2019-06-06, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det smärtar mig att behöva säga det, men du är helt ute och cyklar. Det finns ingen skillnad skillnad mellan insatsarbete och förebyggande arbete i socialtjänstlagen. De är rent juridiskt sett ett och samma.

Om du fortfarande tror att en utredning bara kan startas efter en anmälan så kommer du få svårt att hantera SoL 11 kap. 1 §
"Socialnämnden ska utan dröjsmål inleda utredning av vad som genom ansökan, anmälan eller på annat sätt har kommit till nämndens kännedom och som kan föranleda någon åtgärd av nämnden."

Som jag har nämnt tidigare har socialtjänsten heller inga juridiska rättigheter att göra hembesök. De kan be om att få besöka folk, men de kan aldrig kräva det. Det enda tillfället då socialsekreterare kan forcera sig in hos folk är när de redan har fattat ett LVU-beslut och tar sig in i folks bostäder med polishandräckning för att hämta barnen. Då brukar de passa på att se sig om ordentligt för att hitta några smaskigheter att skriva i utredningen. Det är för övrigt precis på det viset det har gått till i det här aktuella fallet. Det är inte så svårt att se i domstolsprotokollen att en stor del av socialtjänstens utredningsmaterial kommer just ifrån tillfället då de med polisens hjälp var och hämtade barnen. Vilket är helt naturligt, de hade inte utrett något innan de tog barnen och det fanns inte mycket att utreda efter man tagit och isolerat barnen eftersom det då inte längre fanns någon familj att utreda. Ergo blir hela utredningen den ögonblicksbild man fick vid omhändertagandet.

"Det smärtar mig" att du måste vara så nedlåtande i ditt sätt att bemöta det jag skriver. Men du kanske kan förtydliga hur du menar att socialtjänsten skulle ha kunnat agera tidigare utan att de haft några uppgifter eller information om dem?

Och jo, det är stor skillnad på insatsarbete och förebyggande arbete. En insats är alltid biståndsbedömd och utredd. Förebyggande arbete är inte det, det kan handla om ex. öppen gruppverksamhet, eller familjecentraler som vänder sig till allmänheten eller en viss grupp (föräldrar, anhöriga till missbrukare etc.)
Citera
2019-06-06, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Leach
Märkligt att det fungerade då bägge föräldrarna verkar vara 100% etniska svenskar.
Majoriteten svenskar under 70 år har ju läst engelska i skolan. Men barnen uppges ju ha språkproblem så jag antar att föräldrarna inte är jätteduktiga på engelska själva och de har lärt barnen halvdålig svengelska som duger hemma.
En detalj jag reagerade på är att äldste sonen som är intervjuad av konstskolan där han studerade på distans både har skrivit sina svar på svenska och har en gmailadress så att andra kan kontakta honom. undrar om han behärskar svenska i tal och skrift och fick lära sig hjälpligt innan föräldrarna blev värre och började kontrollera de yngre barnen mer eller har föräldrarna svarat på intervjufrågorna åt honom?
Citera
2019-06-06, 00:31
Medlem
En fråga: Vilket/vilka brott har föräldrarna gjort sig skyldiga till? Kan man stänga inne barn och förneka dem en utbildning, är det riskfritt att strunta i skolplikten?

När lade åklagaren ned och varför? Kommer utredningen tas upp igen? Det är först när dom faller som en vändning möjligen kan ske, men det lär nog aldrig hända.
Citera
2019-06-06, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mymyggan
"Det smärtar mig" att du måste vara så nedlåtande i ditt sätt att bemöta det jag skriver. Men du kanske kan förtydliga hur du menar att socialtjänsten skulle ha kunnat agera tidigare utan att de haft några uppgifter eller information om dem?

Och jo, det är stor skillnad på insatsarbete och förebyggande arbete. En insats är alltid biståndsbedömd och utredd. Förebyggande arbete är inte det, det kan handla om ex. öppen gruppverksamhet, eller familjecentraler som vänder sig till allmänheten eller en viss grupp (föräldrar, anhöriga till missbrukare etc.)

