2013-04-07, 18:28
  #27457
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Då har man nästan återhämtat sig från den bedrövliga gårdagen. Har inte riktigt haft orken att gå igenom provet, men jag har suttit och läst tråden och jag måste ställa en fråga om DTK.

DTK-fråga som handlade om personer i hushåll

Tror det var fråga B som undrade hur många hushåll det fanns totalt under ett visst år, så tror jag frågan gick. DTK har alltid varit min starkaste sida och detta är första gången på typ 5 prov som jag inte förstår hur jag ska få reda på svaret. Fast kanske missade jag nått uppenbart pågrund av stress.

Någon som kan förklara den?

PS. Jag undrar alltid om frågeställarna är stolta över sina finurliga frågor, den om isen t.ex. Riktigt bra fråga, det fanns en annan fråga också som var rolig/bra gjord men minns inte den just nu.

Svår matte overall detta år tyckte jag, verb lättare än tidigare men kanske för jag jobbat på den delen.
Den andra frågan, som du inte kommer på, antar jag är den om frukten? Håller med om att DTK var lite knepigare än vanligt. Brukar även vara min starkaste sida, men gick åt helvete den här gången vilket var lika bra det då jag annars hade stört mig mycket mer på alla ovanligt många slarvfel på KVA som jag gjorde i övrigt. Matten var svårare på så sätt att man inte fick lika många gratispoäng på ffa XYZ som tidigare, tänk typ frågor av typen "Vad är minst av 12/11-11/12, 11/12-12/11, (11/12)/(12/11) och 11/12*12/11" (HT12, liknande frågor tror jag har varit med på nästan alla prov sedan nya HP skapades), "Om 3 äpplen väger lika mycket som 9 päron hur mycket väger då 5 äpplen i päron räknat?" (någon liknande fråga på provet HT11, tror jag), "Vilket av följande påstående är korrekt? 13/0=0, -4<-5, 15^7*15^8>15^15, (-1)^29=-1?". HT11 var ju löjligt enkelt när jag tänker efter och så avrundade man dessutom uppåt. Då om någon gång skulle man ha presterat på topp.
Citera
2013-04-07, 18:41
  #27458
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puttosleep
Har en fråga, känns som att de flesta har svårt med mattedelen men om man pluggar matte 1c, 2c, 3c och får A alltså att man verkligen förstår sig på alla mattekurserna på gymnasiet samt har högsta betyg. Borde man inte kunna få 80/80 på mattedelen då när man gör hp? Jag läser om mattekurser nu bara för att jag tänker att det är så det borde vara. Men det kanske är svårare? Någon som vet?

Nej, det är absolut inte säkert att du får det. Har A i Ma1c - 3c, kommer förmodligen få det i 4 som jag läser nu och i 5. Matematiken, eller rättare sagt lösningsmetoderna, på HP är inte alls som i Mattekurserna, det kommer du att märka om du prövar ett gammalt prov. På HP handlar det om att snabbt kunna ställa upp problem utifrån given text, ofta är problemet inte speciellt svårt, det svåra ligger i att snabbt ställa upp problemet, lösa det utan slarv och det på kort tid.

Självklart hjälper det om du har en bra förståelse för matematiken men framförallt får du in mer rutin ju mer du räknar vilket är givet. Men siktar du på 80/80 behöver du inte ha läst något mer än Ma1 egentligen. Pröva ett gammalt prov.
Citera
2013-04-07, 18:44
  #27459
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av racercurry
Du borde nog ha en ganska djup förståelse för matte, vara snabb att se svar, samt klara tidspressen!
Att få A i alla kurser på gymnasiet betyder inte alltid att man är lämpad för hp-matten. Tror man kan klara av ett A även utan en riktig förståelse för det man gör, bara man vet vad man ska göra!

Känns lite som att man om man går igenom alla möjliga sätt att räkna ut geometri på som är på en "förberedande inför högskolematte nivå" så borde man inte kunna misslyckas med geometri frågan på provet eftersom det inte kan vara svårare än vad man borde läst i matten på gymnasiet, tidspressad eller inte. Kan man det så kan man det ju!
Citera
2013-04-07, 18:48
  #27460
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
Nej, det är absolut inte säkert att du får det. Har A i Ma1c - 3c, kommer förmodligen få det i 4 som jag läser nu och i 5. Matematiken, eller rättare sagt lösningsmetoderna, på HP är inte alls som i Mattekurserna, det kommer du att märka om du prövar ett gammalt prov. På HP handlar det om att snabbt kunna ställa upp problem utifrån given text, ofta är problemet inte speciellt svårt, det svåra ligger i att snabbt ställa upp problemet, lösa det utan slarv och det på kort tid.

