2023-08-11, 20:07
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zatanized
Rea? Kostar ju 739kr på psn.
Själv köper jag det fysiskt.
Tyvärr. Inget fysiskt planerat, just nu i alla fall. Trist för mig också som gillar fysiskt, men men.
Citera
2023-08-11, 20:51
Medlem
Trodde jag skulle gilla men blev uttråkad rekordsnabbt. Är född på 70-talet och den här typen av spel borde appellera till mig men gör det uppenbarligen inte. Känns mer som en kombination av schack och tärningsspel än en levande värld man kan försvinna i. Jag skulle önska att nya rollspel var mer som Dragon Age: Origins med realtidsstrider som kan pausas när som helst. Det skapar ett bättre flöde.
Citera
2023-08-11, 21:12
Medlem
Kanske det mest positiva med Baldurs gate 3 är att spelet helt saknar en digital butik där man kränger game assets som exempelvis digitala rustningar eller extra XP för 200kr. Till skillnad från de flesta moderna spel så behandlar inte Larian sina kunder som mjölkkossor och tilllåter tredje part att släppa modifikationer till spelet.

Hade spelet gjorts av Electronic Arts eller Blizzard kan du ge dig fan på att man hade krängt superexklusiva svärd och trollformler för hundratals kr i den obligatoriska spelbutiken med jobbiga konstanta uppmaningar att besöka spelets butik.
Citera
2023-08-11, 23:12
Medlem
erikp121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Trodde jag skulle gilla men blev uttråkad rekordsnabbt. Är född på 70-talet och den här typen av spel borde appellera till mig men gör det uppenbarligen inte. Känns mer som en kombination av schack och tärningsspel än en levande värld man kan försvinna i. Jag skulle önska att nya rollspel var mer som Dragon Age: Origins med realtidsstrider som kan pausas när som helst. Det skapar ett bättre flöde.
Själv gillar jag tärningsspelet i det hela och turbaserade strider har jag inget problem med. Tror det har att göra med att det är (nästan helt) baserat på 5E DnD som är turbaserat i sig medan äldre versioner var realtid med paus. Gamla Baldurs Gate-spelen tror jag är så.

-

Kände mig underlevlad i slutet (?) av Akt 2 så jag rerollade och ska försöka kräma ur mer XP denna gång. Rushade i princip Main Quest och mötte svårigheter på vägen och tillslut vid stormningen tog det stopp. Paladin var inte så kul så kör Fighter denna gång.
Citera
2023-08-11, 23:17
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zatanized
Själv köper jag det fysiskt.

Jasså, det gör du?
Citera
2023-08-12, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Kanske det mest positiva med Baldurs gate 3 är att spelet helt saknar en digital butik där man kränger game assets som exempelvis digitala rustningar eller extra XP för 200kr. Till skillnad från de flesta moderna spel så behandlar inte Larian sina kunder som mjölkkossor och tilllåter tredje part att släppa modifikationer till spelet.

Hade spelet gjorts av Electronic Arts eller Blizzard kan du ge dig fan på att man hade krängt superexklusiva svärd och trollformler för hundratals kr i den obligatoriska spelbutiken med jobbiga konstanta uppmaningar att besöka spelets butik.

Just detta gör ju, att trots att det kanske inte är min spelgerne, så kommer jag att stödköpa och försöka mig på det ändå.
Att släppa ett färdigt spel av denna storleken trodde jag var bara ett minne blott.
Hoppas att fler utvecklare tar efter.
Citera
2023-08-12, 16:56
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roevhaelio
Just detta gör ju, att trots att det kanske inte är min spelgerne, så kommer jag att stödköpa och försöka mig på det ändå.
Att släppa ett färdigt spel av denna storleken trodde jag var bara ett minne blott.
Hoppas att fler utvecklare tar efter.
Tycker de flesta spelutvecklsre inte har mikrotransaktioner och att folk gör det till ett större problem än vad det är.

Kolla Nintendo/Sonys/Microsofts första/andrapartsspel och den absoluta majoriteten har inga.
Citera
2023-08-12, 17:44
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Tycker de flesta spelutvecklsre inte har mikrotransaktioner och att folk gör det till ett större problem än vad det är.

Kolla Nintendo/Sonys/Microsofts första/andrapartsspel och den absoluta majoriteten har inga.

Lite ot: Men jag anser att det är bra att mikrotransaktioner är så hatade som det är. Annars finns det risk att det blir mer vanligt än det är idag. Vill inte se den utväcklingen.
Citera
2023-08-12, 18:04
Medlem
Citat:

Handlar inte bara om microtransaktioner för min del, utan spelet verkar ju vara färdigt vid launch också.
Bara det är ju något ovanligt idag.

Sedan kan alla spel ha brister som patchas bort när de upptäcks, men jag har inte köpt ett spel på releasedagen på länge, pga det är mer regel än undantag att spelet är ofärdigt.
Citera
2023-08-12, 18:16
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roevhaelio
Handlar inte bara om microtransaktioner för min del, utan spelet verkar ju vara färdigt vid launch också.
Bara det är ju något ovanligt idag.

Sedan kan alla spel ha brister som patchas bort när de upptäcks, men jag har inte köpt ett spel på releasedagen på länge, pga det är mer regel än undantag att spelet är ofärdigt.
Skulle nog vilja påstå att majoriteten av spel från de tre jag nämnde har väldigt få buggar vid release. Det är mer en grej från utgivare som har mer bråttom att få ut sina titlar.

Sen tror jag också att det handlar mycket om nostalgi-mössan. Väldigt många spel var väldigt buggiga även förr. Problemet var att då, till skillnad från nu, så fixades aldrig buggarna då det helt enkelt inte gick.

Vi människor tenderar att komma ihåg de bra sakerna, men glömma de dåliga. För varje bra spel på 90- och början av 00-talet så fanns det 10 ospelbara skitspel.
Citera
2023-08-12, 18:22
Medlem
Citat:
Skulle nog vilja påstå att majoriteten av spel från de tre jag nämnde har väldigt få buggar vid release. Det är mer en grej från utgivare som har mer bråttom att få ut sina titlar.

Sen tror jag också att det handlar mycket om nostalgi-mössan. Väldigt många spel var väldigt buggiga även förr. Problemet var att då, till skillnad från nu, så fixades aldrig buggarna då det helt enkelt inte gick.

Vi människor tenderar att komma ihåg de bra sakerna, men glömma de dåliga. För varje bra spel på 90- och början av 00-talet så fanns det 10 ospelbara skitspel.

Jag förstår dig, men om man kan släppa hyfsat felfria spel utan transaktioner, så anser iallafall jag att det bör stödjas för att på sikt få ännu bättre spel.
Citera
2023-08-12, 19:38
Avslutad
Vilken jävla blåsning alla åkte på som köpte en Xbox X istället för en PS5.

Fan vad arg man blir när man ser recenssionerna på spelet. Verkar ju vara GOTY.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in