2019-06-24, 12:08
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
De hade en fastighet till där hästarna och alla katter fanns så hon kanske av något skäl var skriven där, kan ju finnas skäl till att det måste finnas någon som verkar bo på en fastighet för att få sophämtning osv.
Såvitt jag förstod så hade hästarna varken skydd eller mat där de gick. Blev det inte avlivning också? Sköter man sina djur så illa, och får barnen omhändertagna pga en massa olika orsaker, då är det inget ställe jag ens skulle placera min ev hamster på.
Citera
2019-06-24, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Såvitt jag förstod så hade hästarna varken skydd eller mat där de gick. Blev det inte avlivning också? Sköter man sina djur så illa, och får barnen omhändertagna pga en massa olika orsaker, då är det inget ställe jag ens skulle placera min ev hamster på.
De blev avlivade och fastigheten såg obebodd ut men det kan ju ha funnits skäl till att ha någon skriven på fastigheten
Citera
2019-06-24, 12:17
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det är inte ett beteende från ett barn som saknar tryggheten hos sina vanvårdande föräldrar. Det är beteendet hos en ung vuxen som ihärdigt bekämpar vad hon ser som ett stort rättsövergrepp.
Det ena spekulativa anledningen behöver ju inte utesluta den andra spekulativa anledningen.
Citera
2019-06-24, 12:18
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Samma domar som media skriver om finns redan postade i tråden. I de domarna finns en version från socialtjänsten och en annan version från föräldrarna (och det barn som är gammalt nog att ha rätt till en åsikt). De båda versionerna skiljer sig åt, socialtjänsten har en version och föräldrarna/barnet har en annan. Du och de flesta andra i tråden tror villkorslöst på socialtjänstens version. Jag gör det inte. Det är möjligt att den är korrekt, men min erfarenhet från att ha läst många andra LVU-domar är att socialtjänstens version av händelserna som regel är överdriven och vinklad. En särskild varningsflagga för mig är att socialtjänstens ansökan i mycket bygger på väldigt detaljerade anekdoter (kan inte äta en banan) och i övrigt består av svepande och generella påståenden. Det får mig att misstänka att socialtjänsten har ryckt händelser ur sitt sammanhang för att bygga ett case som inte är helt överensstämmande med verkligheten. Jag kan ha fel, men jag tror inte det.

Sanningen brukar ligga någonstans emellan två olika extremer. Den här familjen är givetvis inte fri från synd. Men den är antagligen inte heller så illa som socialtjänsten försöker ge sken av.

Det är det som är vården. Barnen ska bli "normala". Exakt hur onormala de var i ursprungsläget vet vi ju inte (se ovan) men möjligheten finns att barnen redan kände sig ganska normala och därmed sparkar bakut vid alla försök att normalisera dem i riktning som de finner onormal. I sådana fall har socialtjänsten en uppförsbacke som givetvis inte underlättas av att barnen får ha kontakt med sina föräldrar.

Ett lösryckt omnämnande av ett barn som saknar sin katt är ett typexempel på en sådan där misstänkt detaljerad anekdot som jag nämnde ovan. I verkligheten har vi ingen som helst bild av vad de tre yngsta barnen vill och inte vill eftersom de inte har rätt att uttala sig om sin egen framtid och vi bara vet det som socialtjänsten har valt att nämna om deras inställning och åsikter.

Det äldsta omhändertagna barnet är däremot över femton år och har laglig rätt att agera själv i rättsprocessen. Hon har genomgående, även ett halvår efter omhändertagandet, kämpat hårt för att få komma hem igen. Trots att hon flyttats till en annan del av landet, fått helt andra livsbetingelser och haft i princip ingen kontakt alls med sina föräldrar. Det är inte ett beteende från ett barn som saknar tryggheten hos sina vanvårdande föräldrar. Det är beteendet hos en ung vuxen som ihärdigt bekämpar vad hon ser som ett stort rättsövergrepp.
Vad är din agenda här: att socialtjänsten har begått ett fel och borde placera barnen tillbaka till dessa föräldrar?
Barn har inte alltid koll på vad som är bäst för dom. Det är därför vi har myndigheter som skall tillvarata barnens intressen. Det blir ibland fel, det vet vi. De är inte felfria på något sätt. Men just detta ärende känns som rätt hanterat. Kan inte föräldrarna tillgodose barnens intressen i det mest basala, vilket faktiskt inte skett här, då får de överlämna vård och fostran till människor som klarar av det.
Citera
2019-06-24, 12:44
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Vad är din agenda här: att socialtjänsten har begått ett fel och borde placera barnen tillbaka till dessa föräldrar?
Barn har inte alltid koll på vad som är bäst för dom. Det är därför vi har myndigheter som skall tillvarata barnens intressen. Det blir ibland fel, det vet vi. De är inte felfria på något sätt. Men just detta ärende känns som rätt hanterat. Kan inte föräldrarna tillgodose barnens intressen i det mest basala, vilket faktiskt inte skett här, då får de överlämna vård och fostran till människor som klarar av det.

