2019-06-18, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag undrar lite om tandläkarbesök, om det gjorts?
Vet du om något framkommit om det?
Har de inte besökt tandläkare så är det ju ytterligare ett indicium
på att det handlar om grov vanvård.

Jag ställer mig frågan om barnen har fått vaccinationer mot de vanligaste barnsjukdomarna. Inte minst mot mässlingen... för det finns ju föräldrar som konstant vägrar ge sina barn grundläggande vaccinationer och det är INTE bra. Vissa dagis vägrar låta ovaccinerade barn gå där. Att vägra de grundläggande vaccinationerna är att utsätta sina barn för stora risker. Vi ska vara glada över att vi har den "servicen" för våra barn.

Nån som vet om barnen fick sina vaccinationer? Eller kanske hur många som vägrade inom olika kommuner?

(Däremot är jag tveksam till att alla andra vaccinationer alltid är nödvändiga eller bra. Såsom Gardasil mot HPT-virus och sen kan man se hur det gick för somliga barn som fick vaccin mot svininfluensan och drabbades av narkolepsi.)
Citera
2019-06-18, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcenciels
Nej jag tror inte att Du ljuger. Jag har läst och tittat på formuleringen; "Detta trots att de vid flera tillfällen hade besökt vården under sin uppväxt, enligt uppgifter i Region Skånes patientservice som tidningarna har tagit del av." Just detta vaga hänsyftande har jag enbart läst det i denna artikel - ingen annan tidnings artiklar.
Denna tidning skriver i svepande ordalag; enligt uppgifter i Region Skånes patientservice som tidningarna har tagit del av. Tidningarna skrivs i obestämd form. Där är inte angivet ngn källa och de hänvisar inte heller till pressetik genom att skriva enligt handlingar denna tidning fått ta del av. Därmed anser jag inte det är styrkt att barnen varit vid några besök i den svensk vedertagen sjukvård.
För mig att det viktigt att vara exakt och kritiskt granska media. Denna historian är snaskig nog ändå. En mediasanning el trådsanning behövs knappast & är inte av ngt värde alls.
Barnen kan ha visst varit på enskilda besök i sjukvården under sin livstid. Men flertalet el många sjukvårdsbesök, för denna 5-barnsfamilj, tror i varje fall inte jag på.

Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Ur bild i Sydsvenskans betalartikel:

AA - senast besök 180110 och dessförinnan 151209
BB - senast besök 180102 och dessförinnan 161216
CC - senast besök 180201, 180110 och dessförinnan 170804
DD - senast besök 180119 och dessförinnan 170412
EE - senast besök 180109 och dessförinnan 171120.

Detta säger naturligtvis inte något om det skett fler sjukvårdsbesök tidigare datum.. Men det var dessa uppgifter man har redovisat från Patientservice till Sydsvenskan.

Bra att barnen varit åtminstone enstaka tillfällen vid Sjukvården...
Citera
2019-06-18, 19:07
Medlem
Citat:
Men jag skrev ju att de hade besökt sjukvården, inte att det var jättemånga ggr!

Vad i artikeln är svepande enligt dig?

Dina påstående om att de sökt alternativmedicin, låter mer som en ev. trådsanning?
Eller kan du visa något med säker källhänvisning att så var fallet?
För det är ju vad du kräver av andra?

Det stod förhandlingarna och domenskälen.
Citera
2019-06-19, 01:51
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jag ställer mig frågan om barnen har fått vaccinationer mot de vanligaste barnsjukdomarna. Inte minst mot mässlingen... för det finns ju föräldrar som konstant vägrar ge sina barn grundläggande vaccinationer och det är INTE bra. Vissa dagis vägrar låta ovaccinerade barn gå där. Att vägra de grundläggande vaccinationerna är att utsätta sina barn för stora risker. Vi ska vara glada över att vi har den "servicen" för våra barn.

Nån som vet om barnen fick sina vaccinationer? Eller kanske hur många som vägrade inom olika kommuner?

