Citat:
Vi möter väl ändå Spurs på bortaplan? Inte för att det har någon större betydelse, vi lär vinna ändå. Ett spurs helt under isen och med Harry Kane borta med en muskelskada. Dessutom börjar våra skadade spelare komma tillbaka, Matip och Shaqiri är redan i träning, Ox var tillbaka i senaste matchen och Fabinho rapporteras vara tillbaka i träning denna vecka. Det lättar på trycket lite grann i varje fall. Dessutom har vi numera ett alternativ värt namnet som backup till Firmino i den nya japanen.
Den match av de fem kommande PL-matcherna innan vinteruppehållet som ser svårast ut är sannolikt bortamatchen mot Wolves, den kan bli riktigt jobbig. De andra lagen visar absolut inte något som skrämmer. Sedan ska vi inte överdriva hur slitna spelarna eventuellt är. Huvuddelen av förstauppställningen har defacto fått 8 fulla dagars vila och återhämtning inför Spursmatchen. Sedan får laget 7 hela dagars vila inför United hemma medan det bara blir 4 dagar inför Wolves borta. Sedan blir det tätt på given med matcherna mot WH, fjärde rundan i FA-cupen och Soton innan det blir 14 dagars vila för laget.
Den match av de fem kommande PL-matcherna innan vinteruppehållet som ser svårast ut är sannolikt bortamatchen mot Wolves, den kan bli riktigt jobbig. De andra lagen visar absolut inte något som skrämmer. Sedan ska vi inte överdriva hur slitna spelarna eventuellt är. Huvuddelen av förstauppställningen har defacto fått 8 fulla dagars vila och återhämtning inför Spursmatchen. Sedan får laget 7 hela dagars vila inför United hemma medan det bara blir 4 dagar inför Wolves borta. Sedan blir det tätt på given med matcherna mot WH, fjärde rundan i FA-cupen och Soton innan det blir 14 dagars vila för laget.
Japp, slarvfel. Spurs borta.
Många av spelarna är på väg tillbaka men jag räknar inte med något förrän de startar matcher regelbundet. Skador går lätt upp om man pressar för hårt och även med världens bästa läkare i ryggen är det lätt hänt när både spelare och klubb vill ut på plan så fort som möjligt (Lovren förvärrade ju t.ex. sin skada, om det nu var samma skada, genom att spela mot Salzburg efter att ha gått av i föregående match för skada). Vet man något om Milners skada för övrigt?
Om alla kan hålla sig skadefria finns alternativ, om någon slår upp den och andra dröjer med att bli spelklara kan man gå lite på tandköttet. Kanske överdriver jag i oro, men efter 30 års väntan ser jag alltid hur det kan gå åt helvete...
Kanes skada har väl tidigare varit en blessing in disguise när Son funkat bra bitvis på topp, oklart nu med Mourinho dock hur han väljer ställa upp. Sissoko skadad, behöver opereras ser jag. Ja - Liverpool solklara favoriter - men Spurs är inte dåliga och Mou kommer älska att fotbollsmörda, det han gör bäst.
United har noll skäl att spela på annat sätt än parkera buss och gå på kontring. Har haft lite svårt att knäcka dem senaste mötena också. Kryss? Hoppas på en överkörning men inte blivit så.
Ett revanschsuget Wolves på bortaplan 3 dagar efter United som jagar europaplatser, en cupmatch där Liverpool troligen mönstrar liknande lag som mot Everton, sedan Hammers som i skrivande stund fått lite nytändning med Moyes.
Kanske är det tidigare januaris som spökar för mig med enkla poängtapp. Känslan är inte hundra bara, blir inte förvånad om det är nu nollan spricker och Liverpool visar sig mänskliga.
.