Som du försöker säga till Stilikonen, socialtjänsten är ett stöd till föräldrar som av någon anledning har det svårt, men barnens bästa går alltid först. Jag har kallat föräldrarna för "galningar", men vill tona ned det till att dessa föräldrar antagligen själva haft det tufft. Föräldrarna verkar starka på ytan, men inuti är de små och sköra. De tål inte att någon kritiserar dem, så jag hoppas att socialtjänsten går enligt boken för hur man bemöter narcisisster. När de förstår att barnen inte mått bra av vad de gjort kanske de rämnar, det är en rätt svår personlighetsstörning det där.
Senast redigerad av rappytt 2019-06-06 kl. 00:44.
Citera
2019-06-06, 00:46
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Socialtjänsten signalerar att föräldrarna är högst olämpliga för barnen. Ändå vill man "återförena familjen så snart som möjligt": Hur hänger det ihop, kan jag fråga mig:

Citat: Barnen som har isolerats från samhället har inte fått träffa sin mamma och pappa sedan omhändertagandet den 29 augusti 2018, enligt HD och Sydsvenskans uppgifter. Så skadliga är föräldrarna för barnen, anser socialtjänsten. Samtidigt säger lagen att svenska myndigheter nu ska arbeta för att återförena barnen med föräldrarna – så fort som möjligt.

(Resten av texten nedan är bakom betalvägg).

https://www.hd.se/2019-06-04/foraldr...a-barnen-sedan
Åh, inte alls konstigt. Samma logik som säger att de här pajasarna kan få 3 månaders fängelse & behålla vårdnaden.
Citera
2019-06-06, 00:57
Medlem
https://www.expressen.se/tv/nyheter/...-var-kontroll/

Här erkänner kommunen att de trott på föräldrarnas uppgifter, men inte dubbelkontrollerat. "Vi litar på uppgifter som föräldrar lämnar till oss."

Till reportern: "Jag är lika förvånad som du, hur man tänker..."

Problemen landar i "tillitsfull kultur". Alltså, en myndighet ska inte jobba med tillit när den delar ut pengar eller hanterar utbildning och skolplikt.
De ska följa upp om utbildningen motsvarar den svenska. Inte det gjordes heller.

När ska företrädaren för Ystad kommun förstå att myndighetsutövning är vad de jobbar med?! Det är inget kafferep de får betalt för att delta i! Sänk lönerna till nivån "jag bara lyssnar och gör som andra säger".
Citera
2019-06-06, 03:06
Medlem
Citat:
På vartenda socialkontor i vårt avlånga land finns det en bunt soc-tanter (nästan alltid tanter) som arbetar på individ- och familjeomsorgen (eller något snarlikt namn) och har som arbetsuppgift att utreda om föräldrar brister i omsorgen om sina barn. Det är det enda de gör hela dagarna.

Det är förvisso sant att varje omhändertaget barn är ett stort misslyckande för den inblandade socialtjänsten, en familj som inte hjälptes med enkla och billiga insatser i hemmet istället för ett radikalt ingripande och ett livslångt trauma. Men det begriper inte den tidningsläsande allmänheten. Och ärligt talat tror jag inte att särskilt många socialsekreterare begriper det heller. Många socialsekreterare tycks mäta sina framgångar i hur mycket de "hjälper" barn, hjälper i bemärkelsen hur mycket insatser de administrerar. Lite insatser på ett tidigt stadium känns i det ljuset mindre imponerande en mycket insatser på ett sent stadium. Det finns förstås bra socialsekreterare också. Men min erfarenhet är att många resonerar ungefär på det viset.

Lyssna på dig själv och fråga dig varför du håller på och griper efter halmstrån. Är det så viktigt för dig att försvara bilden av socialtjänsten som de goda och föräldrarna som de onda?

Givetvis har inte föräldrarna skaffat pass till barnen för att luras bättre. Hade de velat lura någon bättre hade de kunnat börja med att inte påstå att barnen gick på en distansutbildning de inte gick på. Det är både mycket enklare att kontrollera och mycket mer relevant att kontrollera än huruvida barnen har pass eller inte. Och, nej, om man är Frtizl-typen som murar igen fönster och spärrar in barnen bakom stängsel (vilket vissa i tråden har påstått i någon sorts ambition att bräcka socialtjänstens redan ganska tillspetsade anklagelser) så lämnar man inte barnen vind för våg för att åka runt i världen och roa sig. Hade de gjort så hade barnen rymt för länge sen. Och det har de inte gjort. De har tvärtom krävt att få komma hem till sina föräldrar igen.

Ojojoj. Barn som blir underkända i skolan har alltså försumliga föräldrar och bör bli placerade på barnhem? Nu har jag visserligen läst en LVU-ansökan där socialtjänsten anklagade föräldern för att inte läsa tillräckligt mycket böcker för sitt barn (i ärlighetens namn ska sägas att det bara var en av många anklagelsepunkter och antagligen mest stod med som allmän svartmålning). Men risken är att det blir väldigt fullt på barnhemmen med sådana ambitioner. Om inte annat så för att många av våra nya svenskar inte är så väldigt bra på att ge sina barn rimliga utbildningar.

Nu spekulerar jag bara, men det skulle ju kunna bero på att föräldrarna inte har gjort något brottsligt och att socialtjänstens anklagelser är överdrifter och förvrängningar.

Det är väldigt tydligt att du har ett trauma relaterat till LVU/SoL/socialtjänsten, antingen via dina egna upplevelser under uppväxten, eller genom att dina egna barn varit föremål för ovanstående. Vilket utav dessa det än är så finns det hjälp att få för att bearbeta de trauman du bär som relaterar till socialtjänsten och omhändertaganden enligt LVU/SoL. Ring din vårdcentral, samt skriv en egen remiss till din närmaste öppenpsykiatriska mottagning. Någon av dessa två bör hjälpa dig så att du kan få gå i terapi (post-traumainriktning tex) och arbeta med det du genomlevt.
Senast redigerad av Malin.Nilsson 2019-06-06 kl. 03:32.
Citera
2019-06-06, 03:06
Medlem
Citat:
På vartenda socialkontor i vårt avlånga land finns det en bunt soc-tanter (nästan alltid tanter) som arbetar på individ- och familjeomsorgen (eller något snarlikt namn) och har som arbetsuppgift att utreda om föräldrar brister i omsorgen om sina barn. Det är det enda de gör hela dagarna.

Det är förvisso sant att varje omhändertaget barn är ett stort misslyckande för den inblandade socialtjänsten, en familj som inte hjälptes med enkla och billiga insatser i hemmet istället för ett radikalt ingripande och ett livslångt trauma. Men det begriper inte den tidningsläsande allmänheten. Och ärligt talat tror jag inte att särskilt många socialsekreterare begriper det heller. Många socialsekreterare tycks mäta sina framgångar i hur mycket de "hjälper" barn, hjälper i bemärkelsen hur mycket insatser de administrerar. Lite insatser på ett tidigt stadium känns i det ljuset mindre imponerande en mycket insatser på ett sent stadium. Det finns förstås bra socialsekreterare också. Men min erfarenhet är att många resonerar ungefär på det viset.

Lyssna på dig själv och fråga dig varför du håller på och griper efter halmstrån. Är det så viktigt för dig att försvara bilden av socialtjänsten som de goda och föräldrarna som de onda?

Givetvis har inte föräldrarna skaffat pass till barnen för att luras bättre. Hade de velat lura någon bättre hade de kunnat börja med att inte påstå att barnen gick på en distansutbildning de inte gick på. Det är både mycket enklare att kontrollera och mycket mer relevant att kontrollera än huruvida barnen har pass eller inte. Och, nej, om man är Frtizl-typen som murar igen fönster och spärrar in barnen bakom stängsel (vilket vissa i tråden har påstått i någon sorts ambition att bräcka socialtjänstens redan ganska tillspetsade anklagelser) så lämnar man inte barnen vind för våg för att åka runt i världen och roa sig. Hade de gjort så hade barnen rymt för länge sen. Och det har de inte gjort. De har tvärtom krävt att få komma hem till sina föräldrar igen.