Självklart hjälper det om du har en bra förståelse för matematiken men framförallt får du in mer rutin ju mer du räknar vilket är givet. Men siktar du på 80/80 behöver du inte ha läst något mer än Ma1 egentligen. Pröva ett gammalt prov.

Ska börja göra högskoleproven nu i sommar, på tiden har jag tänkt! Tror jag förstår då hur svårt det är. Underlättar ju verkligen då om man vet hur man räknar ekvationer och kan ställa upp frågan med additionsmetoden, osv.. Eller hur?
Citera
2013-04-07, 18:51
  #27461
Medlem
JBugsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Det handlar väl snarare om att de som får ett bra resultat är stolta/skrytsamma/[valfritt adjektiv] över det och därför vågar skriva vad de fick - de som får 0.4 eller liknande är nog inte lika pigga på att tillkännage detta. Och ja, som sagt - om man behöver 1.9-2.0 (har visserligen minskat något under de senaste åren) för att komma in på t.ex. läkarlinjen - då har man väl all rätt i världen att klaga på att man fick 1.8 för tredje gången i rad? Förstår verkligen inte folks avundsjuka (eller vad det nu är) som dyker upp i denna tråd ibland.

Mja, lite avundsjuk blir jag nog om 85% av befolkningen fick 1.8, medan jag själv endast nådde 1.3.

Du verkar ha tankeverksamheten på din sida, några tips på hur man gör bättre ifrån sig på matematikdelen? Matte 1(a) är inte till mycket nytta, uppgifterna är ju faktiskt helt annorlunda från det man gjorde där.
Citera
2013-04-07, 18:53
  #27462
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puttosleep
Ska börja göra högskoleproven nu i sommar, på tiden har jag tänkt! Tror jag förstår då hur svårt det är. Underlättar ju verkligen då om man vet hur man räknar ekvationer och kan ställa upp frågan med additionsmetoden, osv.. Eller hur?

Låter som ett bra upplägg inför första provet, gjorde samma fast över vintern till provet HT-12. Alla "knep" från Ma1 och lite Ma2 kanske är väldigt användbara, additions- och substitutionsmetoden inte minst och även så grundläggande saker som potenslagar. Du kommer snabbt märka vilken typ av uppgifter som återkommer om du övar på gamla prov, har du Ma1 och 2 fräscht i huvudet så borde det inte vara några problem att sätta ett högt resultat.
Citera
2013-04-07, 18:54
  #27463
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puttosleep
Har en fråga, känns som att de flesta har svårt med mattedelen men om man pluggar matte 1c, 2c, 3c och får A alltså att man verkligen förstår sig på alla mattekurserna på gymnasiet samt har högsta betyg. Borde man inte kunna få 80/80 på mattedelen då när man gör hp? Jag läser om mattekurser nu bara för att jag tänker att det är så det borde vara. Men det kanske är svårare? Någon som vet?
jo men nu är det så att människor svarar annorlunda på stress, jag hade kunnat lösa näst intill alla uppgifter med dubbel tid, nu fick jag 56 för att jag va tvungen att göra uppgifterna fort det öppnar för fallgropar jag tror alla upplever det visa är bättre på det andra sämre.
Citera
2013-04-07, 18:59
  #27464
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puttosleep
Har en fråga, känns som att de flesta har svårt med mattedelen men om man pluggar matte 1c, 2c, 3c och får A alltså att man verkligen förstår sig på alla mattekurserna på gymnasiet samt har högsta betyg. Borde man inte kunna få 80/80 på mattedelen då när man gör hp? Jag läser om mattekurser nu bara för att jag tänker att det är så det borde vara. Men det kanske är svårare? Någon som vet?
Har B i Matematik 1b som vi stressade oss igenom på komvux + B hittills i Matematik 2b, kan förmodligen hålla det betyget utan problem terminen ut. Känner inte att jag har blivit mycket bättre på matten på hp alls. Jag sänkte mig till och med. Skrev provet utan att ha läst någon matte och fick högre än jag jag fick i går. Om man har A i alla eller nästan alla mattekurser borde man nog lätt kunna plugga sig till ett bra resultat ganska lätt kan jag tänka mig, men det är nog inte lika med att skriva högt på rakt arm utan att plugga.

Tragiskt att jag fick gissa på nästan allt på kvant, men man måste nog verkligen kunna grunderna, ha fallenhet eller nöta hp-uppgifter för att bli mycket bättre. Hade ingen aning hur jag skulle angripa lejonparten av uppgifterna på XYZ. Har aldrig sett ett sånt tal med dubbla roten ur tecken (roten ur ett tal och ett rottecken utanför samt en division övanför om jag minns rätt) och en division ovanför. Det gjorde mig helt förvirrad. Tror dock den uppgiften var med på provpasset, men det var bara ett exempel på en uppgift som jag inte visste vad jag skulle göra. Får ta och gå igenom provet noga för övrigt.
__________________
Senast redigerad av Soulsurfer 2013-04-07 kl. 19:01.
Citera
2013-04-07, 19:00
  #27465
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JBugster
Du verkar ha tankeverksamheten på din sida, några tips på hur man gör bättre ifrån sig på matematikdelen? Matte 1(a) är inte till mycket nytta, uppgifterna är ju faktiskt helt annorlunda från det man gjorde där.
Det beror på vilken av de kvantitativa delarna du har (mest) problem med: XYZ, KVA, NOG eller DTK?

Om du kan de grundläggande matematiska reglerna som man (bör) lär(a) sig i Matematik 1/A-kursen hjälper det ju väldigt mycket; t.ex. uppgift 16 (om jag minns rätt, kommer ej ihåg vilket av de kvantitativa proven) på gårdagens prov var ju en ren kunskapsfråga; kan du konjugatregeln kunde du svaret inom två sekunder.

Sedan krävs det en (viss) förståelse för den matematiken och en (viss) självständig problemlösningsförmåga, som kan vara lite svårare att träna upp än att bara lära sig vissa matematiska regler/formler.

Utnyttja gamla provuppgifter för att bättre förstå själva tankesättet som krävs för att så enkelt som möjligt lösa de kvantitativa uppgifterna på HP, för jag håller med dig - uppgifterna är väldigt annorlunda jämfört med de uppgifter man stöter på i matematik 1/A.

EDIT: Mr.Kobayashi nämner den av många rekommenderade HP-guiden, men jag har aldrig använt den så jag kan inte själv gå i god för den - men den är nog det bästa som finns att få för pengar.
__________________
Senast redigerad av U-Fig 2013-04-07 kl. 19:05.
Citera
2013-04-07, 19:01
  #27466
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBugster
Mja, lite avundsjuk blir jag nog om 85% av befolkningen fick 1.8, medan jag själv endast nådde 1.3.

Du verkar ha tankeverksamheten på din sida, några tips på hur man gör bättre ifrån sig på matematikdelen? Matte 1(a) är inte till mycket nytta, uppgifterna är ju faktiskt helt annorlunda från det man gjorde där.

Precis so U-Fig påpekade så är de med högre resultat oftast mer verbala, speciellt här på FB.

Kör gamla prov, om du inte redan har gjort det vill säga, det räcker väldigt långt. Vill du köra seriösare kan du signa upp för ett medlemskap på HPguiden.se, en välutvecklad tjänst med tonvis av uppgifter och dessutom ett aktivt forum. Kostar en del, 1500 om jag inte minns fel, men har hört många som menar att det utan tvekan är värt det. Finns en hel del tveksamma företag och tjänster som säljer kurser osv för att höja dig på HP, köp inte grisen i säcken. Medlemskapet på HP-Guiden räcker till nästa HP har jag för mig, så ju tidigare du köper det ju mer valuta får du för pengarna.

Men som sagt funkar plugg på gamla tentor utmärkt, finns lite här och var.Här finns de 22 senaste proven i sin helhet (till och med ELF vilket oftast brukar plockas bort pga rättigheter).
Citera
2013-04-07, 19:15
  #27467
Medlem
JBugsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Det beror på vilken av de kvantitativa delarna du har (mest) problem med: XYZ, KVA, NOG eller DTK?

Om du kan de grundläggande matematiska reglerna som man (bör) lär(a) sig i Matematik 1/A-kursen hjälper det ju väldigt mycket; t.ex. uppgift 16 (om jag minns rätt, kommer ej ihåg vilket av de kvantitativa proven) på gårdagens prov var ju en ren kunskapsfråga; kan du konjugatregeln kunde du svaret inom två sekunder.

