt är jag kär i Jonjo Shelvey.
Citera
2019-11-30, 19:59
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Hur tror ni Ljungberg kommer att tas emot av media och fans? Arsenal är väl i fritt fall och miljön kan väl bara beskrivas med ett ord... toxic.

I fallet med Ole har tidigare MU-stjärnor bakat upp honom 100%. I alla situationer verkar eniga MU-stjärnor ge Ole fullt stöd. Tror ni att Arsenals gamla garde och storstjärnor kommer vara lika förstående när gäller Ljungberg? Det känns som att sammanhållningen i Arsenal är riktig toxic och att det inte kommer ta lång tid innan man börjar sticka knivar i ryggen
Citera
2019-11-30, 20:09
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Du har inte fel, men jag håller inte med dig heller. Idag ersätts Fabinho av Gini/Hendo medan AOC kommer in i elvan. Helt rätt val av Klopp, och jag hoppas att det fortsätter så. Skadan verkar vara negativ. Fan. Liverpool har ingen ersättare till Fabinhos defensiva arbete, men visst finns mittfältsalternativ.

Origi kan ersätta Mane/Salah, och Milner kan täcka ytterbackspositionerna. Inte optimalt, men det går. VVD har du däremot helt rätt i.

VVD, Fabinho och Firmino kan inte ersättas. Idag hade Fabinho varit avstängd ändå, men det blir svårt. 3-2 till Liverpool gissar jag på. En Brightonvinst skulle inte förvåna mig.

För övrigt är jag kär i Jonjo Shelvey.

Agree to disagree then.

Gällande Shelvey är jag med. En underhållare på sitt eget vis. Får man ett rött kort eller ett skott i krysset, svårt att veta.

——-

Gällande dagens match är det väl kul för neutrala att det blir lite match av det. Som supporter är det hemskt. Alisson ger Brighton en fribiljett in i matchen. Röda är inget snack. Däremot funderar jag på målet - eftersom liverpool gjort ett byte måste väl ny signal komma före frisparken går - gav Atkinson den? Om ja, riktigt slött av Adrian och kvickt av Dunk. Skönt att det gick ändå.

Edit: kollat igen. Atkinson ger signal. Adrian får ta på sig den.

Everton-fansen lär väl hoppas på förlust mot Leicester imorgon nu, så Leicester hakar på och Silva är borta på måndag.
Senast redigerad av EnLitenFrys 2019-11-30 kl. 20:12.
Citera
2019-11-30, 21:16
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Hur tror ni Ljungberg kommer att tas emot av media och fans? Arsenal är väl i fritt fall och miljön kan väl bara beskrivas med ett ord... toxic.

I fallet med Ole har tidigare MU-stjärnor bakat upp honom 100%. I alla situationer verkar eniga MU-stjärnor ge Ole fullt stöd. Tror ni att Arsenals gamla garde och storstjärnor kommer vara lika förstående när gäller Ljungberg? Det känns som att sammanhållningen i Arsenal är riktig toxic och att det inte kommer ta lång tid innan man börjar sticka knivar i ryggen
Ljungberg kommer att tas emot som en hjälte av alla Gooners, och f.d. Arsenal spelare som Petit, Keown och Bergkamp har gått ut och gett sitt stöd till Freddie. Arsenal är inne i en tuff period men vi är inte i fritt fall.

I frågan om Ljungberg i Arsenal vs Solskjaer i Man United så är det för tidigt att säga ngt, men jag håller med att f.d. Unitedspelare och även fansen ser ut att backa Ole Gollum 100%. AFC fansen har kanske mindre tålamod än vad fansen i Man United eller Southampton har, men egentligen så är det bara en liten minoritet av Gooners som är "toxic" men tyvärr så är det som oftast de som får all uppmerksamhet i TV/media och många får därför en dålig bild av Arsenal-fansen, t.ex så var det en liten minoritet som hade 200 banderoller med "Wenger Out" på. Också har vi ju AFTV som inte direkt hjälper att förbättra folkets bild av Arsenal-fansen.
Senast redigerad av Generalandersson 2019-11-30 kl. 22:09.
Citera
2019-11-30, 23:52
Medlem
R.Bloodworths avatar
Emery var ju totalt bedrövlig. Visst kan tränare misslyckas, men med Emery så gick inget rätt.

1. Arsenal fortsatt lika usla på bortaplan OCH så lyckades Emery med konsten att få Arsenal att bli skräp även på Emirates. Emirates har annars alltid varit något av ett fort för Arsenal.

2. Vartenda motstånd fick 15-20 skott på Arsenal.

3. Ingen förbättring alls på defensiven efter Wenger. Knappt en 0.5% förbättring, tvärtom så blev Arsenal sämre defensivt under Emery.

4. Ett och ett halvt år i Arsenal och hade ingen aning om hur han skulle spela och med vilka spelare. Bytte formation i varje match och startelvan. Ingen identitet fanns. Det är en sak om en tränare misslyckas men man åtminstone ser vad han försöker göra. Arsenal hade inget särskilt sätt att spela på, Emery visste inte sin bästa elva och/eller formation.

5. Låter spelarna rösta fram vem lagkaptenen ska vara. Herregud...detta är bara tragiskt, nästan komiskt.

Sedan massa korkade saker som att spela lagets enda defensiva mittfältare som offensiv mittfältare (Torreira).
Byter ut anfallare mot försvarare när Arsenal ligger under och behöver mål.
Envisas med ligans sämsta mittfältare (Xhaka).
Spelar med 0 kreativa mittfältare (Guendouzi, Xhaka, Torreira).

Bästa av allt: Ljungberg får träna Arsenal, om än temporärt. Så jävla gött med en legend, dessutom svensk, som tränar ett premier league lag.
Senast redigerad av R.Bloodworth 2019-11-30 kl. 23:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in