2012-03-20, 21:32
  #17845
Medlem
the-gafferrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Jag tror jag har delar av äldre prov ifall du är intresserad.

Det är jag


Citat:
Ursprungligen postat av Haannes
Onödigt det nog absolut inte, men varför har du inte pluggat ORD om du känner att du behöver det? Själv har jag inte pluggat alls senaste veckan och lär ju inte få ett direkt bra resultat på provdagen. Du har ju skola och orkar medan jag sitter hemma och orkar inte ta upp matematiken.

Jag har kollat lite ord på ordprov.se. Gör uppskattningsvis 80-100ord/dag. Känns som att ORD är "too little, too late". Tråkigt att jag ska vara så dåligt på ORD/MEK. Tar ju längst tid att plugga, eller så har i alla fall jag uppfattat det.
__________________
Senast redigerad av the-gafferr 2012-03-20 kl. 21:36.
Citera
2012-03-20, 21:35
  #17846
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the-gafferr
Det är jag
PMa mejl så försöker jag skicka iväg dom innan jag går o lägger mig.
Citera
2012-03-20, 21:56
  #17847
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the-gafferr
Det är jag




Jag har kollat lite ord på ordprov.se. Gör uppskattningsvis 80-100ord/dag. Känns som att ORD är "too little, too late". Tråkigt att jag ska vara så dåligt på ORD/MEK. Tar ju längst tid att plugga, eller så har i alla fall jag uppfattat det.

Skulle säga det är lättast att plugga fast svårt att höja sig på eftersom det finns så mycket ord som kan komma upp. Dock verkar du ju vara bra på matematiken
Citera
2012-03-20, 22:29
  #17848
Medlem
the-gafferrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haannes
Skulle säga det är lättast att plugga fast svårt att höja sig på eftersom det finns så mycket ord som kan komma upp.


Ja, det är sant. Lätt att sitta och plugga lite ORD nu på kvällskvisten då man ändå sitter vid datorn. Och ja, det är förmodligen ganska svårt att höja sig avsevärt

Citat:
Ursprungligen postat av Haannes
Dock verkar du ju vara bra på matematiken

Fel. Bättre på kvantitativa än den verbala, det är jag. Men bra på matematik, det vill jag inte påstå. Eller ja, allting är ju relativt. Så om jag sätter min matematiska kunskap jämte min verbala, så är den väl ganska bra.
__________________
Senast redigerad av the-gafferr 2012-03-20 kl. 22:40.
Citera
2012-03-20, 22:42
  #17849
Medlem
GROTTULFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av optimus.prime
Vilken tillvägagångssätt använder ni för att räkna ut arean på kartorna i bl.a DTK?

Det optimala, empiriskt i mitt tycke efter att ha kört genom de flesta DTK som finns tillgängliga, är att alltid försöka beräkna vad en kvadratcentimeter på skalan motsvarar. Sen är det bara att dra godtyckliga geometriska figurer för att inringa områdesarealerna som eftersöks.
Citera
2012-03-21, 00:33
  #17850
Medlem
eradicos avatar
Trots mitt "jag ska inte plugga mer till HP"-inlägg tidigare ikväll så måste jag bara berätta om kvällens framgångar!
17/20 på NOG
20/20 på ORD
14/16 på LÄS
17/20 på ELF
17/20 på DTK
Enligt den gamla normeringen hade detta motsvarat ungefär 108 poäng vilket innebär att jag nu befinner mig i intervallet 1,9-2,0. Enligt det nya systemet där jag har tagit bort en viss procent på ORD så ligger jag på runt 1,8-1,9 och om inte alltför mycket går åt helvete (läs XYZ och KVA, som jag dock börjar få under kontroll) så är nog 1,5 nu lagom till våren inte alltför omöjligt. Eftersom att min utbildning normalt sett kräver 1,0-1,1 så hade 1,5 varit jävligt skönt att få eftersom att jag och flickvännen ska resa till medelhavet i veckan som antagningen kommer och att då sitta säkert hade inneburit att resan hade blivit betydligt trevligare. Hoppas, hoppas, hoppas!
Citera
2012-03-21, 00:39
  #17851
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Trots mitt "jag ska inte plugga mer till HP"-inlägg tidigare ikväll så måste jag bara berätta om kvällens framgångar!
17/20 på NOG
20/20 på ORD
14/16 på LÄS
17/20 på ELF
17/20 på DTK
Enligt den gamla normeringen hade detta motsvarat ungefär 108 poäng vilket innebär att jag nu befinner mig i intervallet 1,9-2,0. Enligt det nya systemet där jag har tagit bort en viss procent på ORD så ligger jag på runt 1,8-1,9 och om inte alltför mycket går åt helvete (läs XYZ och KVA, som jag dock börjar få under kontroll) så är nog 1,5 nu lagom till våren inte alltför omöjligt. Eftersom att min utbildning normalt sett kräver 1,0-1,1 så hade 1,5 varit jävligt skönt att få eftersom att jag och flickvännen ska resa till medelhavet i veckan som antagningen kommer och att då sitta säkert hade inneburit att resan hade blivit betydligt trevligare. Hoppas, hoppas, hoppas!

