Jag har haft en ganska turbulent dag idag. Jag bodde hemma tills dess att jag vid lunchtid blev utsparkad hemifrån och därmed hemlös. Det känns jobbigt att mista en sorts trygghet man är van vid, men jag försöker ändå tänka på att detta är ett nödvändigt steg för mig att ta i livet för att utvecklas.
Situationen för tillfället är faktiskt förvånansvärt god. Jag får bo hos två kompisar under resten av juni, och jag har fått ett förstahandskontrakt med inflyttning den 1:a juli i ett litet samhälle där jag ca 2 månader senare ska gå en 1-årig utbildning på en folkhögskola.
Sammanfattningsvis så går mitt liv åt rätt håll, jag har tagit mig i kragen och befinner mig i någon slags mognadsfas. Den ångest jag upplever för tillfället beror sannolikt på den förändring som sker i mitt liv just nu. Förändring kan vara obehagligt, men det är positivt.
Jag vill avsluta med en lista över positiva och negativa saker i mitt liv just nu:
Positivt
- Även om jag blivit utkastad så har jag ju ändå flyttat hemifrån, ett steg närmre mot vuxenlivet
- Jag har någonstans att bo! Det kommer bli mysigt att bo som inneboende istället för att bo ensam
- Jag kommer förmodligen inte behöva betala ngn hyra, mina vänner har hjärtor av guld
- Jag kommer inom en snar framtid få ett kontrakt och när det väl är påskrivet har jag min egna lgh*
- Jag har kommit in på en 1-årig utbildning på samma ort där lägenheten finns, utbildning är bra
- Jag älskar att vara på Flashback. Om ni mår dåligt och vill ventilera så är ni välkomna att PM:a mig <3
* Jag har varken mottagit eller skrivit på kontraktet ännu så förstahandskontraktet är ännu inte spikat, men om det av någon anledning inte blir av så löser jag det på något annat sätt
Negativt
- Jag måste packa ihop och förflytta mina ägodelar från det gamla pojkrummet. Jag ska exempelvis transportera min stationära dator + tangentbord/skärm till lägenheten jag bor i nu, men jag har varken bil eller körkort, och heller inte något SL-kort (jag har ont om pengar). Men det kommer lösa sig till slut.
- Jag känner skam och skuld. Jag känner mig som familjens svarta får, och att jag inte räcker till. Jag är väldigt självkritisk och min emotionella uppfattning av mig själv är betydligt mer negativ än den rationella och faktabaserade självbilden.
Nu ska jag äta tortellini, dricka upp min öl, ta en cigg, sitta lite vid datorn för att till sist gå och lägga mig. Imorgon är en ny dag med nya tag!
Ta hand om er och PM:a mig om ni är i behov av en vän som lyssnar <3