2023-09-11, 11:18
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna

Citera
2023-09-11, 11:19
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi hax
Gjorde en ny bard för att försöka gå igenom allt i spelet, märkte att det var en stor del av act 1 jag missat på tidigare gubbar.

fråga om en liten sak i området jag hittade.

Citat:

Citera
2023-09-11, 12:50
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Herrejävlar vilken skillnad på level 1-4 och sedan när man slår över på femman. Nu blev stridssystemet faktiskt roligt och intressant på riktigt, och inte frustrerande svårt som det kunde bli mellan 1-4 där det kändes som att fienderna hade ett gigantiskt övertag över en.

Älskar spelet hittills, men balansen på 1-4 och över känns verkligen skev Spelet var bra redan innan, men om stridssystemet kändes som typ 4/10 eller 5/10 innan så är det lätt 9/10 eller t.o.m mer nu. Verkligen turbaserade strider i världsklass.

Känns verkligen som att vissa tidiga fajter, såsom haggan och slavhandlarna i undergrove, "egentligen" är gjorda för att man är level 5 och högre, men risken är väldigt stor att man kommer dit på level 3 eller 4 och det tar frustrerande lång tid att ta sig igenom dem.

Det är drakar och demoners regelsätt som orsakar den skevheten, den är välkänd. Du får spela fighter eller något om du inte vill att det ska vara väldigt svårt på låg nivå.
Citera
2023-09-11, 15:36
Medlem
YouthOfNations avatar
Sjukt bra spel.

Positivt överraskad. Var väldigt skeptiskt till sånthär 2.5D och tyckte det kändes oldschool. Är mer competitive player, dota, apex, cs2 och sånt.

Men blev galet hooked av detta spelet ändå! Antingen bara köra singlepöayer är askul, eller coop med några polare.

Verkar finnas INSANE mycket content med olika timelines. Längtar att komma hem varje dag och bara fortsätta utforska och progressa. Inte kännt såhär för ett spel sen WoW när man vart barn
Citera
2023-09-11, 15:39
Medlem
YouthOfNations avatar
Just det, glömde säga.

Kollar inga online guides eller twitch streamers heller utan kör helt puritant och får verkligen den där barnsligt roliga upplevelsen på så sätt.

WoW nostalgin försvann ju mycket pga alla online guides och jävla min-maxande. Här slipper man sånt och bara släpper lös och utforskar uncorrupted så att säga
Citera
2023-09-11, 17:17
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Det är drakar och demoners regelsätt som orsakar den skevheten, den är välkänd. Du får spela fighter eller något om du inte vill att det ska vara väldigt svårt på låg nivå.
I see, förstår! Kan väl dock tycka att utvecklarna kunde ha tagit sig an lite friheter och mixtrat lite med siffrorna i dessa levlar, för att göra det lite mer behagligt. Stridssystemet blir så himla bra efter level 5, och jag undrar om inte en hel del ger upp innan level 5 just pga frustration. Generellt i RPGs brukar ju tidiga levlar vara en väldigt behaglig upplevelse, som långsamt blir mer och mer krävande, men i BG3 känns det lite som att det går från svårt till fortfarande utmanande, men i alla fall på ett jämlikt och rättvist sätt.

Aja, jag är i act 2 nu och måste nästan säga att act 2 är bättre hittills än 1! Känns mycket mörkare i atmosfären, vilket gillas skarpt.
Citera
2023-09-11, 17:20
Medlem
Citat:

Hur man räddar Baelen:

Citera
2023-09-11, 18:12
Medlem
liddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Hur man räddar Baelen:

Citera
2023-09-11, 19:10
Medlem
Nihennas avatar
Jag önskar att spelet var bättre på att förklara vissa mekaniker. Nu har jag hittat ett par handskar som ger bonus vid "umbral attacks".

Vad är då umbral attacks? Ja, jsg vet då inte! Spelet förklarar det inte, och söker jag på "umbral attack Baldurs Gate 3" så dyker inget vettigt upp...
Citera
2023-09-11, 22:14
Medlem
anomaligns avatar
Intressant vad Larian gör med the evil choice i BG3.

Många spel låter en göra val som leder till storskalig död: man kan välja att skicka en asteroid och förstöra Bahak-reläet och döda 300 000 batarians i Mass Effect 2, Arrival DLC; man kan rädda Chloe i Life is Strange och döma resten av staden att gå under i tornadon med hundratals eller tusentals dödsoffer; man kan spränga Megaton i Fallout 3; osv. Dessa exempel låter spelaren vara ganska skyddad från det värsta av konsekvenserna av det man orsakar. Visst man möter Moira i Fallout 3 som är den enda överlevaren av hundratals Megatonbor, man ser otaliga man blivit vän eller bekant med i Life is Strange ligga döda på gatan innan man får möjlighet att resa tillbaka och hindra att stormen äger rum, och i Mass Effect finns det inget direkt alternativ till att döda Batarierna, och det hela är ganska abstrakt, mest en siffra. Men gemensamt är att man fattar ett beslut, och sen händer det, och det är utom ens kontroll.

Men i BG3 när man får valet att hjälpa Goblinsarna att
the
, då kan man inte fatta beslutet och sen dra sig tillbaka och låta det hända, utan då måste man vara med och följa
genom den första försvarslinjen av krigare och vidare in för att mörda de obeväpnade civila i den inre kammaren, man måste vara med och hela tiden har man möjligheten att välja att stoppa det hemska som äger rum.

Jag försökte spela min andra genomgång som ond, men det gick bara inte då det tog emot för mycket.
Citera
2023-09-12, 21:09
Medlem
Citat:
I see, förstår! Kan väl dock tycka att utvecklarna kunde ha tagit sig an lite friheter och mixtrat lite med siffrorna i dessa levlar, för att göra det lite mer behagligt. Stridssystemet blir så himla bra efter level 5, och jag undrar om inte en hel del ger upp innan level 5 just pga frustration.

Vet inte om du är bekant med D&D. Men att spela exempelvis magiker i level 1-4 är brutalt på grund av att du är så squishy. Men senare blir dom vanligtvis en av dom starkaste klasserna. Spela exempelvis warrior/fighter om du vill ha en enklare/behagligare upplevelse.

Jag är själv sjukt imponerad av detta spel. Du har så mycket val att göra och det flesta får konsekvenser. Konversationerna med partyt blir också olika beroende på vilka val man gör. Har inte fastnat för ett spel som det här på flera år. En anledning är nog att man brukade spela rollspel (D&D) under en period när man var yngre.

Är fortfarande kvar på Act 1 då jag explorar runt, blir kul att se vad resten av spelet har att visa. Ska även pröva splitscreen när man får tid.

Det som fortfarande kan bli bättre är att vid något tillfälle har det hänt att fiender bli osynliga i början av en strid. Likaså kan kameravinkeln vara svår att få till. Men kan nog ändå med gott samvete för första gången ge ett spel poängen 10/10. Det kan nog inte bli så mycket bättre än såhär för en gammal D&D spelare. Första gången på flera år ett spel släpps utan microtransaktioner, vilket bara det är ett stort plus.
Citera
2023-09-12, 22:34
Medlem
Taufatts avatar
Citat:
Går att kasta en
så kan han gå därifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto