2019-08-21, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrip7
United har redan drabbats av misstag från VAR den här säsongen. Straffen idag som Pogba missade borde enligt Lex Aguero gå om.

Som jag förstår det är anledningen till att straffen inte slås om i det fallet att spelaren i fråga ej är inblandad i spelet efter räddningen.

Dock kan jag som själv spelat fotboll och lagt straffar tycka det ändå påverkar straffläggaren psykiskt om motståndarspelare börjar springa för tidigt eller står "felpositionerad" och att man av den anledningen borde få slå om straffen, osäker vad reglerboken säger om det dock..
Senast redigerad av Logisksvensk 2019-08-21 kl. 01:12.
Citera
2019-08-21, 10:30
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logisksvensk
Som jag förstår det är anledningen till att straffen inte slås om i det fallet att spelaren i fråga ej är inblandad i spelet efter räddningen.

Dock kan jag som själv spelat fotboll och lagt straffar tycka det ändå påverkar straffläggaren psykiskt om motståndarspelare börjar springa för tidigt eller står "felpositionerad" och att man av den anledningen borde få slå om straffen, osäker vad reglerboken säger om det dock..

Har du någon källa på det fetade eller är det bara ditt antagande? Regeln är tydlig:

Citat:
Inträde av försvarsspelare
Resultat av straffsparken: Mål
Beslut: Mål
Resultat av straffsparken: Ej mål
Beslut: Straffsparken tas om

Det här är en skitlätt regel för både domare och spelare att förhålla sig till. Men spelarna vet att domarna blundar för regelbrotten, och då chansar de som regel. Detta skulle de kunna lösa på 2-3 veckor om de blev hårda på det. Lite gnäll från spelare när straffar går om, sen skärper de sig.

EDIT: fixat citatet från regelboken
Senast redigerad av EnLitenFrys 2019-08-21 kl. 10:52.
Citera
2019-08-21, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Har du någon källa på det fetade eller är det bara ditt antagande? Regeln är tydlig:
Fast det citatet säger ju inte något om vad beslutet skall vara om målvakten räddar eller skytten missar målet. Vad säger den om resultat är miss/räddning?
Citera
2019-08-21, 10:51
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alannon
Fast det citatet säger ju inte något om vad beslutet skall vara om målvakten räddar eller skytten missar målet. Vad säger den om resultat är miss/räddning?

My bad. I regelboken är det en tabell med utfall och domslut, som inte funkar att copy pasta. Blev fel när jag skrev om det.

Så här ska det vara:

Citat:
Beslut: Mål
Resultat av straffsparken: Ej mål

Har redigerat mitt inlägg nu, minskar förhoppningsvis förvirringen.
Citera
2019-08-22, 13:51
Medlem
Citat:
My bad. I regelboken är det en tabell med utfall och domslut, som inte funkar att copy pasta. Blev fel när jag skrev om det.

Så här ska det vara:

Har redigerat mitt inlägg nu, minskar förhoppningsvis förvirringen.
Det var en viss skillnad Tack!
Citera
2019-08-22, 15:21
Medlem
R.Bloodworths avatar
Problemet med VAR är vad domarna väljer att kolla på och väljer att ignorera. Kommer alla lag i ligan få samma förutsättningar, eller kommer man kika närmre på vissa situationer om det gäller vissa lag medan man skippar vissa situationer när det gäller andra lag?

Tycker annars VAR är bra då den skänker rättvisa. Spurs behöver nu inte känna sig lurade på en poäng t.ex. Minuset med VAR är alla avbrott, så om man kan göra det något smidigare så är jag för VAR. Dessutom borde fansen som är på plats få del av informationen och se det på skärmarna precis som vi gör hemma. De betalar för att se matchen på plats, de förtjänar att få tillgång till informationen och se varför domslutet tas.
Citera
2019-08-22, 17:04
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Mycket VAR fokus. Som väntat. Läste en artikel i the guardian igår angående VAR. Två toppkommentarerna var ungefär såhär.

"Ive watched football for 30 years but VAR has ruined everything. My love for football has gone"

"Finally we dont have to see referees decide games anymore. VAR is great"

Inte exakt så men ungefär så lät det. Orkar inte titta upp exakta citaten just nu. Men där är väl problemet. Innan VAR fylldes forum och artiklar med långa diskussioner om hur dåliga domarna är och att det är orättvist. Vissa lag gynnas. Konspirationer. Osv. Många ville ha VAR.

Nu så fylls det istället av kommentarer om hur fotbollen dött och hur VAR förstör.

Går inte och vinna. Nu kan det vara så att det är olika personer som skriver men många har säkert suttit och svurit åt domarmisstag och nu tycker fotbollen är död när vi fixat så att dessa misstag inte sker. Vad ska man göra. Finns ingen perfekt lösning. Och man kan inte göra alla nöjda heller.

