Citat:
Ursprungligen postat av Stranger00
Jag håller med om tidsaspekten. Uppgifterna i sig är inte svåra och har man gjort liknande uppgifter tidigare och förstår grunden så ska man klara uppgifterna(alla fall kvant-delen), men tiden är så kort och man stressar i slutet. Jag hann inte svara på några DTK frågor.
Du har fått väldigt bra resultat tidigare alla fall. Hur går man tillväga för att få 1,8-2,0 enligt dig?
För det första ska jag nog nämna att jag har en hel del "gratis" genom genetik och arv, kan man förmoda - Mensa-medlem osv, och det går ju inte att göra så mycket åt.
Grundtipset är ju att läsa en hel jävla massa, och inte skönlitteratur enligt min mening, utan snarare kvalitativa morgontidningar och/eller tidskrifter av bättre klass och se till att kolla upp de ord man inte begriper alls, men poängen är att om man läser det mesta i morgontidningarna under en längre tid, då kommer textförståelsen och ordförrådet att öka dramatiskt utan att man behöver göra ett skvatt mer, faktiskt.
Vad gäller matematiken handlar det ju i dagsläget om att vissa grunder måste sitta som ett smäck, att locka fram dem ur hjärnvindlingarna där de faktiskt finns kvar (i mitt fall) tar för lång tid, så jag förmodar att det gäller att nöta stenhårt där.
Det funkar säkert för er som har gymnasiematematiken i fräscht minne, men trots att jag har NV-matte plus ett antal universitetskurser i matematik och statistik bakom mig var det länge sedan nu, och jag använder inte dessa kunskaper dagligdags (vilket jag dock gör vad gäller språket).
Som sagt, jag måste nog säga att dagens högskoleprov är en smula åldersdiskriminerande, jag är 40+ och börjar närma mig snigelstadiet inom vissa områden, och nu får jag inte VARA MED längre