2012-11-19, 14:01
Medlem
Om man kollar på användare som skriver sitt resultat är det förvånandsvärt vad bra folk får. Det är ju statisktiskt visat att det bara var 5,1 % som fick 1,6 eller bättre medan det uppskattningsvis på flashback är 30-50%. Antingen beror det på att alla som fick bra är sådana uppmärksamhets kåta folk. Eller så präglas flashback av mytomani? Själv tror jag att båda spelar roll i detta fall. Men ni som fick bra och vill få det bekräftat får man ju gratulera och hoppas mamma och pappa kommer med en liten present nu efter när ni varit duktiga.

Mvh Realize
Citera
2012-11-19, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Första gången jag gjorde det.

64/80 kvantitativa - 1.8

64/80 verbala - 1.7

1.75

Får se om jag gör det igen i vår, tvivlar på det.
Vad fan ville killen ha sagt med detta inlägg?

Haters always gonna hate
Citera
2012-11-19, 14:21
Medlem
Lelands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malmoiten1
Om man kollar på användare som skriver sitt resultat är det förvånandsvärt vad bra folk får. Det är ju statisktiskt visat att det bara var 5,1 % som fick 1,6 eller bättre medan det uppskattningsvis på flashback är 30-50%. Antingen beror det på att alla som fick bra är sådana uppmärksamhets kåta folk. Eller så präglas flashback av mytomani? Själv tror jag att båda spelar roll i detta fall. Men ni som fick bra och vill få det bekräftat får man ju gratulera och hoppas mamma och pappa kommer med en liten present nu efter när ni varit duktiga.

Mvh Realize

Om man sliter hårt och uppnår sitt mål så är det klart att man vill dela med sig och på samma sätt vill man generellt inte dela med sig av ett pissdåligt resultat. Uppmärksamhetskåt är fel ord för många.. men det finns en sån skara också. Jag vet en person i denna tråd som nämner sitt resultat och val av linje i princip i VARJE tråd han är delaktig och dessutom har denne någon startat några trådar själv om sitt resultat och val av linje, där finns det kanske anledning att slänga lite kritik.. men så länge folk bara diskuterar och delar med sig av sina resultat så ser du bara bitter ut.. Gick det dåligt på provet?
Citera
2012-11-19, 14:24
Medlem
Står fortfarande inte på antagningen vad jag fick, har inte heller fått något brev från studera.nu?
Citera
2012-11-19, 14:26
Medlem
Lelands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l.lighty
Står fortfarande inte på antagningen vad jag fick, har inte heller fått något brev från studera.nu?

Resultat kommer på onsdag... normeringstabellerna släpptes förra veckan och då kunde man räkna ut sitt resultat med hjälp av orangea lappen.
Citera
2012-11-19, 14:34
Medlem
Soulsurfers avatar
Det ser inte ut som jag kan övertala bibliotekarien på KB att skanna in alla gamla högskoleprov mot en liten peng..

4:-/sida är det enda alternativet såvida man inte går dit själv och fotar med mobil/kamera..

"Hej!
Priset för en enkel digital bild blir 10 kronor. Dessutom tillkommer en startavgift på 50 kronor. Det blir alltså billigare för dig att välja papperskopior. Jag vet för närvarande inte hur många sidor som det kan röra sig om men det kan jag lätt ta reda på - om detta alternativ ändå kan intressera dig."

Finns det någon här som vill tjäna en liten slant, som har tid knata in på KB och ta bra bilder på alla prov? Blir t.o.m billigare för mig att köpa en tågbiljett till Stockholm enbart för detta bara för att ta bilder istället för att köpa kopiorna. Ett par hundralappar känns det helt klart värt.

Vad tror ni, är det tillåtet att fota proven, eller måste man göra det så att ingen ser?

Om ingen här vill göra det, så kommer jag nog åka upp en dag i framtiden och göra det.

Men om någon här bor nära, och kan tänka sig att lufsa in på KB och ta bilder på alla prov, så betalar jag gärna en peng som tack för arbetet.

Edit: Jag kontrade med att fråga hur många sidor respektive prov låg på Så om det är någon som är inne på KB nu och ser någon bibliotekarie räkna sidor så vet ni! Jag kanske köper något enstaka prov bara för att se om det är någon stor skillnad.
Senast redigerad av Soulsurfer 2012-11-19 kl. 15:26.
Citera
2012-11-19, 15:13
Medlem
Debilitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malmoiten1

Mvh Realize
Fick 1.95, känner mig efterbliven för att jag inte fick 2.00.

Tänker läsa till läkare HT2013.
Citera
2012-11-19, 16:32
Medlem
Shafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Det beror helt på vilka förkunskaper du har, såklart. Här får du en direkt utan ansträngning: < symboliserar mindre än, > mer än.

Men precis som någon skrev innan: vig en dag åt att göra ett testprov under förhållanden som simulerar ett riktigt prov. Skriv ut proven, gå inte över tiden och ta pauser. Då får du en god uppfattning om var du står på olika delar och kan anpassa din hp-träning efter det.

