2023-08-10, 23:27
Medlem
anomaligns avatar
Det här spelet är verkligen något annat. Det är unikt och fantastiskt på en både konstnärlig och teknisk nivå. Produktionsvärdena är otroliga. Mängden animerade voice-lines är helt överväldigande. Många spelutvecklare har beskrivit det här spelet som en enhörning, som något som Larian, och endast Larian, hade kunnat åstadkomma. (Vilket ibland verkar ha tolkats som ett försvar mot att inte EA eller Obsidian skapar ett spel av den här kalibern, vilket har lett till en meningslös "debatt" om ingenting på X/YT.) Och jag håller med. Det här spelet har officiellt varit under utveckling i omkring sex år, men på sätt och vis bygger det ju vidare på studions tidigare spel i Divinity-serien, och de har ensidigt fokuserat på bara den här sortens speltyp, och byggt vidare på vad de har skapat tidigare. Så på så vis är det ett spel bakom vilket det egentligen ligger närmare tio års utveckling och finslipning av produktionspipelines.

Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
Bara jag som tycker det är lite för snabbt att levla och det gör spelet för lätt efter en stund? Jag är framåt slutet på akt 2 och redan level 9 och nästan varenda fight är sillmjölke även på Tactician som svårighetsgrad, förutom när man har en jävla otur med tärningarna då. Jag lirar College of Lore Bard, svinkul att kunna dra av från fiendens tärningsslag med Cutting Words. Aha, du tror du träffar mig? Smaka på en förolämpning som får dig att missa

Jag känner inte alls igen mig i det det skulle vara lätt. Jag spelar på balanced och jag tycker att det är riktigt utmanande.
Senast redigerad av anomalign 2023-08-10 kl. 23:35.
Citera
2023-08-11, 04:36
Medlem
Ferhs avatar
Alla valmöjligheter och att kunna spela lite som man vill är det bästa med spelet.

Saknar dock världskartan från BG1 / BG2, och tycker spelet fokuserar lite för mycket på att vara taktiskt. I de tidigare spelen så var det ju mer action och oftast hyfsat snabba och korta strider men att man istället stötte på fiender oftare.

Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
Bara jag som tycker det är lite för snabbt att levla och det gör spelet för lätt efter en stund? Jag är framåt slutet på akt 2 och redan level 9 och nästan varenda fight är sillmjölke även på Tactician som svårighetsgrad, förutom när man har en jävla otur med tärningarna då. Jag lirar College of Lore Bard, svinkul att kunna dra av från fiendens tärningsslag med Cutting Words. Aha, du tror du träffar mig? Smaka på en förolämpning som får dig att missa

Antar att mängden exp varierar beroende på hur man väljer att följa questlinjerna, blev level 9 efter den sista bossen i act 2 och har gjort vartenda quest jag hittat och utforskat alla kartor etc. Spelar på normal eftersom jag precis som i de flesta spel jag spelar inte orkar bry mej om att använda consumables överhuvudtaget.
Citera
2023-08-11, 11:32
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zatanized
Tycker att cRPG fungerar utmärkt på konsol. Ofta har de varit rätt duktiga att anpassa för kontroll. Har spelat igenom bg1,2,planscape torment och icewind dale 1 &2. Dessutom också wasteland 2 och divinityserien. Fungerar så klart inte lika bra som med datormus, men i allra högsta grad spelbart. Hellre med kontroll än inte spela alls.

Divinity-spelen fungerar alldeles utmärkt med kontroll, dessa spel är turnbased på samma vis som ex x-com. Inga som helst problem

Wasteland 2 var helt ospelbart tyckte jag, men det jag sett av BG3 med handkontroll på youtube verkar faktiskt riktigt bra.
Citera
2023-08-11, 11:34
Medlem
bananjuices avatar
Överlag är fajterna rätt lätta, men två riktigt sviniga fajter har jag stött på. Moonrise tower och sedan ett ställe inne i själva Baldur's Gate som fick mig att savescumma i två timmar igår.
Citera
2023-08-11, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Wasteland 2 var helt ospelbart tyckte jag, men det jag sett av BG3 med handkontroll på youtube verkar faktiskt riktigt bra.

Du får självklart tycka som du vill
Men spelade igenom Wasteland 2 och det var helt okej. Märktes att budgeten var liten så de kunde inte optimera ordentligt.
Citera
2023-08-11, 13:33
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zatanized
Du får självklart tycka som du vill
Men spelade igenom Wasteland 2 och det var helt okej. Märktes att budgeten var liten så de kunde inte optimera ordentligt.

Ja det var säkert färgat av att jag spelat igenom det några gånger på PC innan. Blir lätt att lägga BG3 på playstation store wishlisten och plocka upp när det är på rea nu.
Citera
2023-08-11, 17:34
Medlem
Klarade nyligen en honour mode run på Divinity 2. Tänkte köra Tactician på BG3 så fort det släpps till PS. Ni som kör tactician, hur svårt är det jämfört med samma svårighetsgrad eller t.o.m Honour mode i Divinity 2?
Citera
2023-08-11, 17:41
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piledriver2
Klarade nyligen en honour mode run på Divinity 2. Tänkte köra Tactician på BG3 så fort det släpps till PS. Ni som kör tactician, hur svårt är det jämfört med samma svårighetsgrad eller t.o.m Honour mode i Divinity 2?

Tycker tactician i BG3 är lättare än Divinity 2 än så länge. Har dock bara kört akt 1.
Citera
2023-08-11, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
Tycker tactician i BG3 är lättare än Divinity 2 än så länge. Har dock bara kört akt 1.
Intressant, vad kör du för class? Vill göra min karaktär så OP som möjligt.
Citera
2023-08-11, 18:16
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piledriver2
Intressant, vad kör du för class? Vill göra min karaktär så OP som möjligt.

Paladin, de slår hårt och har healing.
https://deltiasgaming.com/best-baldurs-gate-3-classes-strongest/
Citera
2023-08-11, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
Paladin, de slår hårt och har healing.
https://deltiasgaming.com/best-baldurs-gate-3-classes-strongest/
Danke
Citera
2023-08-11, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Ja det var säkert färgat av att jag spelat igenom det några gånger på PC innan. Blir lätt att lägga BG3 på playstation store wishlisten och plocka upp när det är på rea nu.

Rea? Kostar ju 739kr på psn.
Själv köper jag det fysiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in