2019-06-11, 08:53
Medlem
Opilus5500s avatar
director Mike Mearls talk Baldur's Gate 3

https://www.youtube.com/watch?v=IH1Xte953fY =))
Citera
2019-06-11, 08:58
Medlem
Gravers avatar
Tvivlar på att storyn kommer vara dålig. Hade de inte haft något vettigt att komma med så hade knappast Wizards of the Coast gett dem licensen för BG3.
Citera
2019-06-11, 14:42
Medlem
Aigiss avatar
Nån som har lite koll på hur dnd 5e skiljer sig från 2e eller vad det va man använde i tidigare spel?
Citera
2019-06-11, 19:00
Medlem
Darwins avatar
Jag är hypad! Det känns som om nuvarande Larian är den bäst lämpade studion på många år att tackla utmaningen med BG3. Om de inte lyckas, så hade nog ingen annan heller gjort det, och då vet vi det.

Tänk bara om nuvarande Bioware lanserat att de kommer göra spelet.... brrrrrrr! Hemsk tanke!
Citera
2019-06-23, 10:00
Medlem
freecsss avatar
Fantastiska nyheter! BG 1 & 2 går ju lätt in på topplistan. Började faktiskt lira 1an igen för ett tag sen, dags att fortsätta känner jag o dra igenom 1an och 2an nu då. Btw, har aldrig kört DLCna, värda att lira, är dom fristående eller följer dom storyn?

Har lirat lite Divinity 1 från Larian, gillar verkligen spelet, men inventory systemet och all crafting hit o dit känns väldigt clunky, kanske beror på att jag lirar det på PS4. Att kolla gamla quests kan vara lite klurigt ibland då det inte finns någon riktig backtracking med vart jag ska ta mig osv, om jag minns rätt där? Men känns som det är rätt gäng att göra BG3. Obsidian Entertainment kanske hade varit en kandidat också, jag har dock ej lirat deras Pillars of Eternity men vad jag förstått är det åt BG hållet och väl mottaget.
Men men, nu är det Larian som styr skeppet, håller tummarna för ett episkt spel.
Citera
2020-02-28, 12:26
Medlem
freecsss avatar
Finns gameplay ute att beskåda nu från PAX East, bara att välja valfri YT kanal att kolla på. Samma gameplay på dom, men lite olika informativt och deras egna åsikter om vad dom såg och frågat utvecklarna osv.

Nu har jag inte kört igenom Divinity 1, och inte spelat nånting utav av 2an, men likheterna är ju helt klart där, både utseendemässigt och hur spelet spelas.

Personligen föredrar jag helt klart real-time/paus före turbaserat stridssystem och hade nog hellre önskat dom körde på det i BG3 istället för turbaserat.

2D grafiken tilltalar mig betydligt mer i det här fallet än 3D som det är nu, samt färger och hur världen ser ut. BG 1 & 2, samt även PoE serien känns som dom ger och har en helt annan känsla än DoS och BG3, av det lilla man fått se (och dom relativt få timmar jag lagt på DoS1) känns de inte lika mörkt och stämningsfullt.

När det kommer till konversationer och textbaserat vs animationer så tycker jag helt klart textbaserat är bättre, jag tycker det lämnar mycket mer åt sin egna fantasi och höjer känslan och mystiken, samt ger ett betydligt bättre flow i konversationer. Även om animationer och ansiktsuttryck blir bättre o bättre i spel tycker jag det fortfarande ser rätt jävla b ut och konversationerna går långsamt och är tråkiga. Istället för att göra mig mer immersive i spelet blir det tvärtom.

