2019-11-05, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Nästan ingen? Lyckades de hitta en enda person som faktiskt hade träffat barnen? Jag hörde bara att folk sade att de hört barnröster från gården, men att ingen hade sett dem.
Något av barnen hade besökt skytteförening dock skedde dessa besök efter att socialtjänsten börjat sin utredning.
Det var ju inte som det fås att låta så att soc. och polis dök upp utan att det varit pågående utredning med kontakt med föräldrarna
Citera
2019-11-05, 21:40
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Du skrev "dom hade NPF...", att du har svårigheter i skrift och inte kan förmedla det du tänker på ett bättre sätt är ditt egna problem. Alla barn lider av kognitiva svårigheter, om nu ens någon av barnen gör det, och att de har blivit avskärmade från både skola och omvärlden är beklagligt.
Det var inte hela min mening. Det vore ju helt osannolikt om alla fem barnen hade NPF.
Citera
2019-11-05, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Något av barnen hade besökt skytteförening dock skedde dessa besök efter att socialtjänsten börjat sin utredning.
Det var ju inte som det fås att låta så att soc. och polis dök upp utan att det varit pågående utredning med kontakt med föräldrarna

Det plötsliga besöket på skytteföreningen visar ju tydligt att föräldrarna var medvetna om att de gjort fel som isolerat barnen. Och ett besök på skytteförening med ett av barnen är knappast något bevis på att barnen fått interagera med andra utanför familjen.

Tycker det är anmärkningsvärt att grannar och människor i deras närområde aldrig sett barnen. Bor man i ett samhälle så stöter man förr eller senare på folk när man rör sig i området. Särskilt när man har barn eller hund eftersom det är vanliga samtalsstartare.
Citera
2019-11-05, 21:51
Medlem
Min syn på det e så här Det är föräldrarnas fel (framför allt mamman) i mina ögon men också myndigheterna varför gjorde man inte bara ett oförberett besök ?

Föräldrarna kanske hade en anledning för det haft dåligt när de varit mindre i skolan så det velat ha hem undervisningen och misslyckats

Men vad tycker ni på Flashback om det här? Vad är era tankar och känslor mina är att mamman verkar vara den ”flummiga”
Citera
2019-11-05, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Å andra sidan: varför ljuga ihop en historia om utlandsstudier som uppenbarligen inte stämmer. Varför inte bara begära att få undervisa barnen i hemmet eller nåt sånt? Varför undanhålla barnen från de mest primära sociala funktioner och kontakter?
Vad är syftet med hela charaden? Vad är föräldrarna ute efter?

Det är inte lagligt eller tillåtet med hemskolning i Sverige. Enda chansen att undgå skolplikten är att få undantag från skolplikten pga att man befinner sig utomlands. De familjer i Sverige som vill hemskola sina barn brukar flytta till Åland exempelvis. Det gick nån dokumentär på TV om några svenska familjer som bosatt sig på Åland för att få hemskola sina barn. Så anledningen till att de ljuger om att de befunnit sig utomlands är alltså för att slippa skicka ungarna till skolan. Däremot verkar de ju inte smarta nog att förstå att de måste ha pass åt barnen om de skall låtsas bo utomlands.
Citera
2019-11-05, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Roligt att det här gamla fallet lyfts igen. Inte för att det är särskilt anmärkningsvärt, annat än för sensationsmedia, utan för att det är så typiskt för socialtjänstsverige.

Utan att göra någon värdering av föräldrarnas förmågor så kan man ändå konstatera att det är ett fullständigt haveri från den kommunala förvaltningen som orsakat hela fallet. Till en början har man under många års tid godkänt barnens hemskolning på vad som måste betraktas som ytterst lösa grunder. Därefter har man, nästan helt utan förvarning (och helt utan att prata med familjen), beslutat sig för att likvidera hela familjen och omedelbart omhänderta barnen.

Det hela är tyvärr väldigt typiskt för hur svensk socialtjänst brukar agera. Först gör man ingenting, sedan gör man ingenting och därefter omhändertar man barnen. Är man snäll kan man försöka förklara det med att socialtjänsten har bristfälliga verktyg, där det enda egentliga tvångsmedlet är omhändertaganden. Är man mer realistisk så inser man att det snarare handlar om inkompetens, eller mer korrekt att den tillgängliga kompetensen inte räcker för de mycket svåra uppgifter som det faktiskt handlar om.

I just det här fallet skulle hemskolning givetvis inte ha godkänts under tio år. När det nu ändå gjorde det så skulle socialtjänsten givetvis inte kallat in insatsstyrkan för ett våldsamt omedelbart omhändertagande. Har man gjort fel får man erkänna det och göra vad man skulle gjort för länge sedan, nämligen tvinga in barnen i skolan och utreda om familjen behöver någon ytterligare hjälp. Att detta inte gjordes är en liten skandal, men svensk socialtjänst producerar så många skandaler att tidningarna skulle kunna fylla hela sin utgivning med dem om de så önskat.

