2014-02-01, 22:15
Medlem
Gjorde mitt första kompletta och tidtagna hp (nya) hemma idag och fick 1.55!
Väldigt trevligt med tanke på att mitt mål är 1.35+ och att jag fick 1.1 på det riktiga provet.

Ska gå igenom alla de nya hp med jämt mellanrum fram tills det kommande provtillfället för att få lite mer provvana; skriver ut för att få en likvärdig upplevelse jämfört med riktiga provet så jag förhoppningsvis inte kommer uppleva samma nervositet som jag gjorde på det senaste hp!

Skriv ut, gott folk!
Citera
2014-02-01, 23:34
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cajolen
Gjorde mitt första kompletta och tidtagna hp (nya) hemma idag och fick 1.55!
Väldigt trevligt med tanke på att mitt mål är 1.35+ och att jag fick 1.1 på det riktiga provet.

Ska gå igenom alla de nya hp med jämt mellanrum fram tills det kommande provtillfället för att få lite mer provvana; skriver ut för att få en likvärdig upplevelse jämfört med riktiga provet så jag förhoppningsvis inte kommer uppleva samma nervositet som jag gjorde på det senaste hp!

Skriv ut, gott folk!
Det var så min vän skrev 1,7 på HP när han övade på gamla prov från ht 2011 till vt 2013 inför höstens HP 2013.

hpguiden hjälper dig att bara repetera och sedan är det gamla HP som gör grovjobbet. Du lär dig systematiskt hur HP är uppbyggt. Därför kommer du att ha en trygghet med dig.
Man utvecklas inte om man inte övar på gamla HP.
Citera
2014-02-02, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Det var så min vän skrev 1,7 på HP när han övade på gamla prov från ht 2011 till vt 2013 inför höstens HP 2013.

hpguiden hjälper dig att bara repetera och sedan är det gamla HP som gör grovjobbet. Du lär dig systematiskt hur HP är uppbyggt. Därför kommer du att ha en trygghet med dig.
Man utvecklas inte om man inte övar på gamla HP.

Har i stort sätt bara pluggat på hp-guiden ungefär i ett halvår nu och varvat med böcker och Svd.
Kändes oerhört mycket trevligare och enklare att ha det på papper framför mig, kunna stryka under och kludda fram snabba uträkningar kändes underbart!

Ska som sagt köra igenom alla innan det kommande provtillfället; ska bli intressant att se om man lyckas hålla sig på samma nivå genom samtliga prov som är kvar.
Citera
2014-02-02, 11:47
Medlem
Jerkstores avatar
Hur svår är matematiken på högskoleprovet? Är det Matte A som man gjorde i första ring eller är det även Matte B och till och med Matte C kunskaper som behövs? Jag har nog tillräckligt bra betyg för att konkurrera om att komma in på det jag vill till hösten, men det skadar ju aldrig att öka chanserna genom att göra högskoleprovet. Bara det att jag har grov ångest. Var ett tag sedan man pluggade, speciellt matematik...
Citera
2014-02-02, 13:10
Medlem
Graflunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerkstore
Hur svår är matematiken på högskoleprovet? Är det Matte A som man gjorde i första ring eller är det även Matte B och till och med Matte C kunskaper som behövs? Jag har nog tillräckligt bra betyg för att konkurrera om att komma in på det jag vill till hösten, men det skadar ju aldrig att öka chanserna genom att göra högskoleprovet. Bara det att jag har grov ångest. Var ett tag sedan man pluggade, speciellt matematik...

Matematik 1C enligt nya Gy11. Svåraste versionen av vår gamla Matte A skulle man nog kunna säga.
Citera
2014-02-02, 13:23
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Sannolikhetsläran som fanns tidigare i Ma B har flyttats till Ma 1b/c.
NOG-delen innehåller bara sannolikhetslära.
Citera
2014-02-02, 14:20
Medlem
Graflunds avatar
Vad för slags matematik består XYZ av? Blev inge klokare utav wikipedias förklaring. Har en 1C bok, vad i den hjälper mig inför XYZ ?
Citera
2014-02-02, 15:06
Medlem
U-166s avatar
Jag sitter och tränar på gamla HP-prov. Hur tänker ni som begåvats med ett matematiskt tänkande när ni skall lösa detta:

Vilket av följande tal ligger närmast 1?

4/5

5/4

7/9

9/7

9/7 kan jag se att det blir något på 1.2

4/5 blir 1. något.

Det resterande har jag svårt för att se vad de blir?

Rätt svar är förövrigt 5/4
Citera
2014-02-02, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
Jag sitter och tränar på gamla HP-prov. Hur tänker ni som begåvats med ett matematiskt tänkande när ni skall lösa detta:

4/5

5/4

7/9

9/7

4/5 blir 1. något.

Rätt svar är förövrigt 5/4

Rätt svar är 4/5=0.8

http://www.studeravidare.se/hogskoleprovet/forum/viewthread/149/ KOLLA LÄNKEN
Citera
2014-02-02, 19:50
Medlem
U-166s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karleksproblem
Rätt svar är 4/5=0.8

http://www.studeravidare.se/hogskoleprovet/forum/viewthread/149/ KOLLA LÄNKEN

Ja helt korrekt, jag blandade ihop dessa. Hur tänker du när du resonerar dig fram till detta?
Citera
2014-02-02, 20:03
Avslutad
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Graflund
Matematik 1C enligt nya Gy11. Svåraste versionen av vår gamla Matte A skulle man nog kunna säga.
Det fanns bara en version av A-kursen. Matematiken på högskoleprovet är Ma A + Ma B (Lpf94) eller Ma 1c (Gy11).
Citera
2014-02-02, 20:09
Avslutad
Citat:

4/5

5/4

7/9

9/7

4/5 blir 1. något.

Citat:
Ja helt korrekt, jag blandade ihop dessa. Hur tänker du när du resonerar dig fram till detta?
4/5 = 0.8
5/4 = 1 + 1/4 = 1.25
7/9 = 77/99 = ca 0,77
9/7 = 90/70 = ca 1,3 (då 7 x 3 = 21, 70 + 21 = ca 90)

Svar: A, 4/5

Alternativt att man gör som i Karleksproblems länk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in