2012-01-22, 01:45
  #16645
Medlem
hur tränar man på verbala delen?
Citera
2012-01-22, 01:52
  #16646
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxermedel
Okej, vissa poäng väger tyngre än andra eller? Satt och funderade på hur de kanske räknar, 80/48=0,6 och sedan 0,6*2=betyget 1,2 exempelvis? Men jag kan ingenting om HP egentligen utan gissar bara lite.
Nej, provet är normerat men normeringen brukar inte skilja sig enormt.
Citera
2012-01-22, 01:52
  #16647
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evreka
hur tränar man på verbala delen?
Läs mycket böcker. Ju mer du läser, desto bättre. Jag själv läser mycket politik och filosofi vilket jag tror väger tyngre men det är bra mycket bättre att läsa Zlatans biografi än ingenting alls.
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskfralla
Ni som är rutinerade provskrivare, på läs-delen, läser ni först igenom texten innan ni tar er an tillhörande frågor eller tar ni först en titt på frågorna så ni har dessa i huvudet när ni läser texten? Vilket är bästa metoden?
Jag läser i regel första frågan, försöker få ett svar på den i texten. Sedan fortsätter jag så. Är det någon fråga man inte får ett bra svar på är det bara att börja om.
Citera
2012-01-22, 01:58
  #16648
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evreka
är det ngn skillnad på det kommande provet och den som gick 111029?
Nej
Citera
2012-01-22, 02:01
  #16649
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evreka
hur tränar man på verbala delen?
Finns massor sätt men bästa är att träna läsvana.

Längre texter så rekommenderar att bokstavligen läsa SvD under strecket varje dag. Även om det är skittråkigt ibland.
http://www.svd.se/kultur/understrecket/

Kortare texter duger valfri tidning (dock inte aftonbladet och dylikt).

Engelska så läs typ time magazine, the guardian osv. Närmaste bibliotek brukar ha en vettig samling tidningar på engelska om du vill ha mer inspiration.
Citera
2012-01-22, 12:55
  #16650
Medlem
Gröne Gunnars avatar
Vill slänga in ett tips, det som höjde mig från att snitta typ 12 till att snitta 18-19 på LÄS-delen var att jag började läsa mer KVALITATIVT. Innan hetsade jag bara igenom, tänkte konstant på tiden, skumläste och fattade typ 50%. Sen började jag faktiskt läsa långsammare, och satsade mer på att bygga upp en gedigen förståelse kring texten. De frågor jag då aldrig hade fel på var frågor om textens andemening.
Detaljfrågorna kan fortfarande vara lite sega, men även de gick bättre, för jag hade bättre koll på vart i texten den detaljinformationen befann sig.

Det behöver inte funka för alla, så därför rekommenderar jag att ni prövar själv, med tid, så märker ni själva!
Citera
2012-01-22, 13:12
  #16651
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gröne Gunnar
Vill slänga in ett tips, det som höjde mig från att snitta typ 12 till att snitta 18-19 på LÄS-delen var att jag började läsa mer KVALITATIVT. Innan hetsade jag bara igenom, tänkte konstant på tiden, skumläste och fattade typ 50%. Sen började jag faktiskt läsa långsammare, och satsade mer på att bygga upp en gedigen förståelse kring texten. De frågor jag då aldrig hade fel på var frågor om textens andemening.
Detaljfrågorna kan fortfarande vara lite sega, men även de gick bättre, för jag hade bättre koll på vart i texten den detaljinformationen befann sig.

Det behöver inte funka för alla, så därför rekommenderar jag att ni prövar själv, med tid, så märker ni själva!

Låter vettigt. En ännu bättre taktik kanske är att direkt lokalisera alla frågor som rör detaljer och först besvara dem (hets rakt igenom!). Därefter tar man det ganska lugnt när man läser texten (detaljstyckena hoppar man såklart över) för att få en helhetsförståelse och därmed kunna finna textens andemening och lösa den typen av frågor. För min del fick jag nästan alla rätt på sista blockets LÄS-del (typ 8/10), medan det gick åt helvete på den andra LÄS-delen (3/10) som skrevs först. Tillämpade taktiken ganska så konsekvent under sista blocket.
Citera
2012-01-22, 13:48
  #16652
Medlem
Gröne Gunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edlunder
Låter vettigt. En ännu bättre taktik kanske är att direkt lokalisera alla frågor som rör detaljer och först besvara dem (hets rakt igenom!). Därefter tar man det ganska lugnt när man läser texten (detaljstyckena hoppar man såklart över) för att få en helhetsförståelse och därmed kunna finna textens andemening och lösa den typen av frågor. För min del fick jag nästan alla rätt på sista blockets LÄS-del (typ 8/10), medan det gick åt helvete på den andra LÄS-delen (3/10) som skrevs först. Tillämpade taktiken ganska så konsekvent under sista blocket.

Det kan säkert funka, jag blev dock förvirrad av när jag prövade att läsa frågorna (alla dock) innan. Man sitter liksom och letar efter svaren, och tycker sig hitta dom ibland fast man inte gjort det. Skönt att vara helt "clean i skallen" när man börjar på en ny text, tycker jag
Citera
2012-01-22, 17:59
  #16653
Medlem
Marsovs avatar
Om jag gör HP nu i mars, kan jag använda det resultatet att söka in på typ år 2014? Och om jag gör HP nu och får tex. 1.3, och vid nästa HP får jag 0.9, kan jag då söka in på mitt första prov?

Eller gäller bara HP:et till den termin som startar?
Citera
2012-01-22, 18:05
  #16654
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marsov
Om jag gör HP nu i mars, kan jag använda det resultatet att söka in på typ år 2014? Och om jag gör HP nu och får tex. 1.3, och vid nästa HP får jag 0.9, kan jag då söka in på mitt första prov?

Eller gäller bara HP:et till den termin som startar?
Ett HP-prov är giltigt i 5 år avrundat uppåt. 2014 kommer du alltså kunna söka med ett prov från våren 2012.

Det bästa provresultatet som fortfarande är giltigt är det som du söker med.
Citera
2012-01-22, 18:05
  #16655
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marsov
Om jag gör HP nu i mars, kan jag använda det resultatet att söka in på typ år 2014? Och om jag gör HP nu och får tex. 1.3, och vid nästa HP får jag 0.9, kan jag då söka in på mitt första prov?

Eller gäller bara HP:et till den termin som startar?


Självklart är det bara ditt bästa resultat som räknas.
Citera
2012-01-22, 18:06
  #16656
Medlem
Marsovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Ett HP-prov är giltigt i 5 år avrundat uppåt. 2014 kommer du alltså kunna söka med ett prov från våren 2012.

Det bästa provresultatet som fortfarande är giltigt är det som du söker med.

Citat:
Ursprungligen postat av John.D.Rockefeller
Självklart är det bara ditt bästa resultat som räknas.

Underbart, underbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in