Citat:
Ursprungligen postat av
Nostradamus72
Det där är bara trams att hävda, att barn per se skulle få ett miserabelt liv bara genom att växa upp i fosterhem är inte sant. Det är däremot sant att de har högre risk för att utveckla sämre psykisk ohälsa och psykosociala problem som vuxna (det innebär inte alla barn kommer får dessa problem men fler än genomsnittet).
Dilemmat är ju att i vissa fall behöver man ta den risken därför att alternativet att låta dem stanna i en extremt skadlig miljö är ännu sämre. Utifrån vad jag läste i domen så är hemförhållandena helt extrema, att äldre barn uppvisar den typen av beteenden och sociala färdighetsbrister säger ju en del.
Givetvis får inte alla barn det sämre av att bli omhändertagna. Men genomsnittet får det med stor sannolikhet sämre. Vilket är ungefär som att säga att det omhändertas för många barn i Sverige. Därmed inte sagt att dessa barn inte borde blivit omhändertagna. Det kan jag inte veta. Men det finns ett flertal misstänkta punkter som antyder att fallet inte är så självklart som socialtjänsten vill få det till.
Citat:
Ursprungligen postat av
adina
Det som missas är att när barn omhändertas så lever de i osäkerhet om de ska bo i familjehemmet nästa år eller om de ska flyttas hem till de biologiska föräldrarna igen. I Storbritannien förespråkar man adoption efter några år i familjehem om det inte är så att skälet till placering är att föräldern avtjänar straff i fängelse för exempelvis skattebrott
Osäkerheten inverkar givetvis negativt på barnen. Det är en del av konceptet att bli omhändertagen, man rycks från något och placeras i något annat. Men det innebär inte att adoptioner med automatik är en bra idé. I UK använder de mycket adoptioner och vad jag har hört är de långsamt på väg bort från det systemet på grund av diverse nackdelar och svårigheter.
Sedan ska jag väl också nämna att adoptioner bara är aktuella när barnen inte ska tillbaka till sina biologiska föräldrar igen. I Sverige kommer 60-70% av de omhändertagna barnen tillbaka till sina föräldrar igen, bland barn under 12 år som omhändertas av myndigheterna handlar det om bortåt 90% som kommer tillbaka till de biologiska föräldrarna. Förutom att det säger något om hur lätt barn blir omhändertagna i Sverige så inser man lätt att adoption inte är något vidare bra alternativ under sådana förhållanden.