2015-06-11, 14:14
  #44101
Medlem
Har börjat läsa 3-4 timmar dagligen.
Läser för det mesta understrecket, The Economist och skönlitteratur, både svensk och engelsk.

Skulle gärna vilja ha fler tips på vad jag kan läsa som ligger runt samma svårighetsgrad som HP, eventuellt svårare också!
Tackar på förhand.
Citera
2015-06-11, 14:17
  #44102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gStar93
Har börjat läsa 3-4 timmar dagligen.
Läser för det mesta understrecket, The Economist och skönlitteratur, både svensk och engelsk.

Skulle gärna vilja ha fler tips på vad jag kan läsa som ligger runt samma svårighetsgrad som HP, eventuellt svårare också!
Tackar på förhand.

Känner du att det ger mycket att läsa texter utan "facit" eller någon sorts kontroll? Ett tips är att gå igenom alla gamla högskoleprov sedan 90-talet.
Citera
2015-06-11, 21:31
  #44103
Medlem
Jag har en fråga till den som vet eller vågar göra en gissning.

Hur många som söker (i %) till högskolan har gjort högskoleprovet? [I snitt, typ]
__________________
Senast redigerad av HurrHurr 2015-06-11 kl. 21:57.
Citera
2015-06-13, 12:59
  #44104
Medlem
Försöker öva upp läsdelen. Ecenomist, under strecket och vilka artiklar som helst.
Har läst alla tipsen i tråden för länge sedan om att man ska snabbt läsa igenom texten, ej hoppa tillbaka i texten etc.
Tänkte låna en roman för att alltid ha i handen så jag läser vart jag än är.

Insåg dock att det stora problemet är:

JAG FATTAR INTE VAD JAG LÄSER NÄR JAG LÄSER SNABBT.

Hur kan jag snabbast effektivt öka min förmåga att snabbt läsa och fatta vad jag läser? Började intressera mig för ämnet för 2 år sedan via tråden. Har läst en del sedan dess via högskola och 1 timme dagstidning/övrigt artikel, men inte fan har jag blivit bättre på att läsa snabbt eller att förstå mer känns det som.

Visst jag läser ju inte direkt 4 timmar om dagen men är det värt att investera tid i böcker som visar hur man kan läsa hela meningar i taget etc?

Vill inte hamna i en situation att jag läst 4 timmar om dagen i 4 månader och inte känner någon förbättring och att jag helt dumt bara skumläst igenom texten...
Citera
2015-06-13, 14:12
  #44105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av underparaplyet
Försöker öva upp läsdelen. Ecenomist, under strecket och vilka artiklar som helst.
Har läst alla tipsen i tråden för länge sedan om att man ska snabbt läsa igenom texten, ej hoppa tillbaka i texten etc.
Tänkte låna en roman för att alltid ha i handen så jag läser vart jag än är.

Insåg dock att det stora problemet är:

JAG FATTAR INTE VAD JAG LÄSER NÄR JAG LÄSER SNABBT.

Hur kan jag snabbast effektivt öka min förmåga att snabbt läsa och fatta vad jag läser? Började intressera mig för ämnet för 2 år sedan via tråden. Har läst en del sedan dess via högskola och 1 timme dagstidning/övrigt artikel, men inte fan har jag blivit bättre på att läsa snabbt eller att förstå mer känns det som.

Visst jag läser ju inte direkt 4 timmar om dagen men är det värt att investera tid i böcker som visar hur man kan läsa hela meningar i taget etc?

Vill inte hamna i en situation att jag läst 4 timmar om dagen i 4 månader och inte känner någon förbättring och att jag helt dumt bara skumläst igenom texten...

Låna/köp en bok om speed-reading!
Citera
2015-06-14, 14:43
  #44106
Medlem
Är det någon här som har lyckats höja sig från 1.7 till 1.85? Har nu skrivit 1.7 två gånger i rad. Känns som om marginalen är så jävla liten att ett litet misstag kan vara skillnaden.

Tabbade mig enormt på KVA nu senaste provet med bara 14/20. Någon som fattar varför jag är så mycket sämre på just den delen än de andra delarna? Känns som att efter nog så borde det vara den lättaste
Citera
2015-06-14, 22:02
  #44107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yolomaster
Är det någon här som har lyckats höja sig från 1.7 till 1.85? Har nu skrivit 1.7 två gånger i rad. Känns som om marginalen är så jävla liten att ett litet misstag kan vara skillnaden.

