Citat:
Ursprungligen postat av
Stig-Britt
Trist att höra. Nu har jag inte spelat spel på många, många år, men jag gillade spel som ung och följer gärna utvecklingen. Särskilt Baldur's Gate är en favorit hos mig. Jag tycker det är jättetrist att nya spel är så fruktansvärt förenklade. Allting ska hända snabbt och direkt, allting ska vara tillgängligt alldeles för snabbt och så vidare. Det blir ungefär som en film där man skyndar sig genom storyn för att inte tappa tittare, vilket ju är direkt bakvänt eftersom hela poängen med att ens titta på en film är att avsätta tid för att uppleva något under den tiden...
Det är snarare så att spelet är designat för att ge spelaren så många valmöjligheter att du kan skapa en egen karaktär efter hur du själv vill spela, visst varje nivå ger mängder med fler valmöjligheter vilket säkert kan upplevas som överväldigande men det är ju ett rollspel. Det går ju inte att rollspela en orc eller tomte om du bara kan välja mellan trollkarl, dvärg eller älva.
Baldur's Gate 3 kommer antagligen att bli det mest genomarbetade rollspelet som har släppts till PC/konsol, 400 personer har jobbat med spelet sen 2018, de började att skriva storyn till spelet redan 2016. Spelet kommer innehålla tusentals karaktärer man kan möta, hundratals uppdrag i flera steg där dina val ändrar på berättelsen, allting med unik dialog beroende på ditt sätt att rollspela.