2019-06-17, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Du skriver att pappan får vårdnaden om barn vars mamma han slagit ihjäl. Vilket land gäller det? I Sverige sitter man i fängelse om man har mördat. Åtskilliga år. Barn får inte bo i fängelse i Sverige.

Jo, det finns pappor som sitter i fängelse och ändå har vårdnaden om sina barn. TROTS att de har misshandlat barnen och mördat mamman.

Men nu sitter ju inte ystadföräldrarna i fängelse, även om man kanske skulle vilja att de gjorde det.
Senast redigerad av zilvereko 2019-06-17 kl. 18:37.
Citera
2019-06-17, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Därför att det har stått det i artiklar i tråden!
Det kan du själv läsa om du orkar?
Jag sitter inte här och hittar på om du nu tror det?

Jag har läst vartenda inlägg och merparten av artiklarna samt allt offentligt vad avser LVU-na. Jag har inte hittat ngt som styrker många el ens enstaka kontakter med sjukvården. Jag har däremot läst svepande beskrivningar om vissa kontakter med alternativmedicin i anknytning de angivna diagnoserna för barnen.
Citera
2019-06-17, 23:51
Medlem
Är det hemligt var familjehemsplacerade bor? Upplysningssajter pekar ut var 17-åringar bor. Det borde vara lätt för mamman att kontakta dottern då. Stå utanför grinden och jiddra.
Citera
2019-06-18, 04:45
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcenciels
Jag har läst vartenda inlägg och merparten av artiklarna samt allt offentligt vad avser LVU-na. Jag har inte hittat ngt som styrker många el ens enstaka kontakter med sjukvården. Jag har däremot läst svepande beskrivningar om vissa kontakter med alternativmedicin i anknytning de angivna diagnoserna för barnen.
Jag antar att du då tror att jag ljuger, men har ingen orsak att hålla på med sånt! Tydligen har du missat läsa nedan artikel?
Barnen har som det verkar åtminstone haft en del besök till sjukvården?
Men det där med alternativmedicin, har jag missat!
https://www.google.com/url?sa=t&sour...=1560825357802
Senast redigerad av rubin22 2019-06-18 kl. 04:48.
Citera
2019-06-18, 10:26
Medlem
55 stycken när artikeln skrevs. Nej precis, men det är sånt jag tänkte på när jag började skriva i tråden. Att det är högst ologiskt och godtyckligt vilka barn som ska placeras ut och inte.
Se bara vad Malin.Nilsson skriver i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jo, det finns pappor som sitter i fängelse och ändå har vårdnaden om sina barn. TROTS att de har misshandlat barnen och mördat mamman.

Men nu sitter ju inte ystadföräldrarna i fängelse, även om man kanske skulle vilja att de gjorde det.
Citera
2019-06-18, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag antar att du då tror att jag ljuger, men har ingen orsak att hålla på med sånt! Tydligen har du missat läsa nedan artikel?
Barnen har som det verkar åtminstone haft en del besök till sjukvården?
Men det där med alternativmedicin, har jag missat!
https://www.google.com/url?sa=t&sour...=1560825357802

Nej jag tror inte att Du ljuger. Jag har läst och tittat på formuleringen; "Detta trots att de vid flera tillfällen hade besökt vården under sin uppväxt, enligt uppgifter i Region Skånes patientservice som tidningarna har tagit del av." Just detta vaga hänsyftande har jag enbart läst det i denna artikel - ingen annan tidnings artiklar.
Denna tidning skriver i svepande ordalag; enligt uppgifter i Region Skånes patientservice som tidningarna har tagit del av. Tidningarna skrivs i obestämd form. Där är inte angivet ngn källa och de hänvisar inte heller till pressetik genom att skriva enligt handlingar denna tidning fått ta del av. Därmed anser jag inte det är styrkt att barnen varit vid några besök i den svensk vedertagen sjukvård.
För mig att det viktigt att vara exakt och kritiskt granska media. Denna historian är snaskig nog ändå. En mediasanning el trådsanning behövs knappast & är inte av ngt värde alls.
Barnen kan ha visst varit på enskilda besök i sjukvården under sin livstid. Men flertalet el många sjukvårdsbesök, för denna 5-barnsfamilj, tror i varje fall inte jag på.
Citera
2019-06-18, 11:52
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Nej jag tror inte att Du ljuger. Jag har läst och tittat på formuleringen; "Detta trots att de vid flera tillfällen hade besökt vården under sin uppväxt, enligt uppgifter i Region Skånes patientservice som tidningarna har tagit del av." Just detta vaga hänsyftande har jag enbart läst det i denna artikel - ingen annan tidnings artiklar.
Denna tidning skriver i svepande ordalag; enligt uppgifter i Region Skånes patientservice som tidningarna har tagit del av. Tidningarna skrivs i obestämd form. Där är inte angivet ngn källa och de hänvisar inte heller till pressetik genom att skriva enligt handlingar denna tidning fått ta del av. Därmed anser jag inte det är styrkt att barnen varit vid några besök i den svensk vedertagen sjukvård.
För mig att det viktigt att vara exakt och kritiskt granska media. Denna historian är snaskig nog ändå. En mediasanning el trådsanning behövs knappast & är inte av ngt värde alls.
Barnen kan ha visst varit på enskilda besök i sjukvården under sin livstid. Men flertalet el många sjukvårdsbesök, för denna 5-barnsfamilj, tror i varje fall inte jag på.

