2013-04-07, 16:46
  #27445
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2be1
Det som är så frustrerande är att man har tillgång till så mycket resurser. Jag vågar påstå att 100% av de som gör högskoleprovet eller är studenter har tillgång till internet, så vi har internet där vi kan söka info på alla olika språk, lära oss ord som vi inte trodde fanns, finns sajter där man kan träna på matte-delen, bibiliotek där man får låna bra böcker helt gratis, gratis skolgång, ja ni förstår. Ändå presterar de flesta relativt dåligt på högskoleprovet och många går ut högstadiet med underkända betyg och minst lika många går ut gymnasiet med kassa merit-poäng.

Om vi jämför alla dessa resurser som vi har tillgång till med ett u-land där ungdomarna vill läsa men inte har möjlighet till det så får vi faktiskt skämmas för hur dåligt vi presterar kunskapsmässigt.

Vad tror ni detta beror på?

Att vi har det för bra ställt och att dagens liberala informationssamhälle bidragit till att man tänker ''äsch y0l0 g00gl4 d3t mamma pappa betal4r j4g klarar m3j''
Citera
2013-04-07, 16:50
  #27446
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2be1
Det som är så frustrerande är att man har tillgång till så mycket resurser. Jag vågar påstå att 100% av de som gör högskoleprovet eller är studenter har tillgång till internet, så vi har internet där vi kan söka info på alla olika språk, lära oss ord som vi inte trodde fanns, finns sajter där man kan träna på matte-delen, bibiliotek där man får låna bra böcker helt gratis, gratis skolgång, ja ni förstår. Ändå presterar de flesta relativt dåligt på högskoleprovet och många går ut högstadiet med underkända betyg och minst lika många går ut gymnasiet med kassa merit-poäng.

Om vi jämför alla dessa resurser som vi har tillgång till med ett u-land där ungdomarna vill läsa men inte har möjlighet till det så får vi faktiskt skämmas för hur dåligt vi presterar kunskapsmässigt.

Vad tror ni detta beror på?

Vi är för bortskämda och bekväma. Rädda för att misslyckas.
Citera
2013-04-07, 16:52
  #27447
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2be1
Det som är så frustrerande är att man har tillgång till så mycket resurser. Jag vågar påstå att 100% av de som gör högskoleprovet eller är studenter har tillgång till internet, så vi har internet där vi kan söka info på alla olika språk, lära oss ord som vi inte trodde fanns, finns sajter där man kan träna på matte-delen, bibiliotek där man får låna bra böcker helt gratis, gratis skolgång, ja ni förstår. Ändå presterar de flesta relativt dåligt på högskoleprovet och många går ut högstadiet med underkända betyg och minst lika många går ut gymnasiet med kassa merit-poäng.

Om vi jämför alla dessa resurser som vi har tillgång till med ett u-land där ungdomarna vill läsa men inte har möjlighet till det så får vi faktiskt skämmas för hur dåligt vi presterar kunskapsmässigt.

Vad tror ni detta beror på?
Hur dåligt presterar vi då menar du? Efter snabb googling så presterar Sverige så vitt jag kan se omkring eller över medel jämfört med andra i-länder(http://www.infoplease.com/ipa/A0923110.html samt http://www.guardian.co.uk/news/datablog/2010/dec/07/world-education-rankings-maths-science-reading). Eller är allt annat än "bäst i världen" oacceptabelt?
__________________
Senast redigerad av Alsn 2013-04-07 kl. 16:57.
Citera
2013-04-07, 17:01
  #27448
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2be1
Det som är så frustrerande är att man har tillgång till så mycket resurser. Jag vågar påstå att 100% av de som gör högskoleprovet eller är studenter har tillgång till internet, så vi har internet där vi kan söka info på alla olika språk, lära oss ord som vi inte trodde fanns, finns sajter där man kan träna på matte-delen, bibiliotek där man får låna bra böcker helt gratis, gratis skolgång, ja ni förstår. Ändå presterar de flesta relativt dåligt på högskoleprovet och många går ut högstadiet med underkända betyg och minst lika många går ut gymnasiet med kassa merit-poäng.

Om vi jämför alla dessa resurser som vi har tillgång till med ett u-land där ungdomarna vill läsa men inte har möjlighet till det så får vi faktiskt skämmas för hur dåligt vi presterar kunskapsmässigt.

Vad tror ni detta beror på?
För att vi är lata och dumma. kolla upp ben carson
Det handlar om att först hitta inspirationen och motivation till plugg, sen ta sig i kragen och agera

förresten har någon en förklaring varför så många skrev hp under 90-talet då så många som 130 000 skrev det.
Citera
2013-04-07, 17:04
  #27449
Medlem
0ldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
För att vi är lata och dumma. kolla upp ben carson
Det handlar om att först hitta inspirationen och motivation till plugg, sen ta sig i kragen och agera

förresten har någon en förklaring varför så många skrev hp under 90-talet då så många som 130 000 skrev det.
90-tals krisen har jag läst ska vara förklaringen.
Citera
2013-04-07, 17:19
  #27450
Medlem
JBugsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaernkamin
Känner mig ganska nöjd. Sov bara 25 minuter natten mot provet, ändå lyckades jag få 159/160 rätt. Dessutom skrev jag provet utan att se (fick syra i ögonen samma morgon) samt med en lättare hjärnskakning. Fyllde förövrigt i alla mina svar i häftet med tårna, eftersom det då är enklare att räkna matematiken på fingrarna, samtidigt. Men som sagt, är inte helt nöjd! Som tur är kommer det nya provchanser

ps, min kuk är 26 cm slak i en isvak, ds.