Tyvärr kanske det inte blir så, då grundtanken i lvu ärenden är att omhändertagna barn så snart som möjligt ska återförenas med sina föräldrar.

Och nu har Ystads kommun öppnat upp för att föräldrarna ska få träffa sina barn i "verkligheten.", dvs inte bara via telefonkontakt.
Och kanske är det ett första led i att föräldrarna får tillbaka vårdnaden..

(Troligtvis inte, men om man får lov att vara subjektiv och lägga sina egna erfarenheter av lvu, så har jag sett ett fall där barnet flyttat ihop med sina rena föräldrar, som kort därefter börjar missbruka igen och ungens helvete startade om på nytt - där ser jag ett problem med socialen; att föräldrars "rättigheter" över att få tillbaka sina barn är viktigare än barnens mående. Men som sagt, det är bara ett fall som jag upplevt och jag kanske har fel; soc kanske oftast har godkänt barnperspektiv)
Citera
2019-06-24, 12:55
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Tyvärr kanske det inte blir så, då grundtanken i lvu ärenden är att omhändertagna barn så snart som möjligt ska återförenas med sina föräldrar.

Och nu har Ystads kommun öppnat upp för att föräldrarna ska få träffa sina barn i "verkligheten.", dvs inte bara via telefonkontakt.
Och kanske är det ett första led i att föräldrarna får tillbaka vårdnaden..

(Troligtvis inte, men om man får lov att vara subjektiv och lägga sina egna erfarenheter av lvu, så har jag sett ett fall där barnet flyttat ihop med sina rena föräldrar, som kort därefter börjar missbruka igen och ungens helvete startade om på nytt - där ser jag ett problem med socialen; att föräldrars "rättigheter" över att få tillbaka sina barn är viktigare än barnens mående. Men som sagt, det är bara ett fall som jag upplevt och jag kanske har fel; soc kanske oftast har godkänt barnperspektiv)
De kan inte hindra någon som fyllt 18 år att flytta tillbaka till föräldrarna. Förhoppningsvis har barnen då insett vilket liv de hade innan. Att det varit fel. Med ålder kommer insikt. Och ju längre tiden går desto mer får barnen se hur ett riktigt liv skall vara och kan jämföra.

Jag tror det är bra att de träffar föräldrarna regelbundet så småningom. Men då övervakade besök. Jag har svårt att tro att, i just detta fall, barnen kommer placeras hos föräldrarna igen. Men den som lever får se. Myndigheterna kommer hålla ett noggrant vakande öga på den här familjen så länge de har minderåriga barn hemma.
Citera
2019-06-24, 12:59
Medlem
Ann-Marie Begler ( sparkade chefen för Försäkringskassan) har fått i uppgift att utreda hur det kunde komma sig att familjen så totalt gick under samhällets radar.
Mycket bra val av utredare eftersom hon har både hjärta och hjärna. I bra bra kombination.

Skolchefen Dennis Hjelmström, Ystad, har skrivit en bra artikel i dag i Dagens samhälle.
Utan krusiduller och lull-lull. Man förstår att det inte var en "slump" att det var han som avslöjade familjens lögner. Han skriver bland annat att myndighetspersoner ska "tänka självständigt" och vara flexibla och samverka.
Ja, tänk om fler vågade tänka självständigt utan att ängsligt snegla på alla uppritade rutor att hoppa.
Citera
2019-06-24, 13:35
Medlem
urgts avatar
Min erfarenhet är att folk som avskyr socialtjänsten är precis samma folk som berättigar dess existens.
Citera
2019-06-24, 13:40
Medlem
Citat:
Den här fäblessen för att ta socialtjänstens uppgifter på fullt allvar och sedan extrapolera fritt utifrån dem är för mig ganska fascinerande. Ni måste verkligen älska att förfasa er.

Det kan givetvis vara så att föräldrarna är regelrätta monster. Men indicierna tyder inte på det (t ex att det inte fanns något att åtala dem för straffrättsligt).

Problemet med både socialtjänsten och de flesta debattörer i den här tråden är att ni inte är barncentrerade utan föräldracentrerade. Det är inte bara mot lagen att vara det, det är även direkt kontraproduktivt. Det är nämligen så att även mycket dåliga föräldrar kan vara det minst dåliga alternativet för barnen. Har man bara fokus på föräldrarna märker man inte sådana saker. De som får lida för det är givetvis barnen, som blir negligerade och i förlängningen vanvårdade ytterligare en gång.

Det är inte ett liknande fall. Föräldrarna i länken har fått betala böter för att de vägrar underordna sig skolplikten och utbildningsnämnden instruktioner. Föräldrarna i tråden har med utbildningsnämndens uttryckliga tillåtelse hemskolat sina barn.

Eftersom du är så styv i korken antar jag att du har källor som backar upp dina påståenden? Själv har jag letat bland forskningsartiklarna men inte hittat något som är direkt i överensstämmande med det du påstår. Men eftersom du bevisligen har lyckats bättre så kan du väl dela med dig av några länkar?

