2012-10-27, 19:55
  #23245
Medlem
discomusens avatar
Hej!

Jag är deprimerad. Jag är krossad. Jag känner mig överkörd. Vet inte om jag vågar skriva ett andra prov efter dagens flopp. Jag har klarat gymnasiematten med ett knappt G och chansade igenom hela matten och fick då 25/80. Verbala fick jag 40/80. Enligt min uträkning är de 0,65. Jag drömmer om juristprogrammet som kräver 1.5 och jag får alltid hopp av alla dessa tusentals som höjt sig från 0,nånting till 1,6/7/8 osv. Hur är de möjligt? Är de möjligt för en som mig som har svårt med matte?

Är verkligen ledsen. Känner mig tom. Försöker intala mig själv att det var en provomgång men jag är verkligen nedstämd.. Trodde jag var mer värd än såhär.
Citera
2012-10-27, 19:59
  #23246
Medlem
Saltydixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paprikaflickan
gillade f.ö det gamla systemet mer när allt var uppdelat. mest pga att det kändes jääävligt segt att sitta och skriva i princip samma prov 3 gånger på raken, hjärnan blev ganska trött på det. förut var ju varje provdel något nytt, och man kunde fokusera på en sak i taget. dessutom så kände man ju en liten "åh nu är jag klar med den delen", efter varje delprov -nu känns det mer "aja, bara exakt samma sak tre gånger till då..."


Håller med just att det är skönt det sättet de delade upp provet förr. Fast åt andra sidan föredrar jag matte hellre än ord, betydligt enklare att träna upp. Att knäcka 20 Nog uppgifter i rad är rätt kämpig med.
Citera
2012-10-27, 20:00
  #23247
Medlem
Arasalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stranger00
Jag håller med om tidsaspekten. Uppgifterna i sig är inte svåra och har man gjort liknande uppgifter tidigare och förstår grunden så ska man klara uppgifterna(alla fall kvant-delen), men tiden är så kort och man stressar i slutet. Jag hann inte svara på några DTK frågor.

Du har fått väldigt bra resultat tidigare alla fall. Hur går man tillväga för att få 1,8-2,0 enligt dig?

För det första ska jag nog nämna att jag har en hel del "gratis" genom genetik och arv, kan man förmoda - Mensa-medlem osv, och det går ju inte att göra så mycket åt.

Grundtipset är ju att läsa en hel jävla massa, och inte skönlitteratur enligt min mening, utan snarare kvalitativa morgontidningar och/eller tidskrifter av bättre klass och se till att kolla upp de ord man inte begriper alls, men poängen är att om man läser det mesta i morgontidningarna under en längre tid, då kommer textförståelsen och ordförrådet att öka dramatiskt utan att man behöver göra ett skvatt mer, faktiskt.

Vad gäller matematiken handlar det ju i dagsläget om att vissa grunder måste sitta som ett smäck, att locka fram dem ur hjärnvindlingarna där de faktiskt finns kvar (i mitt fall) tar för lång tid, så jag förmodar att det gäller att nöta stenhårt där.

Det funkar säkert för er som har gymnasiematematiken i fräscht minne, men trots att jag har NV-matte plus ett antal universitetskurser i matematik och statistik bakom mig var det länge sedan nu, och jag använder inte dessa kunskaper dagligdags (vilket jag dock gör vad gäller språket).

Som sagt, jag måste nog säga att dagens högskoleprov är en smula åldersdiskriminerande, jag är 40+ och börjar närma mig snigelstadiet inom vissa områden, och nu får jag inte VARA MED längre
Citera
2012-10-27, 20:00
  #23248
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paprikaflickan
gillade f.ö det gamla systemet mer när allt var uppdelat. mest pga att det kändes jääävligt segt att sitta och skriva i princip samma prov 3 gånger på raken, hjärnan blev ganska trött på det. förut var ju varje provdel något nytt, och man kunde fokusera på en sak i taget. dessutom så kände man ju en liten "åh nu är jag klar med den delen", efter varje delprov -nu känns det mer "aja, bara exakt samma sak tre gånger till då..."

Fast utprovningsblock fanns ju då med, så ett prov åkte du på att skriva om då med.

Men annars håller jag med, hellre ha t ex alla XYZ + diagram i samma prov, och sen ett prov med nog och kva och så verbala delen t ex. Sen får man två av nåt(utprovnings). Men nu att skriva samma prov två ggr, plus då ett tredje på en av de, kändes ganska segt. Allrahelst när de var 'kopior' i upplägget verkligen. Bättre delat upp så allt inom ett delområde kommit på samma delprov.

Var sjuk tur det var lunch där mellan kvant 2 och 3, annars hade det blivit enormt segt.
Citera
2012-10-27, 20:01
  #23249
Medlem
Cykelnavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discomusen
Hej!

Jag är deprimerad. Jag är krossad. Jag känner mig överkörd. Vet inte om jag vågar skriva ett andra prov efter dagens flopp. Jag har klarat gymnasiematten med ett knappt G och chansade igenom hela matten och fick då 25/80. Verbala fick jag 40/80. Enligt min uträkning är de 0,65. Jag drömmer om juristprogrammet som kräver 1.5 och jag får alltid hopp av alla dessa tusentals som höjt sig från 0,nånting till 1,6/7/8 osv. Hur är de möjligt? Är de möjligt för en som mig som har svårt med matte?

Är verkligen ledsen. Känner mig tom. Försöker intala mig själv att det var en provomgång men jag är verkligen nedstämd.. Trodde jag var mer värd än såhär.

Ta det lugnt! Det är ingenting att gråta över och behöver inte alls betyda att du inte kommer in på din utbildning (även fast du kommer behöva anstränga dig lite). Det går säkert bättre nästa gång och det är faktiskt så att Högskoleprovet testar dina kunskaper, inte din genetiska intelligens. Det betyder alltså att du kan höja ditt resultat, men då måste du försöka bli bättre på matten helt enkelt och det gör du genom övning, träning, övning träning osv... Tills du får en riktig förståelse.

Jag tror att med vilja, så skulle alla människor lyckas höja sina resultat, tyvärr är det just där det går dåligt för många, motivation och vilja. Väldigt essentiella för höga resultat.
Citera
2012-10-27, 20:02
  #23250
Medlem
Slatslatslatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discomusen
Hej!

Jag är deprimerad. Jag är krossad. Jag känner mig överkörd. Vet inte om jag vågar skriva ett andra prov efter dagens flopp. Jag har klarat gymnasiematten med ett knappt G och chansade igenom hela matten och fick då 25/80. Verbala fick jag 40/80. Enligt min uträkning är de 0,65. Jag drömmer om juristprogrammet som kräver 1.5 och jag får alltid hopp av alla dessa tusentals som höjt sig från 0,nånting till 1,6/7/8 osv. Hur är de möjligt? Är de möjligt för en som mig som har svårt med matte?

Är verkligen ledsen. Känner mig tom. Försöker intala mig själv att det var en provomgång men jag är verkligen nedstämd.. Trodde jag var mer värd än såhär.

Klart det är möjligt, det är bara att plugga på alltså. Läs böcker varje dag, fokusera på det du är svagast på i matten. Öva om och om igen på gamla högskoleprov. Och skriv provet flera gånger. Må inte dåligt över det, ta istället nya tag och se till att göra revansch till våren!
Citera
2012-10-27, 20:03
  #23251
Medlem
bittburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discomusen
Hej!

Jag är deprimerad. Jag är krossad. Jag känner mig överkörd. Vet inte om jag vågar skriva ett andra prov efter dagens flopp. Jag har klarat gymnasiematten med ett knappt G och chansade igenom hela matten och fick då 25/80. Verbala fick jag 40/80. Enligt min uträkning är de 0,65. Jag drömmer om juristprogrammet som kräver 1.5 och jag får alltid hopp av alla dessa tusentals som höjt sig från 0,nånting till 1,6/7/8 osv. Hur är de möjligt? Är de möjligt för en som mig som har svårt med matte?

