2010-10-23, 20:35
Medlem
Stör mig lite på kulvert, tänkte direkt på rör när jag läste det och tog rörpostsystem. Inte fan fattade jag att dom syftade på ett rör som man skickar post i, det har ju knappt använts under min livstid ens.

Hade fel på inpass också, aldrig sett det användas. Visst brukar studera publicera en list med hur många procent som svarade rätt på de svåraste orden?
Citera
2010-10-23, 20:37
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canucks
NOG har 22 uppgifter.

Det är väldigt svårt att svara på hur den kommer se ut. Tanken är att man ska få samma poäng, trots att proven kan skilja i svårighetsgrad. Det betyder att lätta prov kräver mer poäng och svåra prov kräver färre poäng. Frågan man måste svara på är alltså om detta prov var lättare eller svårare än vanligt, vilket inte är det lättaste när alla prov har väldigt liknande svårighetsgrader.

Jaja 22 av 22 då! Men har man gjort ett antal prov så kanske det går att urskilja.
Citera
2010-10-23, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Ställer frågan igen. Är det någon som har gjort flera prov som kan uttala sig om hur svårt detta prov var i förhållande till andra?

Har gjort 6st. prov. Tycker nog detta var ganska jämnt i svårighetsgrad i jämförelse med i våras. Tyckte LÄS var ovanligt enkelt, ELF var ungefär som vanligt, NOG likaså. Jag tyckte ORD var svårare denna gång men det verkar jag rätt ensam om. DTK tyckte jag var snäppet knepigare än vanligt, mest för att det var så bisarrt små marginaler på vissa uppgifter.
Skulle inte säga att det avvek särskilt från normal svårighetsgrad.
Citera
2010-10-23, 20:46
Medlem
Känner mig tvungen att fråga; är det någon som haft en synskadad i provlokalen som haft sitt prov i A3-format?
Citera
2010-10-23, 20:47
Medlem
Kurdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jäjg
Tja, okej då, men fortfarande en klumpig formulering av provskaparna.

Ja, den där frågan, eller svaret, störde jag mig på också. Visst, det är inte ett hormon (vet jag nu) men att påstå, eller åtminstone låta påskina, att hemoglobin i första hand är ett färgämne är ett konstigt val av provskaparna. Men som sagt, står det så i NE så får man väl följa det.

Ska dock inte klaga, fick 114 poäng och borde med råge få 2.0 ändå...

Citera
2010-10-23, 20:48
Medlem
Iroquioss avatar
88 poäng vad lika med 1.5 våren 2008 och 2009. Tror ni 88 kommer resultera i 1.5 nu med?
Citera
Medlem
jäjgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurdt
Ja, den där frågan, eller svaret, störde jag mig på också. Visst, det är inte ett hormon (vet jag nu) men att påstå, eller åtminstone låta påskina, att hemoglobin i första hand är ett färgämne är ett konstigt val av provskaparna. Men som sagt, står det så i NE så får man väl följa det.

Ska dock inte klaga, fick 114 poäng och borde med råge få 2.0 ändå...

Grattis. Själv ligger jag som sagt på gränsen, och därför är jag bitter över den frågan. Det är stor skillnad mellan ett blodfärgämne och ett färgämne som finns i blod.
Citera
Medlem
Natur_rutans avatar
Gjorde två slarvfel på NOG delen så 20/22 där.
Ett fel på DTK; 19/20.
Kass på ord => 18/40
ELF gick sådär; 13/20
Svenska läsförståelsen: 15/20!
Totalt: 85, borde räcka till 1,4!
Citera
2010-10-23, 20:53
Medlem
MrGottMoss avatar
2.0 satte man ju. svårt.....
Citera
2010-10-23, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe89
Om man nu tänker realistiskt, skulle jag med mindre bra gymnasiebetyg komma in på någon hyffsad högskola med 1.3 eller 1.4?

Det kan du helt klart göra, beror ju dock på vad du vill läsa.

Ta en titt på statistiken på www.vhs.se för bättre svar!
Citera
2010-10-23, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iroquios
88 poäng vad lika med 1.5 våren 2008 och 2009. Tror ni 88 kommer resultera i 1.5 nu med?

http://läkarstudent.se/antagning.html#hogskoleprovet

Höjdes till 89 vid senaste provtillfället. Förvisso sades det från många håll att det provet var anmärkningsvärt lätt, men som du ser, så rör tabellen på sig ytterst lite.
Citera
2010-10-23, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ochocinco
Har gjort 6st. prov. Tycker nog detta var ganska jämnt i svårighetsgrad i jämförelse med i våras. Tyckte LÄS var ovanligt enkelt, ELF var ungefär som vanligt, NOG likaså. Jag tyckte ORD var svårare denna gång men det verkar jag rätt ensam om. DTK tyckte jag var snäppet knepigare än vanligt, mest för att det var så bisarrt små marginaler på vissa uppgifter.
Skulle inte säga att det avvek särskilt från normal svårighetsgrad.
LÄS var ovanligt enkelt? Den ena LÄS var rätt enkel tyckte jag, den som inte räknades
Men ingen kan väl säga att aktie/skatt-texten var lätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in