2010-08-31, 22:13
Bannlyst
Vet någon var man kan hitta en ordlista med alla gamla-hp-ord fram till år 2000?
Som man kan skriva ut.

Tack
Citera
2010-08-31, 22:17
Medlem
Awombhawhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flow91
Funderade att göra på ett annat sätt.

Har 18 prov tillhands.

Det är typ 52 dagar kvar tills provet( ungefär 7 veckor)

3 * 5= 15 prov på 5 veckor

Lägger undan 1 prov för näst sista veckan inför provet och 2 för sista veckan. Är detta okej?

Ta bara reda på vilka sidor du brister i och se sedan till att förbättra just dem delarna. Du har hängt så mycket i den här tråden att du garanterat vet de mest effektiva sätten att höja varje delprov, om inte annat men tanke på hur mycket du har pluggat så borde du ha förstått vad som passar dig, så stäng av Flashback och börja plugga om du vill ha ditt 1.8+!
Citera
2010-09-01, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsmart
Vet någon var man kan hitta en ordlista med alla gamla-hp-ord fram till år 2000?
Som man kan skriva ut.

Tack

Skulle också uppskatta någon ordlista att bläddra igenom, hittade inte "Arnes ordprogram" som hänvisas i första inlägget
Citera
2010-09-02, 14:57
Medlem
Kommer främst fokusera på matten och engelskan inför höstens prov. Nötade gamla prov som en galning senast, fungerade sådär för mig. Vill nu bygga upp/uppdatera gamla kunskaper, vad för böcker gäller då? Matte A+B? Tipsa gärna om vilka som är bra.
Citera
2010-09-02, 16:15
Bannlyst
Är hopplöst dålig på ELF. Jag fick 9/20. Hur kan jag förbättra mig där? Jag har gjort ELF-prov(på riktigt) 3 gånger varav en jag inte vet resultatet på.

7/20
9/20

Behöver verkligen förbättra, jag har läst the economist 3 veckor nu. Vad göra?

LÄS fick jag 10/20. Jag förstår inte, jag har verkligen ökat min läshastighet men ändå får jag fel. Jag kände mig rätt säker på svaren jag valde.
Citera
2010-09-02, 17:07
Medlem
Citat:
Är hopplöst dålig på ELF. Jag fick 9/20. Hur kan jag förbättra mig där? Jag har gjort ELF-prov(på riktigt) 3 gånger varav en jag inte vet resultatet på.

7/20
9/20

LÄS fick jag 10/20. Jag förstår inte, jag har verkligen ökat min läshastighet men ändå får jag fel. Jag kände mig rätt säker på svaren jag valde.

Ledarsidor hos DN, SVD, Expressen m.m för LÄS. Kultursidor är också ett alternativ men har man inte intresset blir det svårt att tragla igenom. För ELF så är det bara och fortsätta med The economist, köra lite cnn och bbc. Sedan kanske någon roman, både på svenska och engelska. Förmågan kommer tillslut, gäller att ligga i dock.

Bumpar min fråga;

Kommer främst fokusera på matten och engelskan inför höstens prov. Nötade gamla prov som en galning senast, fungerade sådär för mig. Vill nu bygga upp/uppdatera gamla kunskaper, vad för böcker gäller då? Matte A+B? Tipsa gärna om vilka som är bra.
Citera
2010-09-02, 17:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av patohls
Ledarsidor hos DN, SVD, Expressen m.m för LÄS. Kultursidor är också ett alternativ men har man inte intresset blir det svårt att tragla igenom. För ELF så är det bara och fortsätta med The economist, köra lite cnn och bbc. Sedan kanske någon roman, både på svenska och engelska. Förmågan kommer tillslut, gäller att ligga i dock.

Bumpar min fråga;

Men jag har sett framsteg i vad gäller läshastighet och förståelse. Fast jag får fortfarande dåligt när jag gör provet autentiskt. Undrar vad det beror på. :S
Citera
2010-09-02, 17:17
Medlem
Citat:

7/20
9/20

Känner du att du har gått om tid? Annars får du öka hastigheten mer tycker jag.

Men det är nog bara att fortsätta läsa. Och läs allt som om du skulle få frågor på det efteråt.

Citat:
Ursprungligen postat av patohls

Matte A och B är nog bra att ha koll på. Matematik 3000 som många har i gymnasiet är bra.
Citera
2010-09-02, 17:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Canucks
Känner du att du har gått om tid? Annars får du öka hastigheten mer tycker jag.

Men det är nog bara att fortsätta läsa. Och läs allt som om du skulle få frågor på det efteråt.

Matte A och B är nog bra att ha koll på. Matematik 3000 som många har i gymnasiet är bra.

Jag hinner inte bli klar med ELF. blir typ 5 min övertid.
Citera
2010-09-02, 18:38
Bannlyst
Hejsan,

Jag behöver hjälp med följande NOG-uppgifter som jag inte riktigt förstår.

1. Veckans dagar är i turordning måndag, tisdag, onsdag, torsdag, fredag, lördag och
söndag. Den första dagen i en viss månad är någon av veckans dagar. Efter en söndag
kommer alltid en måndag. Ingen månad har mer än 31 dagar. Vilken veckodag är
det den 20:e i den sökta månaden?

(1) Den första dagen i månaden är inte en fredag.

(2) I den sökta månaden inföll tre söndagar på jämna datum.

Här har jag ingen aning om hur jag ska tänka.

2. På ett nationellt prov i matematik fick alla elever något av betygen icke godkänt,
godkänt, väl godkänt eller mycket väl godkänt. Hur stor andel av eleverna fick
betyget mycket väl godkänt?

(1) Betyget icke godkänt erhölls av 1/10 av eleverna, vilket motsvarade 1/7 av antalet
elever som fick betyget godkänt eller väl godkänt.

(2) Eleverna som fick betyget mycket väl godkänt var hälften så många som de
som fick betyget icke godkänt eller väl godkänt. Resterande elever fick betyget
godkänt.

Här fick jag fel. Men jag tänkte såhär:

(1) 9/10 består av de som är godkända, väl godkända och mycket väl godkända. Vi får veta att 1/7 av 1/10 fick VG eller G. alltså 7/10 och 1/10 IG:arna. Resten är väl MVG:arna(2/10)? Det går väl inte räkna ut det med hjälp av info 2?

3.

x, y och z är heltal där x < z. Är x < y?

(1) x² > z
y < 2z

(2) y < z < 0

Här förstår jag inte alls.

Tack
Citera
2010-09-02, 19:20
Bannlyst
Uhm sorry. råkade rätta fel på LÄS. Fick 16/20. Är överlycklig. Det verkar som att läshastigheten har verkligen hjälpt mig. Ska fortsätta granska mitt svarshäfte tillsammans med facit om jag har gjort ngt fel på de andra delarna. -.-
Citera
2010-09-02, 20:19
Medlem
Columbias avatar
Citat:

3.

x, y och z är heltal där x < z. Är x < y?

(1) x² > z
y < 2z

(2) y < z < 0

Här förstår jag inte alls.

Tack

Svaret måste ju vara E dvs olöslig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem