Citat:
Ursprungligen postat av
freecss
Finns gameplay ute att beskåda nu från PAX East, bara att välja valfri YT kanal att kolla på. Samma gameplay på dom, men lite olika informativt och deras egna åsikter om vad dom såg och frågat utvecklarna osv.
Nu har jag inte kört igenom Divinity 1, och inte spelat nånting utav av 2an, men likheterna är ju helt klart där, både utseendemässigt och hur spelet spelas.
Personligen föredrar jag helt klart real-time/paus före turbaserat stridssystem och hade nog hellre önskat dom körde på det i BG3 istället för turbaserat.
2D grafiken tilltalar mig betydligt mer i det här fallet än 3D som det är nu, samt färger och hur världen ser ut. BG 1 & 2, samt även PoE serien känns som dom ger och har en helt annan känsla än DoS och BG3, av det lilla man fått se (och dom relativt få timmar jag lagt på DoS1) känns de inte lika mörkt och stämningsfullt.
När det kommer till konversationer och textbaserat vs animationer så tycker jag helt klart textbaserat är bättre, jag tycker det lämnar mycket mer åt sin egna fantasi och höjer känslan och mystiken, samt ger ett betydligt bättre flow i konversationer. Även om animationer och ansiktsuttryck blir bättre o bättre i spel tycker jag det fortfarande ser rätt jävla b ut och konversationerna går långsamt och är tråkiga. Istället för att göra mig mer immersive i spelet blir det tvärtom.
Får väl hålla med om att det öppnar ju många möjligheter när dom kör det i 3D och även vertikalt. T.ex exploration och taktiker i strider. Mycket interaktion med miljön i Larians spel också vilket i sig är rätt kul o kan ge intressanta strider. Men ptja, det är ju turbaserat och det faller tyärr inte mig i smaken så det fallerar ändå
Jag är kluven, det känns långt ifrån ett Baldurs Gate, vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig med ny utvecklare, men helt klart mer BG än vad det verkar vara nu.
Men kanske är jag bara fast i det gamla och vill ha mer av det. Vi får se vart det bär av, kanske är det en bra kombination av allt i slutändan. Men just nu ser det ut som ett DoS3 med en BG3 titel istället.
Ser tråkigt ut, hoppas det inte är lika segt som DO1.
DO1 var endast bra p.g.a. de taktiska striderna, men i övrigt kändes det plastigt och platt,lnjärt och seg historia, tråkiga karaktärer. Mer som NWN än BG2. (NWN var dock bättre än DO1)
Har sänkt mina förväntningar rejält efter att ha sett lite "gameplay".
EDIT: Sett mer och det ser fan värre ut än Pillars of eternity.