2015-05-21, 00:41
  #44077
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DividendChamp
Jag gjorde både HP och NP för första gången denna terminen och jag förstår inte varför du inte klarar det? Jag har enbart läst Matte2b på distans och har fått sitta själv och lära mig. Klarade av NP galant och det var väldigt väldigt enkelt att iaf få ett E-D.

HP fick jag 1.45 på, vilket jag är nöjd med för att vara första gången, och det var just mattedelen som höjde mig. Tror inte det är kursens fel utan mer hur du lär dig.
1.35 på HP här, också första gången. Läste också på "närdistans", däremot var matten första gången på 15 år jag rörde matte. Men E-D... det är ett rätt dåligt betyg. Nog tror jag jag kommer få D-C, men det jag blir förbannad på är att jag inte kunnat få A pga. att A-frågorna var, för mig, svåra.

Frågan där man skulle kombinera två jävla formler som gick "v = 8.4837 (x) roten ur 8 (x) (T+4)^3/4" och en annan som såg ungefär likadan ut. Nej. Bara nej. o_o Kommer förövrigt inte ihåg om x^2/3 var med i Ma2-boken. Tror inte det, utan det var isåfall något man lärde sig på Ma1... som jag gick för 15 år sen.

Mnåja. Nog inser jag att man inte kan ha för många med A. Det skulle ju inte gå. >_>
__________________
Senast redigerad av Ree81 2015-05-21 kl. 00:46.
Citera
2015-05-21, 11:57
  #44078
Medlem
Hur pluggar ni inför orden? Har börjat med memrise men det känns ganska onödigt att skriva orden eftersom att det tar tid och att man ändå inte gör det på HP.

Undrar också det brukar räcka med att kunna associera ordet med rätt svarsalternativ? Jag skulle inte kunna säga vad ett av dessa svåra ord betydde om någon frågade mig men jag skulle svara rätt om jag hade svarsalternativ framför mig.

Om vi tar tex ordet "prygla" skulle jag inte kunna förklara vad det betyder om någon frågade mig. Men om det hade kommit på provet med svarsalternativet "spöa" så skulle jag veta att det var det alternativet.
Citera
2015-05-21, 12:45
  #44079
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coloz
Hur pluggar ni inför orden? Har börjat med memrise men det känns ganska onödigt att skriva orden eftersom att det tar tid och att man ändå inte gör det på HP.

Undrar också det brukar räcka med att kunna associera ordet med rätt svarsalternativ? Jag skulle inte kunna säga vad ett av dessa svåra ord betydde om någon frågade mig men jag skulle svara rätt om jag hade svarsalternativ framför mig.

Om vi tar tex ordet "prygla" skulle jag inte kunna förklara vad det betyder om någon frågade mig. Men om det hade kommit på provet med svarsalternativet "spöa" så skulle jag veta att det var det alternativet.

Jag använder memrise och slår också upp, engelska som svenska ord, jag inte förstår till fullo på internet. Absolut räcker det att för orddelen förstå på ett ungefär vad som menas, men desto mer du pluggar desto bättre chans har du när det gäller LÄS och MEK eftersom det även där kan hänga på ett ord.
Citera
2015-05-26, 20:15
  #44080
Medlem
Hej!
Ska försöka göra en satsning på att skriva ett bra högskoleprov till hösten och så småningom komma in på min dröm utbildning. Jag tänkte redan nu börja plugga för att komma väl förbered med hade uppskattat lite kritik och tips ang mitt upplägg att plugga.

Eftersom jag jobbar heltid så kommer jag inte kunna lägga ner hur mycket pluggtimmar som helst men här är i alla fall min plan:
Svenska+Engelska delen: Min tanke är väl här att läsa mycket och då svårare böcker+tidningar för att öva upp min läskunnighet samt att jag kommer förhoppningsvis behöva slå upp många nya ord för att lära mig dessa.
Matte: Förutom att repetera lite gammal matte så har jag funderingar på att plugga matte c. Både för att lära mig mer avancerad matte plus att jag tror det kan vara bra att ha till min framtida utbildning. Frågan är dock om matte c hjälper mycket till högskoleprovet?

Givetvis utöver detta så kommer jag plugga på gamla prov.
Har läst det finns en del HP-guider också, är detta värt att lägga pengar på?

Skrev mitt första prov i våras oförberedd utan att ha pluggat på 4år+ och fick 0,65 men kände att det fanns så otroligt mycket mer att ge.


