Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-06-07, 08:18
  #1
Medlem
BacONbacOFFs avatar
Baldur's Gate 3 har blivit utannonserat.

PC Gamer Länk

"Baldur's Gate 3 has been announced at Google's Stadia event, confirming that Divinity: Original Sin 2 developer Larian Studios is behind the return to the Forgotten Realms. The titular city's got a new problem, one with lots of tentacles, and you can watch their grisly introduction in the teaser trailer above."

Kommer utvecklas utav Larian Studios, någon som spelat 'Divinity: Original Sin 2' och kan berätta hur de är som spel?

Har höga förhoppningar, är ju ändå 19 år sedan BG2 blev släppt.

Vad tror ni, flip eller flopp?
Citera
2019-06-07, 08:52
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BacONbacOFF
Baldur's Gate 3 har blivit utannonserat.

PC Gamer Länk

"Baldur's Gate 3 has been announced at Google's Stadia event, confirming that Divinity: Original Sin 2 developer Larian Studios is behind the return to the Forgotten Realms. The titular city's got a new problem, one with lots of tentacles, and you can watch their grisly introduction in the teaser trailer above."

Kommer utvecklas utav Larian Studios, någon som spelat 'Divinity: Original Sin 2' och kan berätta hur de är som spel?

Har höga förhoppningar, är ju ändå 19 år sedan BG2 blev släppt.

Vad tror ni, flip eller flopp?

Gör dem som med Fallout och ändrar till tredjepersons spel så blir det flopp i mina ögon iaf.
Citera
2019-06-07, 08:58
  #3
Medlem
BacONbacOFFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducey10
Gör dem som med Fallout och ändrar till tredjepersons spel så blir det flopp i mina ögon iaf.

Blir helt klart klumpigt om man har tredjeperson när man ska styra upp till 6 stycken karaktärer.
Hoppas på Isometriskt som tidigare utgåvor.

Samt hoppsa jag att de tar hjälp utav Trent Oster och grabbarna på Beamdog.
Citera
2019-06-07, 10:29
  #4
Medlem
Helenedals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BacONbacOFF
Blir helt klart klumpigt om man har tredjeperson när man ska styra upp till 6 stycken karaktärer.
Hoppas på Isometriskt som tidigare utgåvor.

Samt hoppsa jag att de tar hjälp utav Trent Oster och grabbarna på Beamdog.

Larian + FPS = does not compute.

Ni kan vara helt lugna, sättet att påverka sin omvärld kommer vara precis som BG, Neverwinter Nights etc.

Divinity-spelen är grymma som fan, väl värda genomspelningar för oss RPG-fans, men de har sitt stuk, så klart. Frågan är hur mycket Larian BG3 kommer tåla före det blir för annoorlunda. Interplay / Obsidian och Forgotten Realms är ju änna lite det som satt tonen.
Citera
2019-06-07, 10:33
  #5
Medlem
Couplets avatar
Men vad roligt att höra! Jag är mest orolig för att de ska lockas av dagens tekniska möjligheter och glömma bort storyn, som jag genomgående tycker varit en mycket stor del av behållningen i BG.
Citera
2019-06-07, 10:39
  #6
Moderator
^Eazs avatar
Väldigt dåligt hållen hemlighet, då det varit "känt" ända sen de hade loggan på sin hemsida.

Men, detta kan bli bra, BG1/2 var ju helt underbara och att det utvecklas av Larian Studios är ju verkligen en fjäder i hatten då Divinity spelen är bland de bästa RPG's jag lirat.
Citera
2019-06-07, 10:45
  #7
Medlem
Lazies avatar
Goda nyheter minst sagt! Baldurs Gate är nostaligi så det håller. Ett av mina favoritspel gjenom alla tider tilsammas med Civilization och FIFA!!!