Får väl hålla med om att det öppnar ju många möjligheter när dom kör det i 3D och även vertikalt. T.ex exploration och taktiker i strider. Mycket interaktion med miljön i Larians spel också vilket i sig är rätt kul o kan ge intressanta strider. Men ptja, det är ju turbaserat och det faller tyärr inte mig i smaken så det fallerar ändå

Jag är kluven, det känns långt ifrån ett Baldurs Gate, vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig med ny utvecklare, men helt klart mer BG än vad det verkar vara nu.
Men kanske är jag bara fast i det gamla och vill ha mer av det. Vi får se vart det bär av, kanske är det en bra kombination av allt i slutändan. Men just nu ser det ut som ett DoS3 med en BG3 titel istället.
Senast redigerad av freecss 2020-02-28 kl. 12:33.
Citera
2020-02-28, 20:28
Medlem
Embas avatar
Ta mina pengar! Ta mitt liv Larion.
Citera
2020-02-28, 20:37
Medlem
DOS2 tog mig 200 timmar att slutföra. Känns som att jag riskerar skilsmässa när BG3 väl kommer
Citera
2020-02-28, 22:21
Medlem
Underbart att slippa RTwP systemet utvecklat av djävulen själv. Antingen RT eller TB, jag hade till och med föredragit ett fasbaserat system före RTwP. Nu gråter RTwP nördarna över hela internet och jag bara njuter, äntligen ett Baldurs gate som faktiskt går att spela.
Citera
2020-02-28, 23:20
Medlem
Tuli Kupferbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freecss
Finns gameplay ute att beskåda nu från PAX East, bara att välja valfri YT kanal att kolla på. Samma gameplay på dom, men lite olika informativt och deras egna åsikter om vad dom såg och frågat utvecklarna osv.

Nu har jag inte kört igenom Divinity 1, och inte spelat nånting utav av 2an, men likheterna är ju helt klart där, både utseendemässigt och hur spelet spelas.

Personligen föredrar jag helt klart real-time/paus före turbaserat stridssystem och hade nog hellre önskat dom körde på det i BG3 istället för turbaserat.

2D grafiken tilltalar mig betydligt mer i det här fallet än 3D som det är nu, samt färger och hur världen ser ut. BG 1 & 2, samt även PoE serien känns som dom ger och har en helt annan känsla än DoS och BG3, av det lilla man fått se (och dom relativt få timmar jag lagt på DoS1) känns de inte lika mörkt och stämningsfullt.

När det kommer till konversationer och textbaserat vs animationer så tycker jag helt klart textbaserat är bättre, jag tycker det lämnar mycket mer åt sin egna fantasi och höjer känslan och mystiken, samt ger ett betydligt bättre flow i konversationer. Även om animationer och ansiktsuttryck blir bättre o bättre i spel tycker jag det fortfarande ser rätt jävla b ut och konversationerna går långsamt och är tråkiga. Istället för att göra mig mer immersive i spelet blir det tvärtom.

Får väl hålla med om att det öppnar ju många möjligheter när dom kör det i 3D och även vertikalt. T.ex exploration och taktiker i strider. Mycket interaktion med miljön i Larians spel också vilket i sig är rätt kul o kan ge intressanta strider. Men ptja, det är ju turbaserat och det faller tyärr inte mig i smaken så det fallerar ändå

Jag är kluven, det känns långt ifrån ett Baldurs Gate, vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig med ny utvecklare, men helt klart mer BG än vad det verkar vara nu.
Men kanske är jag bara fast i det gamla och vill ha mer av det. Vi får se vart det bär av, kanske är det en bra kombination av allt i slutändan. Men just nu ser det ut som ett DoS3 med en BG3 titel istället.

Ser tråkigt ut, hoppas det inte är lika segt som DO1.
DO1 var endast bra p.g.a. de taktiska striderna, men i övrigt kändes det plastigt och platt,lnjärt och seg historia, tråkiga karaktärer. Mer som NWN än BG2. (NWN var dock bättre än DO1)
Har sänkt mina förväntningar rejält efter att ha sett lite "gameplay".

EDIT: Sett mer och det ser fan värre ut än Pillars of eternity.
Senast redigerad av Tuli Kupferberg 2020-02-28 kl. 23:22.
Citera
2020-02-28, 23:28
Medlem
Tuli Kupferbergs avatar
Det är fan inte BG3, det är DOS3. Fy fan, hoppas spelstudion går åt helvete och psykosen släpper hos fansen.
Citera
2020-02-28, 23:54
Medlem
Jag har inte sett gameplay ännu, men opening cinematic var helt insane tycker jag.

https://www.youtube.com/watch?v=_hqgv0pU0EM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in