Är verkligen ledsen. Känner mig tom. Försöker intala mig själv att det var en provomgång men jag är verkligen nedstämd.. Trodde jag var mer värd än såhär.
Satsa allt på den verbala delen då, där har du många poäng att plocka.
Citera
2012-10-27, 20:04
  #23252
Medlem
extrms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discomusen
Hej!

Jag är deprimerad. Jag är krossad. Jag känner mig överkörd. Vet inte om jag vågar skriva ett andra prov efter dagens flopp. Jag har klarat gymnasiematten med ett knappt G och chansade igenom hela matten och fick då 25/80. Verbala fick jag 40/80. Enligt min uträkning är de 0,65. Jag drömmer om juristprogrammet som kräver 1.5 och jag får alltid hopp av alla dessa tusentals som höjt sig från 0,nånting till 1,6/7/8 osv. Hur är de möjligt? Är de möjligt för en som mig som har svårt med matte?

Är verkligen ledsen. Känner mig tom. Försöker intala mig själv att det var en provomgång men jag är verkligen nedstämd.. Trodde jag var mer värd än såhär.
Jag hade IG i MaA och gick tillslut ut med ett VG i MaA, G i MaB och G i MaC. Dedication brother, dedication...
Jag kunde det mesta på mattedelen men jag tror fortfarande att det gick åt helvete eftersom att jag bara sov 2h. Jag är uppvärmd och redo för nästa prov på hösten!
Citera
2012-10-27, 20:04
  #23253
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arasall
För det första ska jag nog nämna att jag har en hel del "gratis" genom genetik och arv, kan man förmoda - Mensa-medlem osv, och det går ju inte att göra så mycket åt.

Grundtipset är ju att läsa en hel jävla massa, och inte skönlitteratur enligt min mening, utan snarare kvalitativa morgontidningar och/eller tidskrifter av bättre klass och se till att kolla upp de ord man inte begriper alls, men poängen är att om man läser det mesta i morgontidningarna under en längre tid, då kommer textförståelsen och ordförrådet att öka dramatiskt utan att man behöver göra ett skvatt mer, faktiskt.


Jag läser DN varje dag och jag stöter ALDRIG på de ord jag stötte på i högskoleprovet. Vissa ord har jag aldrig sett och då läser jag väldigt mycket.

Vilka tidningar ska man läsa om man vill bygga ut sitt ordförråd?
Aftonbladet och Expressen kan man ju glömma direkt.
Citera
2012-10-27, 20:06
  #23254
Medlem
extrms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Jag läser DN varje dag och jag stöter ALDRIG på de ord jag stötte på i högskoleprovet. Vissa ord har jag aldrig sett och då läser jag väldigt mycket.

Vilka tidningar ska man läsa om man vill bygga ut sitt ordförråd?
Aftonbladet och Expressen kan man ju glömma direkt.
Jag tog upp min iPhone och gick in på synonymer.se.
Riktigt kass säkerhet måste jag säga. Var hur enkelt som helst att fuska.
Citera
2012-10-27, 20:09
  #23255
Medlem
discomusens avatar
Vet ni vad det värsta är..jag trodde att man skulle räkna ut poängen på följande vis: 0.9+0.9 och fick då ut ett bra resultat. Sen visa det sig att man ska dela på det hela. Alltså det känns som att jag blivit stenad till döds efter detta skitresultat.

Borde inte HP vara ett samhällsinriktat prov och ett naturvetenskapligt prov? Jag menar - jag vill bli jurist och läsa lagboken. Den verbala delen gynnar mig och min framtida utveckling. Civ ingjören gynnas av mattedelen...
Citera
2012-10-27, 20:09
  #23256
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Jag läser DN varje dag och jag stöter ALDRIG på de ord jag stötte på i högskoleprovet. Vissa ord har jag aldrig sett och då läser jag väldigt mycket.

Vilka tidningar ska man läsa om man vill bygga ut sitt ordförråd?
Aftonbladet och Expressen kan man ju glömma direkt.

DN är blaj. Gör dig själv en tjänst och välj SvD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in