Citat:
Jag är inte heller ngn Liverpool fan, Arsenal är mitt lag. Men jag håller med om att Klopp har gjort ett fantastiskt jobb med Liverpool precis som han gjorde i Dortmund. Liverpool har hämtat många spelare på fri transfers de senaste åren, men de har även spenderat mkt pengar. Därför så tycker jag att denna diskussion om att Klopp skapar ett lag utan pengar eller att han vidareutvecklar medelmåttor till att bli några av världens bästa spelare är ganska så hjärndöd. Firmino var en av de bästa spelarna i Bundesliga under hans två sista säsonger i Hoffenheim och Bayern var intresserad av att köpa Firmino innan han gick till Liverpool, Mane var önskad av Lazio, Schalke, Leverkusen och Sevilla när han gick från Redbull till Southampton, VVD var en av PLs bästa mittbackar redan under tiden när han var iSoton och andra klubbar som United och City var också intresserade i att köpa van Dijk, Salah ansågs som en av de största anfallstalangerna i världen för en 5-6 år sedan. Tycker verkligen inte att Klopp är ngn Wenger när det gäller att hitta och vidareutvecka talanger eller att omskolera spelare.Nu är jag förvisso inte Liverpool supporter men tycker credden Klopp får är berättigad. Visst att de har spenderat men när Robertson plockades in tänkte de flesta "okej, billig cover på vänsterbacken", tror inte någon kunde ana hur bra han skulle bli. Eller Wijnaldum som var 'sådär' i Newcastle som helt plötsligt är motorn på mittfältet. Henderson som känns som PL-mittenlag i bästa fall. Även om man kollar de viktigare pjäserna så var Mane ändå något av en joker, gjorde det bra i Southampton men vem trodde han skulle vara med i Ballon d'or konversationerna? Salah gjorde det bra i Roma men sågs ju också som något av en chansning då han inte lyckades speciellt i Chelsea. Firmino var lovande i Hoffenheim men han har ju tagit stora kliv också.
Sen visst att man senaste 2 säsongerna fyllt på med några kvalitetsspelare som Fabinho och Alisson, även VVD men där får man ju också säga att han lyft sig 2-3 klasser sen Southampton. Lätt att kolla i backspegeln nu och säga "Liverpool har ju värvat kvalitet i flera år" men många värvningar var knappast självklara när de hände. Liverpool's scoutning samt vad Klopp fått ur laget förtjänar mycket beröm.
Sen visst att man senaste 2 säsongerna fyllt på med några kvalitetsspelare som Fabinho och Alisson, även VVD men där får man ju också säga att han lyft sig 2-3 klasser sen Southampton. Lätt att kolla i backspegeln nu och säga "Liverpool har ju värvat kvalitet i flera år" men många värvningar var knappast självklara när de hände. Liverpool's scoutning samt vad Klopp fått ur laget förtjänar mycket beröm.
Annars så tycker jag att det är lite lustigt hur "alla" Liverpool fans redan tror att de har vunnit titeln. Liverpool leder PL med 8 poäng - som de gjorde vid samma tidspunkt ifjol, Liverpool har ett tufft och jämnt schema framför sig medans ligatvåan Leicester behöver inte att fokusera på Europsel eller klubbslags VM.. Leicester har tagit flera poäng och fler vinster den här säsongen än vad de hade i december 2015.. Leicester är det laget som har släppt in minst mål såhär långt i årets säsong dessutom så leder Vardy skytteligan i PL.. också har Leicester nu vunnit 9 matcher i rad, dessutom så är det inget press på Leicester att vinna ligan också har de 4 spelare i truppen som redan har vunnit PL. Hade Arsenal varit i samma läge som Liverpool så hade jag varit optimistisk men även nervös, tror nog att Leicester - Liverpool matchen den 26.12 blir avgörande.
Senast redigerad av Generalandersson 2019-12-10 kl. 06:47.
Senast redigerad av Generalandersson 2019-12-10 kl. 06:47.