Sedan krävs det en (viss) förståelse för den matematiken och en (viss) självständig problemlösningsförmåga, som kan vara lite svårare att träna upp än att bara lära sig vissa matematiska regler/formler.

Utnyttja gamla provuppgifter för att bättre förstå själva tankesättet som krävs för att så enkelt som möjligt lösa de kvantitativa uppgifterna på HP, för jag håller med dig - uppgifterna är väldigt annorlunda jämfört med de uppgifter man stöter på i matematik 1/A.

EDIT: Mr.Kobayashi nämner den av många rekommenderade HP-guiden, men jag har aldrig använt den så jag kan inte själv gå i god för den - men den är nog det bästa som finns att få för pengar.

DTK & KVA, speciellt DTK hade jag fruktansvärt dåligt resultat på. Oväntat ändå, kändes som om jag hade full koll på svaren där när jag skrev provet.

Du har nog rätt, gamla högskoleprov (och naturligtvis kolla upp varenda svar så man lär sig tankesätten bakom) är nog det bästa. HP-guiden är alldeles för dyr i nuläget, har för mycket planerat i sommar som kommer kosta skjortan.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
Precis so U-Fig påpekade så är de med högre resultat oftast mer verbala, speciellt här på FB.

Kör gamla prov, om du inte redan har gjort det vill säga, det räcker väldigt långt. Vill du köra seriösare kan du signa upp för ett medlemskap på HPguiden.se, en välutvecklad tjänst med tonvis av uppgifter och dessutom ett aktivt forum. Kostar en del, 1500 om jag inte minns fel, men har hört många som menar att det utan tvekan är värt det. Finns en hel del tveksamma företag och tjänster som säljer kurser osv för att höja dig på HP, köp inte grisen i säcken. Medlemskapet på HP-Guiden räcker till nästa HP har jag för mig, så ju tidigare du köper det ju mer valuta får du för pengarna.

Men som sagt funkar plugg på gamla tentor utmärkt, finns lite här och var.Här finns de 22 senaste proven i sin helhet (till och med ELF vilket oftast brukar plockas bort pga rättigheter).

Ska definitivt ta och plugga på de gamla proven; perfekt att göra i sommar, jag brukar få "studietorka" i Juli och börja dra fram gamla kurser för att fylla på kunskapsförråden tills hösten kommer igen.
Citera
2013-04-07, 19:25
  #27468
Medlem
smakupplevelsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puttosleep
Har en fråga, känns som att de flesta har svårt med mattedelen men om man pluggar matte 1c, 2c, 3c och får A alltså att man verkligen förstår sig på alla mattekurserna på gymnasiet samt har högsta betyg. Borde man inte kunna få 80/80 på mattedelen då när man gör hp? Jag läser om mattekurser nu bara för att jag tänker att det är så det borde vara. Men det kanske är svårare? Någon som vet?

Jag anser mig ha ganska lätt för matte och jag har läst till matte e på gymnasienivå. Fick vg på alla mattekurser utan att lägga manken till, hade jag gjort det så hade jag säkerligen spikat mvg på dom.

Jag failar ändå på högskoleprovet och nu senast fick jag 37/80 på kvant, förra provet fick jag 46/80 eller något, borde ju få bättre menar jag om man endast behöver matte a för att klara dom och speciellt när jag annars anser mig ha lätt för matte. Jag tror det har med tidspressen att göra, det är så fruktansvärt lätt att slarva och missa saker när man är under tidspress och hinner man inte så får man chansa, samt att man inte får ha miniräknare eller formelsamling till hands som man annars är van vid när man pluggar matte. Man får helt enkelt hjärnsläpp. Sen kan man ju fråga sig hur bra utformat ett prov är när det råder sådan tidspress. Känns som man måste slarva för att hinna med allt, och slarvar man inte så hinner man ofta inte med allt och då får man chansa på dom sista uppgifterna.

Jag tyckte första kvant (provpass 2) var lättare än andra kvant (provpass 4), och att första verb (provpass 3) var svårare än verb 2 (provpass 5). Fick 1/10 på första elf, 8/10 på andra.
__________________
Senast redigerad av smakupplevelsen 2013-04-07 kl. 20:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in