Har också missat Divinity, det skal ja kolla in.
Citera
2019-06-07, 10:50
  #8
Medlem
Villons avatar
Försiktig positiv. Om inte annat är det kul med ett nytt spel i Forgotten Realms-setting, av utvecklare som visat genom Divinity-spelen att man är kapabel att konstruera RPGs av den klassiska typen.

Divinity-spelen är dock väldigt sandbox-aktiga, och mycket av strid och karaktärsbyggande är nästan överdrivet taktiskt, på ett sten-sax-påse-sätt, med mycket fokus på elementen och hur de interagerar med miljön. Det ska bli intressant att se om man lyckas frångå detta till förmån för ett DnD-baserat system.

Framförallt ska det bli intressant att se om magin blir lika intressant som i originalspelen. Det är en stående besvikelse hos mig att inga RPGs nuförtiden (inte ens de som uttalat förhåller sig till klassiska titlar som BG och Planescape Torment) erbjuder besvärjelser med intressanta beskrivningar som gör annat än att göra olika typer av skada eller sätta statuseffekter.
Citera
2019-06-08, 12:11
  #9
Medlem
Tuli Kupferbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Framförallt ska det bli intressant att se om magin blir lika intressant som i originalspelen. Det är en stående besvikelse hos mig att inga RPGs nuförtiden (inte ens de som uttalat förhåller sig till klassiska titlar som BG och Planescape Torment) erbjuder besvärjelser med intressanta beskrivningar som gör annat än att göra olika typer av skada eller sätta statuseffekter.

Håller med.
Har dåligt koll på D&D spells nuförtiden men hoppas det finns med spel som Time stop, Wish etc. Eller varför inte den där "frågespellen" som jag glömt namnet på vilket bidrar till rollspellselement.

Alla nya RPGs är mer som ARPGs beträffande spells osv.
Citera
2019-06-09, 01:15
  #10
Medlem
Moll-Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BacONbacOFF
Blir helt klart klumpigt om man har tredjeperson när man ska styra upp till 6 stycken karaktärer.
Hoppas på Isometriskt som tidigare utgåvor.

Samt hoppsa jag att de tar hjälp utav Trent Oster och grabbarna på Beamdog.
Jag hoppas att de håller sig så långt borta från Beamdog som möjligt. Maken till värdelösa utvecklare får man leta efter. De gjorde ett habilt jobb med deras Extended Editions av Baldur's Gate och dess uppföljare, men egentligen var det mesta jobbet redan gjort av moddare och de "bara" sammanställde alla mods till ett färdigt spel. När det kom till att göra något eget så blev det bara skit.
Citera
2019-06-09, 22:33
  #11
Medlem
Igni-ferroques avatar
Veckans nyhet helt klart! Var totalt inne i BG " när det begav sig, älskade verkligen det spelet. Minsc och Boo är legendariska!

Tror det här blir väldigt bra, har spelat Larian spel och de var riktigt bra i mitt tycke, storyn höll. Och det är ju det som krävs för den här typen av spel, en riktigt bra och "immersive" story.

Sedan måste ju stridssystemet hålla måttet så klart, men jo jag Larian kommer klara det. Riktigt skoj att se en comeback jag slutat hoppas på!
Citera
2019-06-09, 23:05
  #12
Medlem
Archedemuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuli Kupferberg
Håller med.
Har dåligt koll på D&D spells nuförtiden men hoppas det finns med spel som Time stop, Wish etc. Eller varför inte den där "frågespellen" som jag glömt namnet på vilket bidrar till rollspellselement.

Alla nya RPGs är mer som ARPGs beträffande spells osv.

De kommer nog säkert vara mer öppna för ett större spektra av spell-effekter men tror att t.ex. charm person (på något annat sätt än att bara 'klara en speech-check lättare' eller den fria användningen av wish nog blir aningen svårt att implementera.

Hursomhelst har jag höga förhoppningar då BG och Divinity båda är gudomliga RPGs och jag gillar Forgotten Realms
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback