2013-04-26, 12:43
  #28069
Medlem
asdyaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formidee
Vad är meningen med att lägga en hel lördag + 300 spänn på ett prov om ens insats inte bedöms rättvist?

Förra året fick 0,13 % 2,00.

I år får 0,0856 % 2,00.

Andelen som får 1,95-2,00 i år är 0,18 % d.v.s. bara aningen högre än de som fick 2,00 föregående år.

Vad fan sysslar de med egentligen?

Man kan inte enbart kolla på procent, resultat jämförs inte över hela skalan vad jag vet, om många skriver 1.0 och det fortfarande är lika svårt att skriva 2,0 samt att det är många fler som skriver provet så blir ju resultatet att färre procent skriver 2,0.
Citera
2013-04-26, 12:46
  #28070
Medlem
Sweegones avatar
Så jävla besviken jag blev !!!!! kan inte fatta, verbala normeringen var ju åt helvetet
Var ju nästan helt säker på 0.9 där, nu får man 0.8 och mina 2.0 på kvant hjälper knappast, är beredda att döda för att få den jävla 1.45, nu är man osäker om man blir antagen, vill inte göra hp en gång till

verkar ha varit jävligt enkelt på verbala delen i år "74-80 2.0" , ändå misslyckas jag så hårt efter all plugg. Endast ett 50-tal fick 2.0
Citera
2013-04-26, 12:50
  #28071
Medlem
Finns det något ställe där man kan se resultatet kopplat till ens personnummer?

Jag missade att skriva ner vad jag svarade på ca 3-4 frågor på kvant och behöver en poäng för att höja mig från 1.1 -> 1.2.
Citera
2013-04-26, 12:53
  #28072
Medlem
asdyaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkninja
Finns det något ställe där man kan se resultatet kopplat till ens personnummer?

Jag missade att skriva ner vad jag svarade på ca 3-4 frågor på kvant och behöver en poäng för att höja mig från 1.1 -> 1.2.

Kan du inte bara kolla på frågorna och komma ihåg vad du svarade? Så gjorde jag på de frågor där jag i minst hast skrev B:n som såg ut som D:n

Tror inte personresultat släppts ännu.
Citera
2013-04-26, 12:53
  #28073
Medlem
Formidees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdyao
Man kan inte enbart kolla på procent, resultat jämförs inte över hela skalan vad jag vet, om många skriver 1.0 och det fortfarande är lika svårt att skriva 2,0 samt att det är många fler som skriver provet så blir ju resultatet att färre procent skriver 2,0.
Det är inte bara en mindre procent utan färre antal personer som skriver 2,00.

HT2012: 59 stycken skriver 2,00
VT2013: 52 stycken skriver 2,00
Citera
2013-04-26, 12:57
  #28074
Medlem
asdyaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formidee
Det är inte bara en mindre procent utan färre antal personer som skriver 2,00.

HT2012: 59 stycken skriver 2,00
VT2013: 52 stycken skriver 2,00

Då vet jag inte.. fråga de som beräknar normeringen, de har säkert ett bra svar. Fanns någon per-erik man kunde skicka e-post till om man hade frågor.
Citera
2013-04-26, 12:58
  #28075
Medlem
VerbalSpaceys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formidee
Vad är meningen med att lägga en hel lördag + 300 spänn på ett prov om ens insats inte bedöms rättvist?

Förra året fick 0,13 % 2,00.

I år får 0,0856 % 2,00.

Andelen som får 1,95-2,00 i år är 0,18 % d.v.s. bara aningen högre än de som fick 2,00 föregående år.

Vad fan sysslar de med egentligen?

Ta ditt 1.95 och var nöjd. Allt följer ändå en normering som har samma förutsättningar varje år --> ingen idé och klaga. Men om du klagar kan du lika gärna klaga på Eulers formel också. Det här året var medelvärdet lägre därmed standardavvikelsen. Det förklarar varför det var en lägre andel 2.nollor

Du kommer med stor sannolikhet ändå komma in på KI. Glöm inte funktionen med HP. HP är ju till för att komma in högskolan. Sak samma om man får 1.8-2.0. Hellre få 1.8 och spika 95+% på tentorna i Läkarprogrammet än att få 2.0 (så man kan skryta) och spika 65-70% . Så den lördagen + 300 spänn var värt det du åstadkom.
Citera
2013-04-26, 13:00
  #28076
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argh123
Läge att skapa ny tråd? Väl ett år sen hsp bytte delar? Appropå delar, finns det möjlighet att skriva ut artiklarna både sv o en texterna? Tror typ man inte får, av rättighets själ, men nån lär väl ändå fått tag på texterna o kan sprida desa...