Lyckades faktiskt att blanda ihop tecknet i en annan tråd också, samt skapa missförstånd. Pinsammaste är nog att jag läst upp till MaE en gång i tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Det finns ett enkelt sätt att ta reda på det, och det är att du gör ett prov hemma. Skriv ut det, och var noga med tid och pauser. Kom ihåg att ta ett av de allra senaste proven då det har förändrats.
Jag har skrivit två "skarpa" högskoleprov och tre, fyra hemma. Jag har aldrig diffat mer än 0.1 från det resultat jag senare skrivit.

Det är viktigt att du gör det här. Du identifierar dina problemområden och kan satsa tiden som är kvar till provet till att plugga på de delar du har problem med. Många har en ganska ojämn begåvningsprofil och kan tappa enormt mycket på provet för att man inte har repeterat t.ex. gymnasiematten på ett korrekt sätt.
Kan rekommendera HPGuiden-hemsidan för plugg, jag höjde mig 0.2 med hjälp av den till ett högt resultat.

Tackar för tipset. Ska definitivt gå igenom några prov, har väl inget att förlora mer än min egna stolthet.
Citera
2012-11-19, 17:53
Medlem
jettesnels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Det ser inte ut som jag kan övertala bibliotekarien på KB att skanna in alla gamla högskoleprov mot en liten peng..

4:-/sida är det enda alternativet såvida man inte går dit själv och fotar med mobil/kamera..

"Hej!
Priset för en enkel digital bild blir 10 kronor. Dessutom tillkommer en startavgift på 50 kronor. Det blir alltså billigare för dig att välja papperskopior. Jag vet för närvarande inte hur många sidor som det kan röra sig om men det kan jag lätt ta reda på - om detta alternativ ändå kan intressera dig."

Finns det någon här som vill tjäna en liten slant, som har tid knata in på KB och ta bra bilder på alla prov? Blir t.o.m billigare för mig att köpa en tågbiljett till Stockholm enbart för detta bara för att ta bilder istället för att köpa kopiorna. Ett par hundralappar känns det helt klart värt.

Vad tror ni, är det tillåtet att fota proven, eller måste man göra det så att ingen ser?

Om ingen här vill göra det, så kommer jag nog åka upp en dag i framtiden och göra det.

Men om någon här bor nära, och kan tänka sig att lufsa in på KB och ta bilder på alla prov, så betalar jag gärna en peng som tack för arbetet.

Edit: Jag kontrade med att fråga hur många sidor respektive prov låg på Så om det är någon som är inne på KB nu och ser någon bibliotekarie räkna sidor så vet ni! Jag kanske köper något enstaka prov bara för att se om det är någon stor skillnad.
Vilka prov behöver du? Jag har prov från 1997 och framåt, det är bara att skriva ut? Eller så kan jag ge dig en mejladress som du kan beställa hem gamla prov från "i det riktiga utseendet".
Citera
2012-11-19, 18:01
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jettesnel
Vilka prov behöver du? Jag har prov från 1997 och framåt, det är bara att skriva ut? Eller så kan jag ge dig en mejladress som du kan beställa hem gamla prov från "i det riktiga utseendet".

Det är proven från 1977-1997 som jag har försöker att få tag på utan att behöva betala en liten förmögenhet, och än så länge vet jag bara att KB har proven.. Tror att det finns en hel del nyttigt att träna på/hämta där även fast proven är såpass gamla. 1997 och framåt har jag nästan allt, men saknar följande:

Hösten 1997
Hösten 1998
Våren 2008 ELF
Hösten 2008 ELF
Våren 2007 ELF
Våren 2006 ELF
Hösten 2006 ELF

Om någon har någon del jag saknar så skulle en länk uppskattas. Jag kan i utbyte dela med mig av något äldre prov senare, om jag kommer ihåg det och om jag nu får tag i något dvs, om det är av intresse..
Senast redigerad av Soulsurfer 2012-11-19 kl. 18:14.
Citera
2012-11-19, 18:10
Medlem
jettesnels avatar
Citat:
Det är proven från 1977-1997 som jag har försöker att få tag på utan att behöva betala en liten förmögenhet, och än så länge vet jag bara att KB har proven.. Tror att det finns en hel del nyttigt att träna på/hämta där även fast proven är såpass gamla. 1997 och framåt har jag nästan allt, men saknar följande:

Hösten 1997
Hösten 1998
Våren 2008 ELF
Hösten 2008 ELF
Våren 2007 ELF
Våren 2006 ELF
Hösten 2006 ELF

Har du någon av dessa delar som jag saknar?
Tror jag har några ELF som du saknar, kollar när jag kommer hem.
Citera
2012-11-19, 18:22
Medlem
analgetisk.potenss avatar
Citat:

Hösten 1997
Hösten 1998
Våren 2008 ELF
Hösten 2008 ELF
Våren 2007 ELF
Våren 2006 ELF
Hösten 2006 ELF

Om någon har någon del jag saknar så skulle en länk uppskattas. Jag kan i utbyte dela med mig av något äldre prov senare, om jag kommer ihåg det och om jag nu får tag i något dvs, om det är av intresse..

Jag besitter merparten av dessa. Kan maila. =) Har inte varken HT97 eller HT98 dock.

Edit: De ELF du saknar hittar du här: www.hpprov.se Gratis att bli medlem, sedan är det bara att ladda ned.
Senast redigerad av analgetisk.potens 2012-11-19 kl. 18:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in