Alla tips ang hur man ska plugga, upplägg osv uppskattas!
Citera
2015-05-26, 20:59
  #44081
Medlem
ebqts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daawg
Hej!
Ska försöka göra en satsning på att skriva ett bra högskoleprov till hösten och så småningom komma in på min dröm utbildning. Jag tänkte redan nu börja plugga för att komma väl förbered med hade uppskattat lite kritik och tips ang mitt upplägg att plugga.

Eftersom jag jobbar heltid så kommer jag inte kunna lägga ner hur mycket pluggtimmar som helst men här är i alla fall min plan:
Svenska+Engelska delen: Min tanke är väl här att läsa mycket och då svårare böcker+tidningar för att öva upp min läskunnighet samt att jag kommer förhoppningsvis behöva slå upp många nya ord för att lära mig dessa.
Matte: Förutom att repetera lite gammal matte så har jag funderingar på att plugga matte c. Både för att lära mig mer avancerad matte plus att jag tror det kan vara bra att ha till min framtida utbildning. Frågan är dock om matte c hjälper mycket till högskoleprovet?

Givetvis utöver detta så kommer jag plugga på gamla prov.
Har läst det finns en del HP-guider också, är detta värt att lägga pengar på?

Skrev mitt första prov i våras oförberedd utan att ha pluggat på 4år+ och fick 0,65 men kände att det fanns så otroligt mycket mer att ge.


Alla tips ang hur man ska plugga, upplägg osv uppskattas!
Du har rätt tänk. Att börja i tid är viktigt, det är hög tid att börja redan nu om du vill göra en markant höjning redan till hösten.

Det låter som ett bra upplägg du har planerat för den verbala delen. Lägg in lite nötning av ord om du känner att det är något du tappar poäng på. Det är väldigt billiga poäng att hämta.

Den kvantitativa delen baseras främst på Matematik A (Matematik 1 i GY11) och man har nytta av att kunna Matematik B. Matematik C är dock inte något som ingår i provet, då tjänar du oerhört mycket mer på att få Matematik A att sitta till 100%.

Jag har inte mycket över för HP-guider, har man pengar att kasta ut så visst kan man väl köpa böcker och guider. Det man tjänar mest på är kontinuerlig repetition, vilket böckerna och guiderna hjälper till med. Varannan dag, 1-2h är bättre än 8h en gång i veckan eftersom man då underhåller kunskapen och håller den färskt i minnet. Vilodagar behövs, annars orkar man inte hela vägen, men man kan inte ta 6 vilodagar och en pluggdag och tro att man ska förbättra sig nämnvärt.
Citera
2015-05-26, 21:46
  #44082
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daawg
Hej!
Ska försöka göra en satsning på att skriva ett bra högskoleprov till hösten och så småningom komma in på min dröm utbildning. Jag tänkte redan nu börja plugga för att komma väl förbered med hade uppskattat lite kritik och tips ang mitt upplägg att plugga.

Eftersom jag jobbar heltid så kommer jag inte kunna lägga ner hur mycket pluggtimmar som helst men här är i alla fall min plan:
Svenska+Engelska delen: Min tanke är väl här att läsa mycket och då svårare böcker+tidningar för att öva upp min läskunnighet samt att jag kommer förhoppningsvis behöva slå upp många nya ord för att lära mig dessa.
Matte: Förutom att repetera lite gammal matte så har jag funderingar på att plugga matte c. Både för att lära mig mer avancerad matte plus att jag tror det kan vara bra att ha till min framtida utbildning. Frågan är dock om matte c hjälper mycket till högskoleprovet?

Givetvis utöver detta så kommer jag plugga på gamla prov.
Har läst det finns en del HP-guider också, är detta värt att lägga pengar på?

Skrev mitt första prov i våras oförberedd utan att ha pluggat på 4år+ och fick 0,65 men kände att det fanns så otroligt mycket mer att ge.


Alla tips ang hur man ska plugga, upplägg osv uppskattas!

Vad behöver du för drömutbildningen?
Citera
2015-05-27, 22:07
  #44083
Medlem
Hur pålitlig är synonymerna på Microsoft Word? Jag brukar läsa artiklar osv och för sedan in svåra ord i ett dokument och skriver in synonymer till dessa. Det är väldigt tidssparande att kolla synonymen i Word istället för att skriva in orden i synonymer.se. Känns som en dum fråga men är Word lika pålitligt som exempelvis synonymer.se?
Citera
2015-05-28, 12:36
  #44084
Medlem
LilAardbeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trechz
Vad ville du in på?

