2013-04-07, 19:30
  #27469
Medlem
Nu är ju chanserna minimala att jag kommer in på den utbildning som jag har sökt till hösten.
Så nu kommer jag verkligen att ge allt jag har och får över till höstens prov.
Lägsta intag på min önskade utbildning var senast 1,1.
Mina tre senaste hp-resultat: vt12: 0,9 ht12: 0,9 och vt13: ca 1,0~1,05
Så man faller kanske på mållinjen i år, vilket verkligen får mig sporrad att skriva ett nytt prov med ett resultat som jag utan tvekan skulle garantera mig en plats.
Kände att pressen blev för stor att lyckas igår till skillnad från i höstas, men då pluggade jag dumt nog inte alls innan jag skrev. Nu pluggade jag iaf i en vecka innan
Citera
2013-04-07, 20:08
  #27470
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Har B i Matematik 1b som vi stressade oss igenom på komvux + B hittills i Matematik 2b, kan förmodligen hålla det betyget utan problem terminen ut. Känner inte att jag har blivit mycket bättre på matten på hp alls. Jag sänkte mig till och med. Skrev provet utan att ha läst någon matte och fick högre än jag jag fick i går. Om man har A i alla eller nästan alla mattekurser borde man nog lätt kunna plugga sig till ett bra resultat ganska lätt kan jag tänka mig, men det är nog inte lika med att skriva högt på rakt arm utan att plugga.

Tragiskt att jag fick gissa på nästan allt på kvant, men man måste nog verkligen kunna grunderna, ha fallenhet eller nöta hp-uppgifter för att bli mycket bättre. Hade ingen aning hur jag skulle angripa lejonparten av uppgifterna på XYZ. Har aldrig sett ett sånt tal med dubbla roten ur tecken (roten ur ett tal och ett rottecken utanför samt en division övanför om jag minns rätt) och en division ovanför. Det gjorde mig helt förvirrad. Tror dock den uppgiften var med på provpasset, men det var bara ett exempel på en uppgift som jag inte visste vad jag skulle göra. Får ta och gå igenom provet noga för övrigt.

Jag tror faktiskt att det allra bästa sättet att plugga på HP-matten är genom att göra HP-uppgifter på hpguiden och på gamla prov. Att titta/räkna i matteböcker är nog bra men då lär man sig också vissa saker som inte kommer upp. Man ska - verkligen - kunna plugga till sig ett bra kvantresultat. Fortsätt kämpa
Citera
2013-04-07, 20:14
  #27471
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puttosleep
Har en fråga, känns som att de flesta har svårt med mattedelen men om man pluggar matte 1c, 2c, 3c och får A alltså att man verkligen förstår sig på alla mattekurserna på gymnasiet samt har högsta betyg. Borde man inte kunna få 80/80 på mattedelen då när man gör hp? Jag läser om mattekurser nu bara för att jag tänker att det är så det borde vara. Men det kanske är svårare? Någon som vet?

Jag tror att det är nästintill omöjligt att pricka 80av80 även om man har läst matte A+B+C+D+E. Man kommer att göra fel på nån enstaka uppgift ändå på grund av stressen, sen så är nog delen mycket klurigt man måste verkligen förstå sig på vad de efterfrågar och många gånger är frågorna så tvetydiga att de flesta redan då ger upp och istället chansar hejvilt och det är det som är tanken.
Citera
2013-04-07, 20:15
  #27472
Medlem
Sweegones avatar
Jag har länge tjatat här i tråden om vad ni tror om nomeringen, om den kommer bli 1 p enklare i den verbala delen eller inte, eftersom jag behövde den extra poängen så jag skulle få 1.45 och göra min plats i utbildning säkrare, nu har jag envist räknat om mina poäng och jag hittade den jävla poängen, jag har alltså 40 rätt på den verbala och inte 39 !!!!

Fy vilken lättnad alltså !
Citera
2013-04-07, 20:24
  #27473
Medlem
dovAkins avatar
Vilket var test provet i går?
Citera
2013-04-07, 20:25
  #27474
Medlem
0ldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Vilket var test provet i går?
Det första provet var testet.
Citera
2013-04-07, 20:26
  #27475
Medlem
Har block och penna vid datorn ifall om en matteuppgift dyker upp
Citera
2013-04-07, 20:59
  #27476
Medlem
shevitas avatar
tja
har nu gjort provet för första gången, latade mig med plugget så är lite arg på mig själv.. men detta fick jag iaf:

kvant - 38
verb - 45

vad landar jag på tror ni?
Citera
2013-04-07, 21:00
  #27477
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
tja
har nu gjort provet för första gången, latade mig med plugget så är lite arg på mig själv.. men detta fick jag iaf:

kvant - 38
verb - 45

vad landar jag på tror ni?

Runt 1.05?
Citera
2013-04-07, 21:06
  #27478
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2be1
Har block och penna vid datorn ifall om en matteuppgift dyker upp

Jag har en uppgift åt dig. nr.16 på länken nedan, den med den geometriska figuren. Svaret enligt facit är att det inte finns tillräckligt med information, men jag känner mig helt, HELT, övertygad om att det visst finns tillräckligt med information och att svaret ska vara A. Försök gärna lösa den och se om du kommer till samma slutsats som jag, eller om jag gör något enormt tankefel. Säger inte hur jag tänker så att du inte påverkas av det.

http://hogskoleprov.hsv.se/hp/2012/vt/#/kva
Citera
2013-04-07, 21:07
  #27479
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude
Runt 1.05?

aha oki.. då får man plugga lite till mao :P

räcker det med att nöta ord, läsa krönikor samt plöja igenom matteboken en gång i låt säga 1mån innan prov för att höja mig till ca 1.3-1.4?
Citera
2013-04-07, 21:11
  #27480
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sific
Jag har en uppgift åt dig. nr.16 på länken nedan, den med den geometriska figuren. Svaret enligt facit är att det inte finns tillräckligt med information, men jag känner mig helt, HELT, övertygad om att det visst finns tillräckligt med information och att svaret ska vara A. Försök gärna lösa den och se om du kommer till samma slutsats som jag, eller om jag gör något enormt tankefel. Säger inte hur jag tänker så att du inte påverkas av det.

http://hogskoleprov.hsv.se/hp/2012/vt/#/kva
Du känner inte vinkeln vid C vilket gör att sträckan AB skulle kunna se annorlunda ut än den på bilden. Positionen för C skulle kunna vara högre upp än den för A. Orkar inte förklara närmare, men har för mig att det blev ett jäkla snack kring just den typen av uppgift för precis något år sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in