Min egen uppfattning om VAR är lite som EU. Är för iden, men mindre nöjd med utförandet. Först och främst tror jag man haft för bråttom. Man skulle gått igenom regelbok, regeländringar med mera och se till att det är anpassat för VAR systemet. Sen måste man börja använda det som man själva säger. CLEAR AND OBVIOUS. Sterlings offside är inte clear and obvious. Jag har fortfarande inte sett bilder som visar att han faktiskt är offside. Sen måste domarna sluta titta på skärmarna. Är det clear and obvious kan domarna i video rummet fatta beslut. Men ja, diskussionen lär fortsätta.

Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
Tror ni Bury ens kommer få spela denna säsongen? typ redan skjutit upp 4 matcher.

Bolton sköt också 1 match idag.
Nej det tror jag inte. Är väl deadline den här veckan? Tyckte mig läsa det. Om inte denna vecka är det inte långt borta dock. Dom kommer nog bli uteslutna gissar jag. Då ställer man in alla deras matcher. Bolton ställde också in sin match som du sa. Detta på grund av att man typ pressat deras yngre spelare att spela eller något. Något om welfare var det iallafall. Säger ju en del om hur illa det är där. Dessutom ställde man in matchen utan godkännande från FA och deras motståndare så dem riskerar nu ytterligare poängavdrag. Dåligt skött hela grejen. Jag menar vad är poängen. Dem är redan ute med alla avdrag så då kunde man skickat ned dem innan säsongen. Nu blir det bara rörigt och dåligt organiserat vilket även påverkar övriga lag.
Citera
2019-08-22, 17:07
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Nej, detta är ju i stort sett samma spelartrupp som i våras. Hans metoder har väl helt enkelt inte uppskattats, och det är väl helt okej att tycka efter ett halvår?
Beror väl på varför man inte gillar metoderna. Men visst kan man tycka det, men hans metoder kan ju knappast ha ändrats dem första tre matcherna? Eller ens under sommaren. Man har haft god tid på sig att föra fram det missnöjet innan säsongen, inte minst med tanke på det du säger. Samma spelartrupp. Om det nu var därför han fick sparken. Jag misstänker att det är resultaten som fäller honom. Och tre matcher är löjligt lågt tålamod, när man använt alla hans tidigare, vad det nu var 16 matcher, som en förberedelse för championshipsäsongen. Då skulle man inte uttryckt sig så.
Citera
2019-08-23, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.Bloodworth
Problemet med VAR är vad domarna väljer att kolla på och väljer att ignorera. Kommer alla lag i ligan få samma förutsättningar, eller kommer man kika närmre på vissa situationer om det gäller vissa lag medan man skippar vissa situationer när det gäller andra lag?
Det är väl redan förbestämt vilka situationer som VAR skall användas i så hur något lag skall gynnas genom att slippa få VAR använt är svårt att se...
Citera
2019-08-23, 19:25
Medlem
Citat:

Det här är en skitlätt regel för både domare och spelare att förhålla sig till. Men spelarna vet att domarna blundar för regelbrotten, och då chansar de som regel. Detta skulle de kunna lösa på 2-3 veckor om de blev hårda på det. Lite gnäll från spelare när straffar går om, sen skärper de sig.

EDIT: fixat citatet från regelboken

Nej utan det är bara något jag sett att folk skrivit på diverse forum och också anledning till att jag skrev "som jag förstår det" och inte på ett mer bestämt sätt.

Bra att du tydligt klargjorde vad som gäller enligt regelboken.
Citera
2019-08-23, 23:38
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Sancho. Vilken jävla spelare. Ska bli spännande och se vart han går. Engelska spelare är hemkära och är säker på att sancho vänder hem snart. Frågan är inte om, utan när och vart. Får ändå säga att sancho verkligen är the real deal. Så många överhypade engelska unga spelare som blivit ingenting. Walcott. Oxlade. Lallana. Welbeck. Sturridge. Listan kan göras lång. Men sancho har både tekniken och en fotbollshjärna som dessa saknade, och vissa fortfarande saknar. Han är verkligen the real deal. En internationell toppspelare. Nog det bästa england fått fram på bra länge.
Senast redigerad av asdfghjklzxcvbnm 2019-08-23 kl. 23:47.
Citera
2019-08-24, 13:36
Medlem
Hunden007s avatar
Bury överlever ser det ut som.

lär bli en kaosartad L1 säsong med Bolton och Bury som börjar på minus och inte kan spela sina matcher.

Fattar inte ens varför folk tycker att Man United och Man City skall rädda klubben när man överspenderat sina pengar och gått upp tack vare detta.

Man lär nu oavsett åka ut denna säsongen. en sak som kommer störa mig är att man i vissa matcher lär förlora mycket stort och för sedan kunna ta poäng i nästa match.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in