2012-12-05, 14:16
Medlem
Finns det fortfarande något program som hjälper en med svenska? Är extremt dålig på ord och har ingen som helst fart när jag läser. Hur pluggar ni inför nationella?
Citera
2012-12-05, 18:46
Medlem
Stripperellas avatar
Hej!

Skulle behöva lite hjälp med att tolka följande: Ditt meritvärde i den här urvalsgruppen är: 20,20 av max (22,50).

Vad betyder detta? Är 20,20 mitt egentligen meritvärde från gymnasiet, eller endast för den här specifika urvalsgruppen? Har ännu inte räknat ut mitt faktiska meritvärde...
Citera
2012-12-05, 19:02
Medlem
analgetisk.potenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stripperella
Hej!

Skulle behöva lite hjälp med att tolka följande: Ditt meritvärde i den här urvalsgruppen är: 20,20 av max (22,50).

Vad betyder detta? Är 20,20 mitt egentligen meritvärde från gymnasiet, eller endast för den här specifika urvalsgruppen? Har ännu inte räknat ut mitt faktiska meritvärde...

Det är ditt meritvärde med meritpoäng inräknat när du söker till just detta program.

Varför de påpekar att ditt meritvärde är 20,20 i just denna urvalsgrupp är pga meritpoängen kan skilja sig från program till program.
Citera
2012-12-05, 20:50
Medlem
w8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spattej
Jag tycker inte att du ska känna att det är för sent. Beroende på var dina svagheter ligger kan det möjligtvis ta tid plugga upp till den standard du önskar, men det är knappast för sent. Jag skulle tro att du känner att det varit värt mödan när du nått ditt önskade resultat, och är väldigt glad för att du tog dig tid. Min svaghet (i den verbala delen) var ORD och MEK. Jag nötte ord i några månader och fick 19/20 både på ORD och MEK nu i höst. Det resulterade i en höjning på den verbala delen från 1.6 (provet HT2011. Provet VT2012 hade jag endast 1.4 på verbala delen) till 1.9.

Är det läsningen som är problemet finns det säkert strategier för att höja den delen med. Vissa tidningars ledare/krönikor/debattartiklar rekommenderas. Jag har dock svårt att tro att enbart läsning höjer läsförståelsen nämnvärt utan att man har någon slags uppföljning på det man läst.

Oavsett var din svaghet ligger så är VIP-medlemskap på hpguiden.se en väldigt bra investering.

Tack för svaret!
Citera
2012-12-05, 20:58
Medlem
analgetisk.potenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w8
Jag får gå mot strömmen lite och säga att mitt största problem faktiskt verkar vara den verbala delen. Det förvånar mig en del, eftersom jag har både läst böcker och skrivit kontinuerligt sedan jag var fem år gammal samt haft MVG i svenska och engelska från 7an till 3an på gymnasiet.

Nu är det ingen jättekatastrof eftersom mitt resultat troligtvis räcker till det jag vill göra, men för att vara på den säkra sidan - är det jättesvårt att plugga på den verbala delen? På ett sätt känns det som att det är lite för... sent? Att hinna förbättra något menar jag.

Stämmer in med Spattej angående VIP-medlemskap.

Jag fann ffa deras ordlistor mycket användbara. Gillar pluggsättet pga det blir lättillgängligt och lätt att hålla koll på vilka ord man gått igenom och inte.

Höjde mig på ORD från 11 till 17 och verbala totalt från 1.1 (på poängen) till 1.6 (1p från 1.7). Men jag satt väldigt många timmar också.

Lycka till!
Senast redigerad av analgetisk.potens 2012-12-05 kl. 21:01.
Citera
2012-12-05, 22:25
Medlem
Har börjat kolla lite smått inför högskoleprovet i vår.
Inför provet senast, la jag stort fokus på orddelen, som jag nötte via hpguiden i 2 månader.
Sista 3v ägnade jag även en del tid åt matematiken för att färska upp minnet. Jag höjde mig med 0.3 detta prov och har nu 1.3 som PB.

Med start denna veckan har jag börjat repetera ordlistorna igen. En ordlista/dag. Blev lite överraskad över hur mycket som satt kvar av orden faktiskt. Snittar runt 75% rätt nu, vilket i princip är samma nivå som för 1,5 månad sedan då jag senast kollade på orden.

Min svaghet på högskoleprovet och överlag är min engelska. För att höja den, har jag börjat läsa böcker på engelska och tittar på tv-serier på engelska.
Mitt mål med provet till våren är att höja mig ytterligare och drömresultat är 1.5-1.6. Löser jag det kan jag i stort sett välja vilket lärosäte som helst.

Lycka till på eran väg mot er drömutbildning.
Citera
2012-12-05, 23:19
Medlem
Dr.Lecters avatar
Mitt mål är komma in på Kemiteknik m. Fysik på Chalmers. Där krävdes det "bara" 1.4 för att komma in. Och med tanke på att jag har tre provtillfällen innan jag ska söka så är det stor chans att man lyckas. Förhoppningsvis högre också.
Citera
2012-12-06, 00:01
Medlem
Greger010101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Lecter
Mitt mål är komma in på Kemiteknik m. Fysik på Chalmers. Där krävdes det "bara" 1.4 för att komma in. Och med tanke på att jag har tre provtillfällen innan jag ska söka så är det stor chans att man lyckas. Förhoppningsvis högre också.

Håller med fullständigt! Jättestor chans. Jag fick 2,00 redan andra gången jag skrev. Så dina förutsättningar är goda.
Citera
2012-12-06, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av penatre
Problemet ligger för din del vid den verbala delen, så fokusera främst på den. Svenska språket förbättrar du om du läser mycket, ladda även ner appar i din mobil (om du nu råkar ha en smart phone) som SAOL och svenska synonymer - använd dom! Kolla upp varje ord du tvekar över jag använde mig av den tekniken första (och sista) gången som jag skulle skriva HP och jag tyckte det var ett riktigt bra sätt att lära sig!

Penatre JAG ÄR Jävlig förbannad!!! Att skriva och lura i folks PM är absolut inte okej! Ingen paragraf kan hjälpa dig i detta fallet!
Citera
2012-12-06, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RINGANO
Penatre JAG ÄR Jävlig förbannad!!! Att skriva och lura i folks PM är absolut inte okej! Ingen paragraf kan hjälpa dig i detta fallet!
Det var ett 6:e december-skämt.
Hälsningar din E.
Citera
2012-12-06, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av penatre
Det var ett 6:e december-skämt.
Hälsningar din E.

Jahaaa förlåt, men då har jag full förståelse...
Citera
2012-12-08, 21:47
Medlem
Med tanke på att medelvärdet ligger någonstans runt 1.0 så borde allt över det resultatet klassas som "mycket bra".
Men vissa människor anser såklart att allt under 2.0 är jättekasst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in