Tack för garvet! Stämmer fantastiskt bra med hur många flashbackare berättar om sina provresultat.

I verkligheten ligger snittet under 1.0, på Flashback ligger snittet vid 1.8. De som får 1.8 eller under är dessutom missnöjda med sina resultat och gnäller om att de måste göra provet igen, i verkligheten är de flesta ganska nöjda om de kommer över 1.2 - stolta över sig själva om de hamnar på 1.5
Citera
2013-04-07, 17:31
  #27451
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBugster
Tack för garvet! Stämmer fantastiskt bra med hur många flashbackare berättar om sina provresultat.

I verkligheten ligger snittet under 1.0, på Flashback ligger snittet vid 1.8. De som får 1.8 eller under är dessutom missnöjda med sina resultat och gnäller om att de måste göra provet igen, i verkligheten är de flesta ganska nöjda om de kommer över 1.2 - stolta över sig själva om de hamnar på 1.5

Nja det handlar nog om att man är missnöjd eftersom man gärna vill in på de mest eftertraktade utbildningarna. De som skriver sina resultat gör det oftast för att skryta och 0.5 är ju inte direkt något att skryta om?
Citera
2013-04-07, 17:46
  #27452
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Då har man nästan återhämtat sig från den bedrövliga gårdagen. Har inte riktigt haft orken att gå igenom provet, men jag har suttit och läst tråden och jag måste ställa en fråga om DTK.

DTK-fråga som handlade om personer i hushåll

Tror det var fråga B som undrade hur många hushåll det fanns totalt under ett visst år, så tror jag frågan gick. DTK har alltid varit min starkaste sida och detta är första gången på typ 5 prov som jag inte förstår hur jag ska få reda på svaret. Fast kanske missade jag nått uppenbart pågrund av stress.

Någon som kan förklara den?

PS. Jag undrar alltid om frågeställarna är stolta över sina finurliga frågor, den om isen t.ex. Riktigt bra fråga, det fanns en annan fråga också som var rolig/bra gjord men minns inte den just nu.

Svår matte overall detta år tyckte jag, verb lättare än tidigare men kanske för jag jobbat på den delen.
__________________
Senast redigerad av James-Michael-Michaels 2013-04-07 kl. 17:49. Anledning: ggggggg
Citera
2013-04-07, 18:22
  #27453
Medlem
Har en fråga, känns som att de flesta har svårt med mattedelen men om man pluggar matte 1c, 2c, 3c och får A alltså att man verkligen förstår sig på alla mattekurserna på gymnasiet samt har högsta betyg. Borde man inte kunna få 80/80 på mattedelen då när man gör hp? Jag läser om mattekurser nu bara för att jag tänker att det är så det borde vara. Men det kanske är svårare? Någon som vet?
Citera
2013-04-07, 18:22
  #27454
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JBugster
Tack för garvet! Stämmer fantastiskt bra med hur många flashbackare berättar om sina provresultat.

I verkligheten ligger snittet under 1.0, på Flashback ligger snittet vid 1.8. De som får 1.8 eller under är dessutom missnöjda med sina resultat och gnäller om att de måste göra provet igen, i verkligheten är de flesta ganska nöjda om de kommer över 1.2 - stolta över sig själva om de hamnar på 1.5
Det handlar väl snarare om att de som får ett bra resultat är stolta/skrytsamma/[valfritt adjektiv] över det och därför vågar skriva vad de fick - de som får 0.4 eller liknande är nog inte lika pigga på att tillkännage detta. Och ja, som sagt - om man behöver 1.9-2.0 (har visserligen minskat något under de senaste åren) för att komma in på t.ex. läkarlinjen - då har man väl all rätt i världen att klaga på att man fick 1.8 för tredje gången i rad? Förstår verkligen inte folks avundsjuka (eller vad det nu är) som dyker upp i denna tråd ibland.

Suck, fortsatt tjat om isfrågan? Svar: C, för att 1 cm = 25% ökning.

För att undvika att fruktfrågan blir lika långdragen - 200 frukter, OK. Vi känner ej till fördelningen, varför 1/6 och 1/8 av de olika frukterna inte hjälper oss att räkna ut det exakta antalet ruttna frukter. Svar: B.
Citera
2013-04-07, 18:23
  #27455
Medlem
racercurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
PS. Jag undrar alltid om frågeställarna är stolta över sina finurliga frågor, den om isen t.ex. Riktigt bra fråga, det fanns en annan fråga också som var rolig/bra gjord men minns inte den just nu.

Svår matte overall detta år tyckte jag, verb lättare än tidigare men kanske för jag jobbat på den delen.

En fråga, som jag mest tyckte var irriterande, var den med 4 stickor som man skulle bilda trianglar med, kändes som att man kunde tolka frågan på helt olika sätt! tror faktiskt jag fick rätt på den även om jag inte tyckte mitt svar var mer rätt än något annat!
Citera
2013-04-07, 18:26
  #27456
Medlem
racercurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puttosleep
Har en fråga, känns som att de flesta har svårt med mattedelen men om man pluggar matte 1c, 2c, 3c och får A alltså att man verkligen förstår sig på alla mattekurserna på gymnasiet samt har högsta betyg. Borde man inte kunna få 80/80 på mattedelen då när man gör hp? Jag läser om mattekurser nu bara för att jag tänker att det är så det borde vara. Men det kanske är svårare? Någon som vet?

Du borde nog ha en ganska djup förståelse för matte, vara snabb att se svar, samt klara tidspressen!
Att få A i alla kurser på gymnasiet betyder inte alltid att man är lämpad för hp-matten. Tror man kan klara av ett A även utan en riktig förståelse för det man gör, bara man vet vad man ska göra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in