2023-09-12, 22:40
Medlem
Taufatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rune2h4Me
Vet inte om du är bekant med D&D. Men att spela exempelvis magiker i level 1-4 är brutalt på grund av att du är så squishy. Men senare blir dom vanligtvis en av dom starkaste klasserna. Spela exempelvis warrior/fighter om du vill ha en enklare/behagligare upplevelse.

Jag är själv sjukt imponerad av detta spel. Du har så mycket val att göra och det flesta får konsekvenser. Konversationerna med partyt blir också olika beroende på vilka val man gör. Har inte fastnat för ett spel som det här på flera år. En anledning är nog att man brukade spela rollspel (D&D) under en period när man var yngre.

Är fortfarande kvar på Act 1 då jag explorar runt, blir kul att se vad resten av spelet har att visa. Ska även pröva splitscreen när man får tid.

Det som fortfarande kan bli bättre är att vid något tillfälle har det hänt att fiender bli osynliga i början av en strid. Likaså kan kameravinkeln vara svår att få till. Men kan nog ändå med gott samvete för första gången ge ett spel poängen 10/10. Det kan nog inte bli så mycket bättre än såhär för en gammal D&D spelare. Första gången på flera år ett spel släpps utan microtransaktioner, vilket bara det är ett stort plus.
Håller helt med om kameravinkeln. Är det flera våningar kan det vara svårt att få riktig överblick och man kan ibland klicka fel. Även strider med många deltagare tar lite tid ibland som om spelet behöver tänka lite för mycket vad varje deltagare skall göra.
Finns det någon funktion att vänta eller göra bakhåll och anfalla en deltagare som rörsig utanför ens tur i rundan? Menar inte attack of opportunity. Jag tycker mig sakna en sådan funktion där det ibland skulle vara bättre att komma efter att motståndarna rört på sig.
Citera
2023-09-14, 10:29
Medlem
YouthOfNations avatar
Kan man göra nåt med grodan i häxans område?

Får en känsla av att den har högre meaning än vad som först anstår den
Citera
2023-09-14, 13:03
Medlem
Taufatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YouthOfNation
Kan man göra nåt med grodan i häxans område?

Får en känsla av att den har högre meaning än vad som först anstår den
Om jag minns rätt så visade den en skatt om man pratade med den.
Citera
2023-09-14, 14:03
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Finns t ex Baldur's Gate 3 på andra ställen än Steam?

https://www.gog.com/en/game/baldurs_gate_iii
Citera
2023-09-14, 15:33
Medlem
fluff995s avatar
Kollar lite på spelstreams nu. Spelet må heta Baldur's Gate, men spelets dna ser ut att i mycket högre grad vara hämtad från Neverwinter Nights-serien.
Citera
2023-09-18, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Kollar lite på spelstreams nu. Spelet må heta Baldur's Gate, men spelets dna ser ut att i mycket högre grad vara hämtad från Neverwinter Nights-serien.

Kan du utveckla?

Spelmotormässigt har inte BG3 särskilt mycket gemensamt med varken BG 1-2 eller NWN. Eftersom det är omgångsbaserat (turnbased) ligger det betydligt närmare pen-and-paper-versionen av D&D än något av de äldre spelen (även om det förstås finns avvikelser).

Det spel som BG3 påminner mest om är Solasta; Crown of the Magister, som också bygger direkt på 5e D&D.
Citera
2023-09-18, 16:19
Medlem
Nihennas avatar
Hur dödar man mord-demonen i akt 3? Han som har 3 röda adds med sig?

Dödar man dem så vi buffar de honom, och han blir ännu svårare

Svåraste fighten i spelet so far, betydligt svårare än haggan.
Citera
2023-09-18, 16:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Hur dödar man mord-demonen i akt 3? Han som har 3 röda adds med sig?

Dödar man dem så vi buffar de honom, och han blir ännu svårare

Svåraste fighten i spelet so far, betydligt svårare än haggan.

Har inte kommit så långt, men gissar att silence/sleep/hold borde göra susen?
Citera
2023-09-18, 16:56
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Har inte kommit så långt, men gissar att silence/sleep/hold borde göra susen?
De springer ur silence, sleep har jag inte och hold har typ 20% hit-chans på dem Bättre blir det inte när man dödat addsen och bossen blir ännu svårare att träffa. Tror mina meleekaraktärer har 20% hit chance också ibland, när de brukar ha 70-90% >.<
Citera
2023-09-18, 21:18
Medlem
Nihennas avatar
Lyckades till slut. Lärt min Gale en level 5 spell som skjuter ut ett stort jävla giftmoln, som mördade bossen hårt. Fi fasen, det var verkligen inte lätt innan jag hittade spells han var svag mot.
Citera
2023-09-19, 18:56
Medlem
Vad lirar ni på för svårighetsnivå? Jag spelar på tactician men det kanske är för svårt?
Citera
2023-09-19, 19:05
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeptemberRain
Vad lirar ni på för svårighetsnivå? Jag spelar på tactician men det kanske är för svårt?

Första genomspelningen på explorer, ville bara få uppleva Storyn och ångrar inte det. Storyn är vad som driver spelet. Andra genomspelningen på Normal. Ville få lite mer rpg känsla än att bara spela story. Har inga planer på att spela tactician. Jag är ledsen att behöva säga det men BG 3 är inte ett spel för min/max hardcore mode i första hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in