Drygt 6% av alla barn kommer att omhändertas av socialtjänsten under sin uppväxt. Bedöm själv om det innebär att barn omhändertas hursomhelst eller inte.

Det är inte ett dugg svårt att få igenom ett LVU. Förvaltningsrätterna gör ingen egen bevisprövning utan dömer enbart på de uppgifter som socialtjänsten ger dem. Socialtjänsterna kan alltså skriva vadsomhelst och skriver de bara det som förvaltningsrätten vill höra så kommer också LVU-ansökan att gå igenom. Föga förvånande så godkänner förvaltningsrätterna mer än 90% av alla ansökningar.

Barnen tillhör socialtjänsten nu. Ingen kommer att få prata med dem, allra minst media, det kommer socialtjänsten vara extremt sträng med.

Den enda idén om barnens inställning får man från domstolsprotokollen (där bara det äldsta barnet, som är över femton år, har haft rätt att yttra sig). Där är det uppenbart att barnet står på föräldrarnas sida och anser att socialtjänsten ljuger/överdriver. Socialtjänstapologeterna i den här tråden hävdar förstås att barnet i fråga är hjärntvättat och inte vet sitt eget bästa. Men för alla oss andra ger det en väldigt otrevlig bismak att socialtjänsten med våld skiljer barn och föräldrar åt som helst av allt vill vara tillsammans. Vad som är sant och inte i den här härvan kommer antagligen aldrig bli klarlagt, men att barn har slitits från sina föräldrar mot sin vilja är uppenbart.

Jasså du är tillbaka och vägrar släppa ditt fåfänga krig mot den farliga och onda socialtjänsten.
Säg mig, varför är inte det myndiga barnet, som du påstår vet exakt hur onda socialtjänsten är, med i programmet?
Citera
2019-11-05, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVobiscum
Kort fråga från en oinsatt:

Föräldrarna är alltså långtidssjukskrivna, right?
Sedan hur länge?
.

I artikeln nedan står det att mamman varit sjukskriven sen 2015 och pappan har haft sjukersättning i 10 år. Utöver det har de väl rätt saftiga barnbidrag för fem barn.
https://www.sydsvenskan.se/2019-06-0...n?redirected=1
Citera
2019-11-05, 22:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvin31215
Min syn på det e så här Det är föräldrarnas fel (framför allt mamman) i mina ögon men också myndigheterna varför gjorde man inte bara ett oförberett besök ?

Föräldrarna kanske hade en anledning för det haft dåligt när de varit mindre i skolan så det velat ha hem undervisningen och misslyckats

Men vad tycker ni på Flashback om det här? Vad är era tankar och känslor mina är att mamman verkar vara den ”flummiga”

Ja, mamman verkar vara den som styr upp familjens image. Verkar ha en manipulativ plan.

Om jag inte har missförstått så har polisen sett något märkligt på familjens vind, vad var det för något man såg?
Citera
2019-11-05, 22:52
Medlem
Hur jävla funtade är ni som på fullaste allvar tror att socialen närmast snor barn ifrån föräldrar?!

Jag har sett liknande resonemang i kalla faktas facebook flöde, det är närmast befängt att ens spekulera kring något sådant.

I sådana fall är väl t.ex. den kärringen som lät deras "intyg" om skolgång gå obemärkt förbi, vara den stora boven i det hela - som dessutom inte ens behöver ifrågasättas. (närmst intill, enligt inslaget så slapp hon väääldigt lindrigt undan)

Om nu folk saknar tilltro till myndigheter, varför i helvete röstar de fram män och kvinnor som kallar sig för politiker som ror runt med skiten?!

Svenska folket i detta land går mot sin undergång, den saken är då fan inget som man inte kan tro något annat om.
Citera
2019-11-05, 23:08
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joanna
I artikeln nedan står det att mamman varit sjukskriven sen 2015 och pappan har haft sjukersättning i 10 år. Utöver det har de väl rätt saftiga barnbidrag för fem barn.
https://www.sydsvenskan.se/2019-06-0...n?redirected=1

Jag kan inte reglerna, men får man vistas så mycket utomlands när man uppbär ersättningarna du nämner?
Citera
2019-11-05, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Jag kan inte reglerna, men får man vistas så mycket utomlands när man uppbär ersättningarna du nämner?

Antagligen inte, men de som betalade ut bidragen vet ju inte om att de låtsas bo utomlands. Det är väl bara i kontakten med skolan de låtsas bo utomlands? Under alla år har de ju varit skrivna i Ystads kommun för att kunna håva in alla bidragen.
Senast redigerad av joanna 2019-11-05 kl. 23:25.
Citera
2019-11-05, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87

Hur länve tror du att de vistats utomlands?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in