Tabbade mig enormt på KVA nu senaste provet med bara 14/20. Någon som fattar varför jag är så mycket sämre på just den delen än de andra delarna? Känns som att efter nog så borde det vara den lättaste

När man kommer upp mot så höga resultat så måste man börja felsöka var sina brister finns så man slutar antingen göra fel för att man slarvar eller gör fel för att man saknar grundläggande kunskap.

Se det hellre som att du får ha 13!!! fel av 80 för 1.8 på kvant och 8 fel på verb för 1.9. Vilket är en jävla massa uppgifter du inte måste ha rätt på.
Citera
2015-06-14, 23:54
  #44108
Medlem
Fllimmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Börjar utveckla ett förakt för detta infernaliska system Sverige skapat. Kommer just nu tillbaks från nationella provet i Matte 2B. Trodde för en sekund att det inte kunde vara lika svår matte som i HP, men icke. Trots att jag pluggat en hel termin, och dessutom på specifikt detta ämne, så är frågorna ren jävla grekiska.

Kan man konjugatsregeln och faktorisering så slänger dom på en fråga med inte bara dom 2 utan 2 andra jävla saker också, inblandat, för att göra det så svårt som jävla möjligt.

Vad som händer är att tröskeln in i högre studier är artificiellt hög. Man sätter den högre för att sålla ut folk, INTE för att få kompetens! Det irriterar mig, eftersom en person . "Men det är bara plugga!" kommer nån säga, men har man inte ett mattehuvud och kassa lärare som i mitt fall så är det på gränsen till omöjligt. All IQ i världen ger dig inte automatiskt kunskap.

Så vad som händer är att de som får turen att få bra mattelärare blir de som klarar sig bäst på proven.

Inte en jävla chans att någon med IQ 130 skulle klarat A-frågorna och en större mängd B-frågor på detta prov med mina lärare, och med matteboken jag haft. Fanns inget som förberett mig på det.

Jävla samhälle. Och NP är inte ens normerat...

Svenska skolan borde göras mycket svårare. Proven är på tok för lätta. Vi har det typ lättast i världen. Bli smartare eller plugga mer.
Citera
2015-06-15, 17:08
  #44109
Medlem
iPhone43s avatar
Hej, jag är verkligen extremt dålig på svenska samt engelska delen av provet(0,6) och skulle verkligen behöva jobba upp dem. Tänkte börja med att läsa en svenska samt en engelska artikel varje dag och skulle uppskatta om någon kunde rekommendera några bra internetsidor för detta.

Mattedelen är helt okej(1,2) men skulle vilja jobba upp den med och jag hörde någonstans att det var matte 2b som högskoleprovet använde sig av? Stämmer detta? Om inte, vilken matte använder de sig av?

Som ni kan räkna ut ligger jag just nu på 0,9 och jag skulle behöva nå 1,3 som minst. Är detta en bra början till att nå mitt mål?
Citera
2015-06-16, 15:21
  #44110
Medlem
Frågar er som har höjt sig en del genom att faktiskt plugga inför HP: Hur mycket tid la ni per dag som ni pluggade och hur hur många dagar i veckan var det? (Ungefärligt, naturligtvis).

Räcker det med en ynka 30 minuters läsning på Understrecket eller behövs det kanske 1h? Samma gäller för matte
Citera
2015-06-16, 15:43
  #44111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorjävel
Känner du att det ger mycket att läsa texter utan "facit" eller någon sorts kontroll? Ett tips är att gå igenom alla gamla högskoleprov sedan 90-talet.
Lite har det gett, iallafall i form av nya ord. Gör i dagsläget 1 gammalt högskoleprov i veckan under samma förutsättningar som vid ett riktigt provtillfälle. Analyserar provet och svaren efter jag utfört provet.

Har begränsat mig till enbart ett prov i veckan för att få en mer djupgående analys, men har som avsikt att öka antalet gjorda prov i veckan och minska antalet timmar jag spenderar på hpguiden ju närmare det är till provet.
Låter det bra/dåligt?

Är det någon som höjt sig markant i MEK, som har några tips hur man gick till väga?
Citera
2015-06-18, 13:37
  #44112
Medlem
Vilka böcker anser ni vara bra inför HP? (Jag åsyftar böcker som heter något i stil med "Sätt 2.0 på högskoleprovet" eller liknande)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in