Står även i hd: Artikeln är bakom betalvägg, men bilden går att se för alla med undertexten:

Citat:
Handlingar som HD och Sydsvenskan har tagit del av visar att den skånska sjukvården var i kontakt med Ystadsbarnen – bara månader innan de blev omhändertagna.
Omni menar alltså sydsvenska och hd när de skriver: "enligt uppgifter i Region Skånes patientservice som tidningarna har tagit del av."

https://www.hd.se/2019-06-12/sjukvar...ngen-slog-larm

(FB) Fem skånska syskon hölls isolerade från omvärlden
Citera
2019-06-18, 14:38
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Nå, tro det eller ej men att de besökt sjukvården är ju faktiskt sant:

https://www.sydsvenskan.se/2019-06-1...ngen-slog-larm

Kikar du på länken ovan så finns uppgifter på alla fem barnen, dock inte namngivna. Både i januari och i början av febr 2018 är uppräknat som besök. Dessförinnan 2015, 2016 och 2017. Inte alla barnen dock, utan det är olika år på olika barn. Däremot är det ju svårt för en läkare att förhöra sig hur barnen har det i sin hemmiljö. Det gör man ytterst sällan om man inte visuellt ser att barnen är direkt vanvårdade. Och det såg man tydligen inte.

Och ser nu att det är en låst arikel. Men det stämmer i alla fall.
Senast redigerad av Flashig78 2019-06-18 kl. 14:40.
Citera
2019-06-18, 14:48
Medlem
Flashig78s avatar
Ur bild i Sydsvenskans betalartikel:

AA - senast besök 180110 och dessförinnan 151209
BB - senast besök 180102 och dessförinnan 161216
CC - senast besök 180201, 180110 och dessförinnan 170804
DD - senast besök 180119 och dessförinnan 170412
EE - senast besök 180109 och dessförinnan 171120.

Detta säger naturligtvis inte något om det skett fler sjukvårdsbesök tidigare datum.. Men det var dessa uppgifter man har redovisat från Patientservice till Sydsvenskan.
Citera
2019-06-18, 15:20
Medlem
rubin22s avatar
Citat:

Men jag skrev ju att de hade besökt sjukvården, inte att det var jättemånga ggr!

Vad i artikeln är svepande enligt dig?

Dina påstående om att de sökt alternativmedicin, låter mer som en ev. trådsanning?
Eller kan du visa något med säker källhänvisning att så var fallet?
För det är ju vad du kräver av andra?
Senast redigerad av rubin22 2019-06-18 kl. 15:35.
Citera
2019-06-18, 15:23
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78

Detta säger naturligtvis inte något om det skett fler sjukvårdsbesök tidigare datum.. Men det var dessa uppgifter man har redovisat från Patientservice till Sydsvenskan.

Jag undrar lite om tandläkarbesök, om det gjorts?
Vet du om något framkommit om det?
Har de inte besökt tandläkare så är det ju ytterligare ett indicium
på att det handlar om grov vanvård.
Citera
2019-06-18, 15:34
Medlem
Skumt att det för flera av barnen är flera år sedan de varit hos läkaren, sedan BOOM så besöker alla fem vården inom spannet av drygt en vecka i januari 2018. Undrar om det var där i januari som föräldrarna fick nys om att Skatteverket var på väg att "skriva ut dem" eftersom de inte "gjort några avtryck" alls i samhället på länge? Eller om socialtjänsten eller skolan i januari började trycka på eller begära möten? Såklart underligt att alla fem barn plötsligt på samma vecka i princip uppsöker läkare/vård.

Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in