Socialtjänsten har rätt att begränsa kontakten mellan barn och föräldrar om kontakten kan "störa vården". Det handlar alltså bara indirekt om att skydda barnet mot obehag eller motsvarande. Faktum är att föräldrarnas rätt till kontakt med sitt barn som regel brukar övertrumfa barnens obehag inför eventuella kontakter. Barn som blivit misshandlade eller sexuellt utnyttjade av sina föräldrar tvingas regelmässigt att både prata med och träffa sina föräldrar (tills de blir tillräckligt stora för att effektivt vägra).

Barnen i den här tråden faller inte in i den kategorin. Här handlar det istället om att barnen ska "vårdas" till att bli något annat än de uppfostrats till av sina föräldrar. Om de fortfarande ser upp till sina föräldrar och vill hem till sina föräldrar så innebär det att all kontakt med föräldrarna är ett stort hinder för att vårdplanen ska kunna genomföras. Av den anledningen har socialtjänsten gjort sitt yttersta för att bryta kontakten mellan barn och föräldrar. Hade barnen avskytt sina föräldrar och gjort allt för att undvika kontakt med dem hade begränsningarna troligtvis inte alls blivit lika drakoniska.
De här barnen har knappast uppfostrats med tanke på att de inte hade åldersadekvat beteende gällande måltider, hygien och övriga basala färdigheter som ingår i föräldrars uppfostran, barn ska ju självständigt klara mat och hygien när de börjar förskoleklass.
Föräldrarna är skadliga för barnen och därför har det nu säkerligen bedömts som att det kan fungera att träffas nu när barnen lärt sig att det finns en värld utanför huset de bott i och att man kan klara sig själv på toaletten så risken anses väl mindre att de återfaller i det dåliga talet och behov av hjälp med saker som de bör kunna själva sedan länge
Citera
2019-06-24, 13:49
Medlem
Flashig78s avatar
Tror någon här behöver en påminnelse hur det faktiskt var, enligt släkttingar:

– Förut var de i väg på gårdsfester, red med barnen på ponnyridning, var med i sociala sammanhang på olika ställen runtom i Skåne. Men de senaste tio åren har de avskärmat sig, säger en släkting.

Flera av barnen visste inte hur man gick på toaletten. De hade ingen tidsuppfattning och kunde varken knyta skorna eller skala en banan. Ett barn blev matat trots att barnet var nära skolåldern. Ett äldre barn hade ingen kunskap om pengar eller hur dessa användes.

https://www.expressen.se/kvallsposte...n-isoleringen/

Det handlar inte om vanliga lata föräldrar. Det handlar om något utstuderat. Något planerat. Inte ok nånstans.
Citera
2019-06-24, 14:05
Medlem
urgts avatar
Undrar om det är nåt slags sjukligt kontrollbehov det handlar om. Fritzl light, typ, där man vill skärma av ungarna från omvärlden så att de aldrig korrumperas.
Citera
2019-06-24, 14:09
Medlem
stilichos avatar
Citat:

Min agenda är att socialtjänstens arbete med barn är ett enormt haveri av godtycke och inkompetens. Det är lätt att visa på generell nivå, men då brukar ingen vara intresserad, det är lite svårare att visa i det här specifika fallet, men å andra sidan har man folks odelade intresse.

Att just detta ärende är fel hanterat är dock glasklart för alla med bara några futtiga ursäkter till hjärnceller. Denna familj skulle givetvis ha kommit upp på socialtjänstens radar för länge, länge sedan. Hade kontakt tagits för tio år sedan och insatser vidtagits så är det möjligt att barnen ändå hade blivit omhändertagna. Men de hade i sådana fall blivit det långt tidigare och sluppit många år av vanvård. Mer troligt är, eftersom föräldrarna verkar mer udda och knasiga än demoniskt ondskefulla, att öppenvård och riktig skolgång hade kunnat räta upp familjen tillräckligt för att barnen skulle kunna fortsätta att bo hemma, något som hade besparat dessa barn ett stort trauma (och samhället några miljoner kronor). Så visst är detta ärende ett haveri från socialtjänstens sida, det är svårt att ducka undan.

Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms

Det är det verkligen inte. I socialtjänstlagen står visserligen att socialtjänsten ska verka för en god kontakt med föräldrarna (inte nödvändigtvis någon återförening) men LVU har inga sådana krav. I LVU står tvärtom att vården ska upphöra först när skälen för omhändertagandet har försvunnit (eller någon snarlik formulering). Det får inte sällan den närmast komiskt stalinistiska effekten att föräldrar som får sina barn omhändertagna mot sitt nekande inte kan få tillbaka barnen om de inte först erkänner ett brott (eller ett "brott", att de är dåliga människor helt enkelt) de inte har begått.

Vidare säger LVU något i stil med att all hemflyttning ska ske långsamt och försiktigt med hänsyn tagen till barnets bästa. Vilket i praktiken är ett carte blanche för socialtjänsten att dra ut på familjeåterföreningen även när det finns beslut om att LVU ska upphöra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in