Citat:
FEM
x*27 / 1200 = 81
Hur hade ni fått fram x här? Visste inte så det blev fel.
x*27 / 1200 = 81
Hur hade ni fått fram x här? Visste inte så det blev fel.
Citat:
27x i täljaren = 81*1200 - så mycket är jag med. Men vad hände i steg två (det fetmarkerade)?
Delade eller subtraherade du 27 på båda sidor? Var kommer 3:an ifrån i det fetmarkade?
Tack för svar annars.
Citat:
NIO
Hur tar man reda på medelvärdet av ett bråktal?
Jag tänkte först förkorta nämnarna av båda bråken men det gick inte väl med täljarna.
Förlänga bråken till minsta gemensamma nämnare 16 går; det blir 14/16 - 12/16 = 2/16. men sen då?
Delade 2/16 med 2 = 1/8 men det var fel.
Hur tar man reda på medelvärdet av ett bråktal?
Jag tänkte först förkorta nämnarna av båda bråken men det gick inte väl med täljarna.
Förlänga bråken till minsta gemensamma nämnare 16 går; det blir 14/16 - 12/16 = 2/16. men sen då?
Delade 2/16 med 2 = 1/8 men det var fel.
Citat:
Tack för ditt svar, men hur vet Jag det? Det är det här jag tycker är så jobbigt. Ibland påverkas nämnaren, ibland inte. Många matteregler får man inte reda på när man repeterar gammal matte, och precis sånna här 'oskrivna regler' gör att provet skiter sig. Nämnaren och täljaren ska väl alltid "behandlas på samma sätt"? När jag förlängde ett bråktal så gjorde jag fel eftersom jag inte förlängde hela talet. Och nu när jag ska korta ner det så gör jag ändå fel. Frustrerande.
Citat:
Tack, ska försöka komma ihåg det här.
Citat:
Tack.
Citat:
Kan du förklara vad du menar här? Väldigt oklart otyvärr. Varför +116 och +68?
http://www.studera.nu/download/18.575a959a141925e81d1759/Provpass3kvant.pdf
ELVA: Förstår inte riktigt. D ska vara rätt, men varifrån kommer 37??
TOLV: 47% = Tyska. 43% = Franska. 40% kunde ingenting. Hur räknar man ut det där...?