2012-11-17, 09:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Crezzan
Wow, går första terminen i tvåan och tänkte att jag skulle skriva provet för skojs skull och för att få lite rutin för framtida år. Hoppades på 1.3-1.4 då jag vet att jag är rätt så bra på matte och hyfsat logisk. Fick 73p på kvantitativa och 65 på verbala vilket leder till 2.0 och 1.7 = 1.85!

Hade jag aldrig trott. Kommer jag in var som helst nu (till och med KI)? Kan jag slappna av i skolan eller är det ens någon idé att försöka få betyg som överträffar 1.85?

Äh, skit i betygen, satsa på minst E i alla ämnena så du har behörighet.
Citera
2012-11-17, 09:48
Medlem
Hej

Jag har skrivit provet tre gånger men ser att endast två provresultat återfinns på antagning.se
Varför då?
Citera
2012-11-17, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Ser ju onekligen bra ut men om du har planer på HHS eller vill bli läkare på en specifik ort som kräver 1.9 i dagsläget borde du nog fortsätta få bra betyg. Dock, vet du med dig att du inte kan överträffa det är det såklart ingen idé.
Med det gamla systemet så skulle ju min poäng rundats upp till 1.9... fan!
Men vad tror du krävs för betyg om det ska väga tyngre än 1.85? Med det nya ABC-systemet kan det ju absolut inte krävas A i allt iaf...
Citera
2012-11-17, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mazter124
Hej

Jag har skrivit provet tre gånger men ser att endast två provresultat återfinns på antagning.se
Varför då?
Kan ju även tillägga att jag inte skrev höstens prov så det är inte det resultatet som jag saknar.
Citera
2012-11-17, 10:17
Medlem
analgetisk.potenss avatar
Citat:
Hej

Varför då?

Någon sida bak kan du se att en annan person upplevt samma situation. Det viktiga är väl att ditt bästa resultat framgår?
Citera
2012-11-17, 12:26
Medlem
kashhhs avatar
I höstas gick gränserna för antagning i HP-gruppen till psykologprogrammet ner en del sett över hela landet.
Är det rimligt att anta att det är det nya högskoleprovets större fokus på matematik (vilket torde missgynna många presumtiva psykologstudenter) som gör att gränserna går ner? Att det alltså inte var tillfälligt i höst utan även fortsätter nu till våren.

Tror ni att det blir en allmänt giltig nedgång vad gäller gränserna i HP-gränserna på samhällsvetenskapliga/humanistiska program de närmaste åren? Jag sitter på ett 1.7 från gamla provet med en kraftig övervikt på de verbala delarna.
Citera
2012-11-17, 12:58
Medlem
sckrz-krks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kashhh
I höstas gick gränserna för antagning i HP-gruppen till psykologprogrammet ner en del sett över hela landet. Är det rimligt att anta att det är det nya högskoleprovets större fokus på matematik (vilket torde missgynna många presumtiva psykologstudenter) som gör att gränserna går ner? Att det alltså inte var tillfälligt i höst utan även fortsätter nu till våren.

Tror ni att det blir en allmänt giltig nedgång vad gäller gränserna i HP-gränserna på samhällsvetenskapliga/humanistiska program de närmaste åren? Jag sitter på ett 1.7 från gamla provet med en kraftig övervikt på de verbala delarna.
Det nya provet har endast större fokus på matematik jämfört med det gamla - med andra ord är det en relativ skillnad och inte någon absolut skillnad. Numera är det exakt 80 frågor på KVA och 80 frågor på VER, vilket gör provdelarna exakt lika mycket värda till skillnad från det gamla HP som premierade verbala kunskaper framför kvantitativa diton.

Min fördom (om att de som väljer att studera humaniora i högre grad är humanistiskt inriktade och därmed skulle prestera sämre på kvantitativa provdelen) säger mig att HP-antagningsgränsen för humanistiska/samhällsvetenskapliga program kommer att sjunka de närmaste åren. Det kommer dock troligtvis inte att vara en markant minskning.
Citera
2012-11-18, 21:24
Medlem
Zizis avatar
Citat:
Hej

Varför då?

Det första provet du gjorde kanske var för mer än fem år sedan?
Citera
2012-11-18, 23:53
Medlem
Shafts avatar
Behöver man säga upp sig ifrån sitt liv för att pricka in <1.0 på HP som förstagångsskrivare då jag gärna vill se mig själv som en person med hög potential.

Så vad tror ni, kan man komplettera sina fina behörigheter med ett fint provresultat som färsking, eller kommer jag att drabbas av en resultatschock och depression istället?
Citera
2012-11-19, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaft
Behöver man säga upp sig ifrån sitt liv för att pricka in <1.0 på HP som förstagångsskrivare då jag gärna vill se mig själv som en person med hög potential.

Så vad tror ni, kan man komplettera sina fina behörigheter med ett fint provresultat som färsking, eller kommer jag att drabbas av en resultatschock och depression istället?

Klart du kan skriva över 1,0 som förstagångsskrivare. Finns de som skrivit mångt högre (jag skrev 1,8 men då på gamla typen).
Citera
2012-11-19, 00:27
Medlem
storytellers avatar
Citat:

Det finns ett enkelt sätt att ta reda på det, och det är att du gör ett prov hemma. Skriv ut det, och var noga med tid och pauser. Kom ihåg att ta ett av de allra senaste proven då det har förändrats.
Jag har skrivit två "skarpa" högskoleprov och tre, fyra hemma. Jag har aldrig diffat mer än 0.1 från det resultat jag senare skrivit.

Det är viktigt att du gör det här. Du identifierar dina problemområden och kan satsa tiden som är kvar till provet till att plugga på de delar du har problem med. Många har en ganska ojämn begåvningsprofil och kan tappa enormt mycket på provet för att man inte har repeterat t.ex. gymnasiematten på ett korrekt sätt.
Kan rekommendera HPGuiden-hemsidan för plugg, jag höjde mig 0.2 med hjälp av den till ett högt resultat.
Citera
2012-11-19, 02:51
Medlem
Citat:

Det beror helt på vilka förkunskaper du har, såklart. Här får du en direkt utan ansträngning: < symboliserar mindre än, > mer än.

Men precis som någon skrev innan: vig en dag åt att göra ett testprov under förhållanden som simulerar ett riktigt prov. Skriv ut proven, gå inte över tiden och ta pauser. Då får du en god uppfattning om var du står på olika delar och kan anpassa din hp-träning efter det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in