(Däremot är jag tveksam till att alla andra vaccinationer alltid är nödvändiga eller bra. Såsom Gardasil mot HPT-virus och sen kan man se hur det gick för somliga barn som fick vaccin mot svininfluensan och drabbades av narkolepsi.)

Ja det undrar jag med? Men antagligen var de besök de gjorde såna vaccinationsbesök?
Fast kanske inte? Vore intressant att veta mer!

Det är så otroligt att de kunde hamna under radarn så länge?
Sen det här med barnbidrag, måste de väl ha fått? Varför var de då på väg att tas bort i folkbokföringen?
Så mycket mysko!
Citera
2019-06-19, 09:27
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Jag undrar lite om tandläkarbesök, om det gjorts?
Vet du om något framkommit om det?
Har de inte besökt tandläkare så är det ju ytterligare ett indicium
på att det handlar om grov vanvård.
Det har inte stått något om det som jag läst.
Citera
2019-06-19, 09:40
Bannlyst
Får jag fråga, i en artikel i HD idag står att barnen inte fått träffa sina förldrar på 300 dagar men vad jag vet omhändertogs väl barnen alldeles nyligen? Typ 2 veckor sedan? Hur kan det bli till nästan ett år?
Citera
2019-06-19, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
Får jag fråga, i en artikel i HD idag står att barnen inte fått träffa sina förldrar på 300 dagar men vad jag vet omhändertogs väl barnen alldeles nyligen? Typ 2 veckor sedan? Hur kan det bli till nästan ett år?

Nej, de omhändertogs i augusti 2018
Citera
2019-06-19, 09:45
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Man började skriva om detta för några veckor sedan. Men man omhändertog barnen 29 aug 2018. Man har också ansett att föräldrarna varit så farliga för barnen att de inte får träffa dom. Man har även hårda regler vad gäller telefonsamtal.
Citera
2019-06-19, 09:45
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Enligt Ystads kommun har föräldrarna: ”Ingen insikt eller förståelse för de brister som påtalas i utredningen och tar kontakt med andra professionella som är delaktiga i vården av barnen, försöker påverka vården genom att lämna felaktig information och är behandlingsförstörande”, står det i domstolshandlingar.

Barnen måste, som redan nämnts i tråden, prata i en högtalartelefon samtidigt som en vuxen övervakar samtalet.

Mamman och pappan har ju överklagat kommunens beslut.

Citat:
Nu i veckan har förvaltningsrätten i Malmö meddelat sin dom: Ystads kommun har haft rätt att begränsa umgänget mellan föräldrarna och barnen.
Domstolen motiverar sitt beslut med att föräldrarna har utsatt barnen för omfattande vanvård som allvarligt har skadat deras hälsa och utveckling.
Men nu öppnar Ystads kommun upp för att föräldrarna ska få träffa sina barn i verkligheten:

Citat:
Huvudprincipen i svensk lagstiftning är just att omhändertagna barn så snart som möjligt ska återförenas med sina föräldrar.

Citat:
”På sikt kommer även fysiska träffar att kunna bli aktuella. Föräldrarna kommer inom kort att påbörja en familjebehandlande insats med syfte att verka som stöd till föräldrarna vid telefonumgänge och framöver även fysiska träffar”, står det i domstolshandlingar.

https://www.hd.se/2019-06-19/foraldr...e-ystadsbarnen
Citera
2019-06-19, 09:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Man började skriva om detta för några veckor sedan. Men man omhändertog barnen 29 aug 2018. Man har också ansett att föräldrarna varit så farliga för barnen att de inte får träffa dom. Man har även hårda regler vad gäller telefonsamtal.
Aaah, då är jag med, tänkte nästan det. Undrar dock varför de dröjde så?
Citera
2019-06-19, 09:48
Medlem
Citat:
Inom EU har Sverige nästan längst handläggningstider i princip alla rättsliga områden. Sverige får kritik för det hela tiden men inget görs. Varit så väldigt, väldigt länge.
Citera
2019-06-19, 10:11
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Troligen för att ärendet inte varit offentligt pga sekretess. Hur media lyckades nosa upp det vet jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in