2023-06-10, 06:28
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billab0ng
Jag har hunnit lira ett par timmar, något jag hittils inte gillar är att du direkt blir påkastad ett hel gäng karaktärer i partyt och massvis med skills och spells redan första timmen.

Hade uppskattat om man träffade på en i taget, och bara fick ett par spells vid varje level up så man hinner bli bekväm i allt.

Trist att höra. Nu har jag inte spelat spel på många, många år, men jag gillade spel som ung och följer gärna utvecklingen. Särskilt Baldur's Gate är en favorit hos mig. Jag tycker det är jättetrist att nya spel är så fruktansvärt förenklade. Allting ska hända snabbt och direkt, allting ska vara tillgängligt alldeles för snabbt och så vidare. Det blir ungefär som en film där man skyndar sig genom storyn för att inte tappa tittare, vilket ju är direkt bakvänt eftersom hela poängen med att ens titta på en film är att avsätta tid för att uppleva något under den tiden...
Citera
2023-06-10, 08:24
Avslutad
Oh shit shit shit. Det här skulle faktiskt kunna få mig att bryta mot 15 års avhållsamhet från dataspel.

Det var ett j-vligt bra spel med en bra storyline och jag fullkomligen älskade att det var baserat på AD&D.

Nä men tack tråden för jag hade aldrig vetat om det här annars.
Citera
2023-06-10, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Trist att höra. Nu har jag inte spelat spel på många, många år, men jag gillade spel som ung och följer gärna utvecklingen. Särskilt Baldur's Gate är en favorit hos mig. Jag tycker det är jättetrist att nya spel är så fruktansvärt förenklade. Allting ska hända snabbt och direkt, allting ska vara tillgängligt alldeles för snabbt och så vidare. Det blir ungefär som en film där man skyndar sig genom storyn för att inte tappa tittare, vilket ju är direkt bakvänt eftersom hela poängen med att ens titta på en film är att avsätta tid för att uppleva något under den tiden...

Snarare än för många companions så är det för få. Man blir påprackad osympatiska companions man inte kan välja bort.

I Baldurs Gate I kan man inom 5 minuter rekrytera sex olika karaktärer till sitt party - Imoen, Montaron, Xzar, Jaheira, Khalid och Kivan. Inom 10 minuter kan man rekrytera Minsc, Edwin, Kagain, och möjligen Shar-Teel. Totalt har man 25 companions att välja mellan.
Citera
2023-06-14, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt

Det är snarare så att spelet är designat för att ge spelaren så många valmöjligheter att du kan skapa en egen karaktär efter hur du själv vill spela, visst varje nivå ger mängder med fler valmöjligheter vilket säkert kan upplevas som överväldigande men det är ju ett rollspel. Det går ju inte att rollspela en orc eller tomte om du bara kan välja mellan trollkarl, dvärg eller älva.

Baldur's Gate 3 kommer antagligen att bli det mest genomarbetade rollspelet som har släppts till PC/konsol, 400 personer har jobbat med spelet sen 2018, de började att skriva storyn till spelet redan 2016. Spelet kommer innehålla tusentals karaktärer man kan möta, hundratals uppdrag i flera steg där dina val ändrar på berättelsen, allting med unik dialog beroende på ditt sätt att rollspela.
Citera
2023-06-14, 20:45
Medlem
Spelet ser mycket lovande ut minst sagt. Kan säkert bli en stor succé.
Citera
2023-06-21, 17:01
Medlem
Sagodjurs avatar
Vad går det ut på? Gå omkring i en stad och snacka med folk? Det kan man ju göra IRL
Citera
2023-06-23, 13:27
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Vad går det ut på? Gå omkring i en stad och snacka med folk? Det kan man ju göra IRL

Men om du går runt och slår ihjäl folk med svärd, kastar trollformler på de och så vidare så riskerar du besvärliga konsekvenser, bättre att göra det i ett spel.

Och en del grejer, "mind flayers", kobolds, orcs, githyanki och allt vad de heter är mycket ovanliga i den riktiga världen. Jag påstår kortfattat att det finns mycket i spelet som är svårt att göra IRL.
Citera
2023-07-20, 09:19
Medlem
Nihennas avatar
Sugen på att köpa detta då jag gillar rollspel, men inom samma subgenre cRPG har jag nog egentligen bara doppat tårna. Mina favoriter är Dragon Age: Origins och Wasteland 3.

Exakt hur mycket mer komplext är detta egentligen? Kollar man youtube-videos på "Beginner guides" så får dem det att låta som att man måste läsa ett högskoleprogram för att ens börja förstå spelet och dess mekanik.

Är det så mycket mer komplext än tidigare nämnda titlar, eller överdriver dem hur mycjket man måste kunna för att ens kunna njuta av spelet? Tyckte DA:O och W3 båda låg på en lagom nivå där det fortfarande fanns väldigt mycket utrymme för rollspelande.
Citera
2023-07-20, 09:28
Medlem
bananjuices avatar
Man vill generellt ha koll på grundläggande D&D-mekanik men skulle inte säga att det är helt nödvändigt. Om man bara tar reda på vad saker gör på förhand i samband med att man stöter på dem brukar det klicka rätt fort.
Citera
2023-07-20, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Sugen på att köpa detta då jag gillar rollspel, men inom samma subgenre cRPG har jag nog egentligen bara doppat tårna. Mina favoriter är Dragon Age: Origins och Wasteland 3.

Exakt hur mycket mer komplext är detta egentligen? Kollar man youtube-videos på "Beginner guides" så får dem det att låta som att man måste läsa ett högskoleprogram för att ens börja förstå spelet och dess mekanik.

Är det så mycket mer komplext än tidigare nämnda titlar, eller överdriver dem hur mycjket man måste kunna för att ens kunna njuta av spelet? Tyckte DA:O och W3 båda låg på en lagom nivå där det fortfarande fanns väldigt mycket utrymme för rollspelande.

Egentligen är det inte speciellt mycket mer komplicerat. Jag har älskat baldurs gate sefan 90talet och fattar själv knappt mekaniken ibland . För mig har det alltid handlat om den helt fantastiska storyn (bg2 är det bästa rpg:et som någonsin gjorts följt av planescape torment), varav jag alltid spelar på lättaste för att slippa problem .
BG1-3 + planescap torment är 100% givna köp alla dagar i veckan.

Sade jag köp?
Citera
2023-07-20, 13:21
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zatanized
Egentligen är det inte speciellt mycket mer komplicerat. Jag har älskat baldurs gate sefan 90talet och fattar själv knappt mekaniken ibland . För mig har det alltid handlat om den helt fantastiska storyn (bg2 är det bästa rpg:et som någonsin gjorts följt av planescape torment), varav jag alltid spelar på lättaste för att slippa problem .
BG1-3 + planescap torment är 100% givna köp alla dagar i veckan.

Sade jag köp?
Ah, vad bra!

Haha, ja det lutar åt ett köp, dock först i september eftersom det är då som PS5-versionen kommer. Orkar knappt sitta vid datorn och spela längre, och dessutom tror jag inte att min dator är stark nog för det
Citera
2023-07-20, 13:43
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Ah, vad bra!

Haha, ja det lutar åt ett köp, dock först i september eftersom det är då som PS5-versionen kommer. Orkar knappt sitta vid datorn och spela längre, och dessutom tror jag inte att min dator är stark nog för det

Det här ska du vara jävligt försiktig med, jag har förvisso bara testat Wasteland 2 på playstation men det var ren katastrof jämfört med att spela cRPG på dator, tyvärr. Men det lär väl droppa dugligt med reviews på ämnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in