Delarna i det "gamla" högskoleprovet finns faktiskt med i det "nya" högskoleprovet
Citera
2013-04-26, 13:14
  #28077
Medlem
moellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analgetisk.potens
Tråkigt. Men slutgiltiga resultatet är ju ännu inte publicerat, så ge inte upp hoppet helt.

Nej det är väl sant, men känns ändå såå tungt!
Citera
2013-04-26, 13:16
  #28078
Medlem
Sweegones avatar
Hur stor är sannolikheten att de redigerar normeringen i efterhand, eller att man har skrivit fel i facit även om man så att säga var 100% nykter och man känner sig 100% säker, just nu vill jag tro på allt, bara jag får 1.45

Edit: Jag hade 3 onödiga poäng på Kvant (72), kan man inte på något sätt föra över de till Verb
Helt jävla surt att hela mitt sommarlov+semester hänger på 2 p.
__________________
Senast redigerad av Sweegone 2013-04-26 kl. 13:21.
Citera
2013-04-26, 13:19
  #28079
Medlem
Formidees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerbalSpacey
Ta ditt 1.95 och var nöjd. Allt följer ändå en normering som har samma förutsättningar varje år --> ingen idé och klaga. Men om du klagar kan du lika gärna klaga på Eulers formel också. Det här året var medelvärdet lägre därmed standardavvikelsen. Det förklarar varför det var en lägre andel 2.nollor

Du kommer med stor sannolikhet ändå komma in på KI. Glöm inte funktionen med HP. HP är ju till för att komma in högskolan. Sak samma om man får 1.8-2.0. Hellre få 1.8 och spika 95+% på tentorna i Läkarprogrammet än att få 2.0 (så man kan skryta) och spika 65-70% . Så den lördagen + 300 spänn var värt det du åstadkom.
OK, så om jag matar in lite matte i en slumpformel så är utfallet rättvist för alla har fått sitt resultat från samma slumpformel?

Ingen kan ju på fullaste allvar påstå att det är rättvist att inte ens en promille av alla som skriver ska få 2,00 när 1,3 promille fick 2,00 förra året.
Citera
2013-04-26, 13:35
  #28080
Medlem
VerbalSpaceys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formidee
OK, så om jag matar in lite matte i en slumpformel så är utfallet rättvist för alla har fått sitt resultat från samma slumpformel?

Ingen kan ju på fullaste allvar påstå att det är rättvist att inte ens en promille av alla som skriver ska få 2,00 när 1,3 promille fick 2,00 förra året.

Med andra ord menar du att 1.3 promille ska få 2.00 och inte mer. För då är det orättvist mot de som fått 1.3. Tänk om det är fler än 1.3 promille som uppnått poängen till 2.00 men inte får det för att ditt "otadliga" system säger att det ska vara "rättvist" visavi föregående år.... Hör du vad du säger? Att en normering görs kan vara orättvist men det är det som funkar bäst relativt andra metoder. Därför kan man inte klandra på att en normeringen. Det är det bästa sättet att sätta en rimlig gräns som jämförs med ALLA HP. Anledningen till att det var färre som fick 2.0 är för att provet utformades lättare eftersom fler fått i.e 1.0-1.2, då ska gränsen till 2.00 nämligen inte vara på samma som föregående år.... För då blir det lättare för dem 2.nollor än föregående. Man vill hålla en jämn nivå med ALLA HP --> Därför höjdes gränsen till 2.00 eftersom det, som sagt var lättare och tyvärr så nådde inte lika många dit vilket är blott ett resultat på att befolkningen blir dummare. Du måste tänka på att man måste hålla samma mått på ALLA HP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in