Jag har läst naturvetenskap under gymnasiet. Den första gången jag skrev HP var under andra året på vårterminen – fick 1,0. Då gillade jag matematik men var inte direkt intresserad av språk vilket avspeglade sig i resultatet, framförallt gick ORD-delen dåligt och den utgjorde en tredjedel av provet.
Jag läste någon längre bok i Svenska B och i det tredje året började jag läsa Cambridge-engelska, samma kursplan som Engelska C men förberedande inför Cambridge Advanced English, ett prov som man kunde göra i slutet av kursen. Läraren jag hade där var otroligt bra och jag lärde mig väldigt mycket, dessutom var texterna där mer avancerade än högskoleprovets vilket gjorde att jag kände mig bekväm med ELF-delen. Vid den här tiden läste jag även Matematik D, det var inte nödvändigt för provet men jag antar att jag var inne i tänket mer än någon som inte läser matematik konstant.
Dagen innan höstens prov i 3an läste jag igenom lite tips om i vilken ordning man borde lösa uppgifterna på provet (att göra delarna man är bäst på först för att plocka enkla poäng och hoppa över svåra uppgifter för att göra dem i slutet), annars förberedde jag mig inget mer än det jag automatiskt fick genom skolan. Resultatet blev 1,5. Jag gjorde inget speciellt i tiden mellan detta provet och vårens men skolan fortsätte, var inne på Matematik E, Engelska C och Svenska B vid den här tiden, jag tröttnade dock mer och mer på matematiken men valde ändå Matematik E.
Vårens prov var inte bra placerat tidsmässigt för mig: jag hade skjutit upp projektarbetet ganska mycket så jag och min kompanion satt varje dag efter skolan i några veckor och skrev konstant på rapporten och utförde experiment. Den skulle vara inlämnad dagen innan högskoleprovet, vilket gjorde att jag var stressad och trött när jag skrev HP. Det blev 1,5 igen.
Under sommaren efter studenten läste jag en hel del klassiska skönlitterära böcker, inte direkt för att höja mig på högskoleprovet utan för att jag knappt läst några de senaste åren och jag saknade det från min barndom. Bland annat läste jag:
Fjodor Dostojevskij – Brott och Straff
Franz Kafka – Processen
August Strindberg – Röda rummet
Harry Martinsson – Nässlorna blomma
Hjalmar Söderberg – Doktor Glas
Ernest Hemingway – Farväl till vapen
Samt någon engelsk bok, kommer inte ihåg nu. Dessutom läste jag av rent intresse tyngre texter om ekonomi, juridik, politik och olika naturvetenskapliga områden både på engelska och svenska.
En månad innan höstens prov räknade jag några timmars grundläggande matematik på Khan Academy samt en vecka innan provet räknade jag igenom de två senaste proven för att komma in i tänket efter att knappt ha läst någon matematik på ett nästan ett halvår, när jag gjort klart dem kollade jag på vad jag gjort för fel och varför.
När jag skrev det riktiga provet var jag otroligt nervös, som alla tidigare gånger. Den kvantitativa delen gick dåligare än vad jag väntade mig men den verbala gick helt okej förrutom orden. Jag tror att jag kommer få runt 1,65 utifrån de föregående årens normeringstabell och det räcker för mig! Jag gjorde en tabell för att visa min utveckling på de olika delarna, först är det råpoäng sedan andelen rätt i procent:
http://i.imgur.com/1Q0D0.png
Ursäkta för mina dåliga kunskaper i Excel.
I alla fall, om någon är intresserad är har det gått såhär för mig, inte direkt en helhjärtad satsning så jag är säker på att ni kan lyckas höja er mycket mer/snabbare än mig!