Jag vill in på Maskinteknik på Chalmers. 1.45 förra året. :/
Citera
2015-05-28, 22:12
  #44085
Medlem
Eminent.Javissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coloz
Hur pluggar ni inför orden? Har börjat med memrise men det känns ganska onödigt att skriva orden eftersom att det tar tid och att man ändå inte gör det på HP.

Undrar också det brukar räcka med att kunna associera ordet med rätt svarsalternativ? Jag skulle inte kunna säga vad ett av dessa svåra ord betydde om någon frågade mig men jag skulle svara rätt om jag hade svarsalternativ framför mig.

Om vi tar tex ordet "prygla" skulle jag inte kunna förklara vad det betyder om någon frågade mig. Men om det hade kommit på provet med svarsalternativet "spöa" så skulle jag veta att det var det alternativet.
http://www.memrise.com/course/370014/ordprov-alla-listor-5000-ord/ använd den ordlistan så slipper du skriva orden.

Att plugga ord ger dig inte bara bättre resultat på ORD-delen utan också på läsförståelsen samt meningskompletteringen så det är bra att ha lite mer humm om vad orden betyder. Men sen är kvantitativt plugg alltid bättre än kvalitativt plugg när det gäller ord. Så kör den ordlistan jag länka och skit i att repetera. Sen får du heller inte glömma ignore-funktionen när du börjar på en ny del i listan för att ta bort ord du redan kan.
Citera
2015-05-29, 19:18
  #44086
Medlem
Chenews avatar
Tänkte göra högskoleprovet för första gången i höst och skulle behöva lite allmänna tips! Då mina gymnasiebetyg antagligen inte kommer räcka till lär jag behöva förlita mig på högskoleprovet för att bli antagen där jag vill, och därför vill jag vara så förberedd som möjligt. Hur förbereder man sig på bästa sätt? vilka delar tyckte ni var krångligast? andra nyttiga tips?
Kan tillägga att runt 1,2 med största sannolikhet lär räcka vilket verkar vara tämligen mediokert jämfört med många andra här...
Citera
2015-05-30, 18:44
  #44087
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chenew
Tänkte göra högskoleprovet för första gången i höst och skulle behöva lite allmänna tips! Då mina gymnasiebetyg antagligen inte kommer räcka till lär jag behöva förlita mig på högskoleprovet för att bli antagen där jag vill, och därför vill jag vara så förberedd som möjligt. Hur förbereder man sig på bästa sätt? vilka delar tyckte ni var krångligast? andra nyttiga tips?
Kan tillägga att runt 1,2 med största sannolikhet lär räcka vilket verkar vara tämligen mediokert jämfört med många andra här...

Om du aldrig gjort högskoleprovet förut så rekommenderar jag att du främst tränar på äldre prov online (utan tid i början) för att se ungefär hur mycket du kan och vilka styrkor och svagheter du har. Vet man ungefär var man ligger på poängskalan så blir det lättare att göra upp en plan inför sommaren. I början så handlar det mycket om att lära sig upplägget på provet, och vilka delar som är svåra är oftast väldigt individuellt. Generellt så brukar den kvantitativa delen gå snabbare att träna upp men det är oftast effektivast att träna på sina svagare delar om man vill göra en större höjning. Till att börja med så bör du främst fokusera på att göra gamla prov och kolla de första inläggen i denna tråd om du vill ha mer specifika tips för varje del. Lycka till.
Citera
2015-06-01, 12:05
  #44088
Medlem
Azazello.Fiellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenew
Tänkte göra högskoleprovet för första gången i höst och skulle behöva lite allmänna tips! Då mina gymnasiebetyg antagligen inte kommer räcka till lär jag behöva förlita mig på högskoleprovet för att bli antagen där jag vill, och därför vill jag vara så förberedd som möjligt. Hur förbereder man sig på bästa sätt? vilka delar tyckte ni var krångligast? andra nyttiga tips?
Kan tillägga att runt 1,2 med största sannolikhet lär räcka vilket verkar vara tämligen mediokert jämfört med många andra här...
Börja med att skumma igenom den här tråden, din lata jävel!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in