Lycka till! Det verkar onekligen som att du kommer komma in på din utbildning.

Vi kanske ses i höst förresten.
Citera
2012-03-21, 00:41
  #17852
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SurabayaJohnny
Lycka till! Det verkar onekligen som att du kommer komma in på din utbildning.

Vi kanske ses i höst förresten.

Tack, egentligen borde man kanske inte skriva detsamma men jag hoppas att det går bra för dig med, dock inte bättre än att vi båda kommer in
Citera
2012-03-21, 01:08
  #17853
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Trots mitt "jag ska inte plugga mer till HP"-inlägg tidigare ikväll så måste jag bara berätta om kvällens framgångar!
17/20 på NOG
20/20 på ORD
14/16 på LÄS
17/20 på ELF
17/20 på DTK
Enligt den gamla normeringen hade detta motsvarat ungefär 108 poäng vilket innebär att jag nu befinner mig i intervallet 1,9-2,0. Enligt det nya systemet där jag har tagit bort en viss procent på ORD så ligger jag på runt 1,8-1,9 och om inte alltför mycket går åt helvete (läs XYZ och KVA, som jag dock börjar få under kontroll) så är nog 1,5 nu lagom till våren inte alltför omöjligt. Eftersom att min utbildning normalt sett kräver 1,0-1,1 så hade 1,5 varit jävligt skönt att få eftersom att jag och flickvännen ska resa till medelhavet i veckan som antagningen kommer och att då sitta säkert hade inneburit att resan hade blivit betydligt trevligare. Hoppas, hoppas, hoppas!
Inte illa pinkat av en trähäst. Särskilt NOG där du verkar blivit mkt mer NOGgrann. Dock kanske 100% rätt är lite väl att att ta i på ORD men å andra sidan så ligger du trots det intervallmässigt väldigt bra till.

Glöm inte att posta hur det gick sen.

För min del kommer jag nog sänka mig. Finner ingen motivation men jag är ändå glad.
Citera
2012-03-21, 01:12
  #17854
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Inte illa pinkat av en trähäst. Särskilt NOG där du verkar blivit mkt mer NOGgrann. Dock kanske 100% rätt är lite väl att att ta i på ORD men å andra sidan så ligger du trots det intervallmässigt väldigt bra till.

Glöm inte att posta hur det gick sen.

För min del kommer jag nog sänka mig. Finner ingen motivation men jag är ändå glad.

ORD känns väldigt mycket som en one hit wonder, räknar i teorin med att landa på runt 18/20 vilket trots allt hade varit en förbättring som hade tagit upp mig på 1,4. Ironiskt nog saknade jag bara en poäng på ORD förra gången. Tror NOG att jag med hjälp av höjning på NOG i kombination med en liten höjning av ORD oavsett vilket klättrar upp på stabila 1,4. Allt över det är bara bonus.

Vem vet, det kanske kan vara så att du har mindre press på dig nu och således skriver bättre ?
Citera
2012-03-21, 01:35
  #17855
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
ORD känns väldigt mycket som en one hit wonder, räknar i teorin med att landa på runt 18/20 vilket trots allt hade varit en förbättring som hade tagit upp mig på 1,4. Ironiskt nog saknade jag bara en poäng på ORD förra gången. Tror NOG att jag med hjälp av höjning på NOG i kombination med en liten höjning av ORD oavsett vilket klättrar upp på stabila 1,4. Allt över det är bara bonus.

Vem vet, det kanske kan vara så att du har mindre press på dig nu och således skriver bättre ?
NOG är jag övertygad om du höjer dig rejält på.

Får hoppas det. Har dock börjat repa kemi o biologi istället och eftersom det är vansinnigt mkt roligare att kl 9 läsa biologi istället för att kl 8:00 läsa 1h texter om queerteorier och försurningen av svenska vattendrag senaste 20 åren blir det lätt att man tar lite sovmorgon och att biologin skär på HP-plugg.
Citera
2012-03-21, 09:50
  #17856
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
NOG är jag övertygad om du höjer dig rejält på.

Får hoppas det. Har dock börjat repa kemi o biologi istället och eftersom det är vansinnigt mkt roligare att kl 9 läsa biologi istället för att kl 8:00 läsa 1h texter om queerteorier och försurningen av svenska vattendrag senaste 20 åren blir det lätt att man tar lite sovmorgon och att biologin skär på HP-plugg.

Fast att repetera biologi och kemi är nog inte så vansinnigt fel egentligen inför högskoleprovet. Allt man läser tränar ju läshastigheten och jag har upptäckt att när jag läser texter på min nuvarande utbildning så är de ganska snarlika rent språkligt med vad som kommer på hsp. All läsning är bra läsning som bekant!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in