Ojojoj. Barn som blir underkända i skolan har alltså försumliga föräldrar och bör bli placerade på barnhem? Nu har jag visserligen läst en LVU-ansökan där socialtjänsten anklagade föräldern för att inte läsa tillräckligt mycket böcker för sitt barn (i ärlighetens namn ska sägas att det bara var en av många anklagelsepunkter och antagligen mest stod med som allmän svartmålning). Men risken är att det blir väldigt fullt på barnhemmen med sådana ambitioner. Om inte annat så för att många av våra nya svenskar inte är så väldigt bra på att ge sina barn rimliga utbildningar.

Nu spekulerar jag bara, men det skulle ju kunna bero på att föräldrarna inte har gjort något brottsligt och att socialtjänstens anklagelser är överdrifter och förvrängningar.

Helt fel. Socialtjänsten inte bara kan starta utredningar på eget bevåg, de ska göra det. I socialtjänstlagen 5 kap. 1 § står det:
"[Socialtjänsten ska] bedriva uppsökande verksamhet och annat förebyggande arbete för att förhindra att barn och unga far illa"

Socialtjänsten har inga polisiära befogenheter. De kan inte tvinga sig in i någons hem eller ens tvinga någon att prata med dem. Om socialtjänsten ringer en står det en fullständigt fritt att be dem dra åt helvete. Nu är det lite oklart om det är vad den här familjen har gjort. I sådana fall har de ju fått äta upp det med råge.[/quote]

Det är väldigt tydligt att du har ett trauma relaterat till LVU/SoL/socialtjänsten, antingen via dina egna upplevelser under uppväxten, eller genom att dina egna barn varit föremål för ovanstående. Vilket utav dessa det än är så finns det hjälp att få för att bearbeta de trauman du bär som relaterar till socialtjänsten och omhändertaganden enligt LVU/SoL. Ring din vårdcentral, samt skriv en egen remiss till din närmaste öppenpskiatriska mottagning. Någon av dessa två bör hjälpa dig så att du kan få gå i terapi (post-traumainriktning tex) och arbeta med det du genomlevt.

Du ser inte detta själv, det kan du heller omöjligt förväntas göra, men du har en uppenbart svartfärgad syn på socialtjänstens insatser och familjehemsplaceringar, detta oavsett vad medskribenter eller artiklar framför om omständigheterna. Du är inte objektiv eller logisk i dina resonemang gällande detta, och du förmår ej heller föra diskussioner enligt "å ena sidan, å andra sidan" avseende detta ämne. Ovanstående skrev jag i all välmening, på riktigt.
Senast redigerad av Malin.Nilsson 2019-06-06 kl. 03:10.
Citera
2019-06-06, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Märkligt. Som jag länkade till i går till 1177 Vårdguiden, där står att BVC-besök är frivilliga och kostnadsfria.

JA de är frivilliga. Ingen kan åtalas eller fråntas sin barn enkom pga att man väljer bort BVC-besök kontinuerligt. Däremot ses det som ett observandum (Substantiv, betydelse: 'något som bör uppmärksammas'). Sker detta om och om igen, och man aldrig sett varken barn eller föräldrar tidigare i samband med tex besök med storasyskon, så ÄR det rimligt att BVC skickar något till socialtjänsten om saken. Det behöver inte vara sådär akut: "SOS SOS! Eventuellt behövs omhändertagande omedelbart!". Det räcker att man anmäler oro. "Föräldrar X till barnet Y har trots upprepade kallelser inte kommit till undersökningarna och har aldrig ens ringt för att förklara varför de uteblir. Ev. kan det finnas bekymmer avseende föräldrarnas insikt i vikten av uppföljning och kontroller av barnets hälsa och tillväxtkurva under de första fyra åren.

