Citat:
Ursprungligen postat av
ButterBot
Hej!
Ytterligare en natt med ångest!
Jag har troligtvis levt med en depression sedan tidiga tonåren utan att inse det.
Men det har blivit mer och mer tydligen både hos mig själv och att andra märker det. Är nu 30 år gammal.
Jag har tidigare gjort trådar ang mina sociala problem och min brist på umgänge. Det har ännu inte löst sig och jag har på något sätt intalat mig själv att det är rotten till all ångest men ju mer tiden går desto mer säker blir jag det hade inte förändrat något.
Jag känner en sån fruktansvärd brist på mening, vrf ska man fortsätta kämpa egentligen? Vad är det att kämpa för? Ja jag har barn och föräldrar som älskar mig... men hur länge orkar man leva enbart för andras skull? Sure man kan skaffa sig vänner, ett roligare jobb m.m, eller börja gå på medicin men till vilken nytta i slut ändan?
Jag är egentligen inte självmordsbenägen tror jag, sure jag funderar på hur skönt det hade varit att bara slippa allt dagligen, men jag är en fegis, jag har ännu inte kommit på en metod jag vågar, och jag har noll vetskap hur man skaffar droger eller vapen.
Men till min fråga, vart får folk sitt syfte ifrån?
Jag vill verkligen inte skada mina barn eller föräldrar men hur länge orkar man fortsätta kämpa trotts att man förlorat sin engagemang för precis allt... allt jag gör just nu är bara för att få tiden att gå.
Mvh
Butterbot
Vad sägs om att åtminstone öppna en filosofibok innan du ger dig ut på djupare existensiella vatten?
Människan är inte någonting från början, vi saknar syfte. Vi människor är alltså inte skapta för någonting, vi bara existerar. Först måste vi leva, existera, innan vi kan få en definition, en essens. Detta är centralt i existentialismen, och formulerades av Sartre som ”existensen föregår essensen” för typ åttio år sedan.