Citat:
Ursprungligen postat av
daawg
Hej!
Ska försöka göra en satsning på att skriva ett bra högskoleprov till hösten och så småningom komma in på min dröm utbildning. Jag tänkte redan nu börja plugga för att komma väl förbered med hade uppskattat lite kritik och tips ang mitt upplägg att plugga.
Eftersom jag jobbar heltid så kommer jag inte kunna lägga ner hur mycket pluggtimmar som helst men här är i alla fall min plan:
Svenska+Engelska delen: Min tanke är väl här att läsa mycket och då svårare böcker+tidningar för att öva upp min läskunnighet samt att jag kommer förhoppningsvis behöva slå upp många nya ord för att lära mig dessa.
Matte: Förutom att repetera lite gammal matte så har jag funderingar på att plugga matte c. Både för att lära mig mer avancerad matte plus att jag tror det kan vara bra att ha till min framtida utbildning. Frågan är dock om matte c hjälper mycket till högskoleprovet?
Givetvis utöver detta så kommer jag plugga på gamla prov.
Har läst det finns en del HP-guider också, är detta värt att lägga pengar på?
Skrev mitt första prov i våras oförberedd utan att ha pluggat på 4år+ och fick 0,65 men kände att det fanns så otroligt mycket mer att ge.
Alla tips ang hur man ska plugga, upplägg osv uppskattas!
Du har rätt tänk. Att börja i tid är viktigt, det är hög tid att börja redan nu om du vill göra en markant höjning redan till hösten.
Det låter som ett bra upplägg du har planerat för den verbala delen. Lägg in lite nötning av ord om du känner att det är något du tappar poäng på. Det är väldigt billiga poäng att hämta.
Den kvantitativa delen baseras främst på Matematik A (Matematik 1 i GY11) och man har nytta av att kunna Matematik B. Matematik C är dock inte något som ingår i provet, då tjänar du oerhört mycket mer på att få Matematik A att sitta till 100%.
Jag har inte mycket över för HP-guider, har man pengar att kasta ut så visst kan man väl köpa böcker och guider. Det man tjänar mest på är kontinuerlig repetition, vilket böckerna och guiderna hjälper till med. Varannan dag, 1-2h är bättre än 8h en gång i veckan eftersom man då underhåller kunskapen och håller den färskt i minnet. Vilodagar behövs, annars orkar man inte hela vägen, men man kan inte ta 6 vilodagar och en pluggdag och tro att man ska förbättra sig nämnvärt.