Sen är det upp till "soc" att undersöka hurvida föräldrarna har rimliga och adekvata skäl till varför de uteblir gång efter gång. Kan handla om utlandsboende,flytt till annan ort, eller att man nyligen listat sig på en privat BVC. ELLER om det är så att de uteblivna vårdbesöken beror på att föräldrarna brister i omsorgen och saknar insikt i vikten av hälsouppföljningar kontinuerigt för små barn.
Citera
2019-06-06, 03:31
Medlem
Citat:
Jag finner denna kommentar oerhört intressant. Varför säger föräldrarna detta? Det är väldigt märkligt att säga att man har ett "fullgott samarbete" med socialtjänsten. Särskilt som man bevisligen inte har det.

Extra märkligt blir det om man betänker att mamman tidigare har sagt till Sydsvenskan: "Man överdriver och hittar på saker" (https://www.sydsvenskan.se/2019-06-0...ittar-pa-saker). Men det citatet kommer från Sydsvenskans initiala granskning och mamman gjorde alltså det uttalandet innan detta blivit ett mediadrev.

Att de har ändrat inställning och dragit ned sina mediakontakter till ett minimum skulle kunna tyda på att de skäms och vill dra sig undan offentligheten. Men det är i sådana fall ett väldigt konstigt val av kommentar att gömma sig bakom. Varför skulle man insistera på att samarbetet med socialtjänsten fungerar bra?

Jag kan egentligen bara komma på en rimlig förklaring till det här märkliga beteendet och det är att föräldrarna är livrädda. Och då menar jag inte livrädda för media utan livrädda för socialtjänsten. Jag misstänker starkt att när det här briserade i medierna så blev föräldrarna kontaktade av socialtjänsten som sa något i stil med att för barnens skull skulle de säga så lite som möjligt till media, det är till och med möjligt att socialtjänsten uttryckligen har gett dem den märkliga formuleringen att svara alla journalister med.

Jag har aldrig varit inblandad i något socialtjänstfall med så här mycket mediaexponering, så jag kan inte säga om den typen av hot som jag föreslår ovan brukar förekomma. Men socialtjänsten är generellt sett inte för fina för att hota folk. Det är svårt att bedöma hur vanligt det är, men det förekommer definitivt. Oftast handlar det om att man försöker tvinga föräldrarna till någon form av insats för barnet eller bara mer behjälplighet vid utredningen och hotet man för fram är vanligtvis kontaktbegränsningar eller snarare löftet om lättnader i desamma. Det är väl också det man kan tänka sig har hänt i det här fallet. Föräldrarna har fått veta att om de sköter kontakterna med media på ett bra sätt så visar det att de "tar sitt föräldraansvar" och då kan socialtjänsten, i sin stora godhet och mildhet, låta dem ha lite mer kontakt med sina barn.

Naturligtvis har socialtjänsten förmedlat att en grundläggande förutsättning för ökad kontakt med barnen, eller en framtida återförening, förutsätter att föräldrarna ser till att "samarbeta bra" med socialtjänsten. Det är ju enda sättet att tillse att barnens kontakt/relation med dem framåt blir bättre/sundare än den varit. Är föräldrarna i total clinch med socialtjänsten, och uppvisar oförmåga att förstå socialtjänstens resonemang till varför omhändertagande skedde, så är det svårt att både öka umgänge/kontakt och att eventuellt jobba för återförening senare.
Citera
2019-06-06, 06:05
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Kati Falk, en av Sveriges främsta psykologer, har följt rapporteringen om de instängda barnen i Ystads kommun.

Hon tycker att mycket av det som framkommit handlar om att myndigheterna förts bakom ljuset.

Inte mycket nytt i artikeln.

Men olustigt med bilden på ett fönster som har murats igen men textraden:

Citat:
Fönster på fastigheten hade murats igen på flera ställen. På andra var gardinerna fördragna.

https://www.expressen.se/kvallsposte...nen-isolerade/
Citera
2019-06-06, 06:55
Medlem
Inget enormt bidrag till denna tråd, men ändå:

Intro picture by H4ns Bre3nd3stam:

https://m.youtube.com/watch?v=FKBc4c_MCk8
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto