2012-03-21, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Fast att repetera biologi och kemi är nog inte så vansinnigt fel egentligen inför högskoleprovet. Allt man läser tränar ju läshastigheten och jag har upptäckt att när jag läser texter på min nuvarande utbildning så är de ganska snarlika rent språkligt med vad som kommer på hsp. All läsning är bra läsning som bekant!
Haha, får hoppas det. Ett annat problem är ju att man gjort nästan allt på HPG och att uppgifterna börjar ge lite överträningssyndrom. Men jag hoppas med lite tur att även mitt HP går vägen.
Citera
2012-03-21, 12:41
Medlem
Citat:
Trots mitt "jag ska inte plugga mer till HP"-inlägg tidigare ikväll så måste jag bara berätta om kvällens framgångar!
17/20 på NOG
20/20 på ORD
14/16 på LÄS
17/20 på ELF
17/20 på DTK
Enligt den gamla normeringen hade detta motsvarat ungefär 108 poäng vilket innebär att jag nu befinner mig i intervallet 1,9-2,0. Enligt det nya systemet där jag har tagit bort en viss procent på ORD så ligger jag på runt 1,8-1,9 och om inte alltför mycket går åt helvete (läs XYZ och KVA, som jag dock börjar få under kontroll) så är nog 1,5 nu lagom till våren inte alltför omöjligt. Eftersom att min utbildning normalt sett kräver 1,0-1,1 så hade 1,5 varit jävligt skönt att få eftersom att jag och flickvännen ska resa till medelhavet i veckan som antagningen kommer och att då sitta säkert hade inneburit att resan hade blivit betydligt trevligare. Hoppas, hoppas, hoppas!

Oj det var bra trots din ångest Givetvis tar du 1,4! Det bör väl räcka till det du vill in på? LTH räknar inte med vare sig fler eller värre sökande i år.

Se det som att det räcker - annars blir du nog lika nervös som förra gången.
Citera
2012-03-21, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SurabayaJohnny
Lycka till! Det verkar onekligen som att du kommer komma in på din utbildning.

Vi kanske ses i höst förresten.

Hej där söker vi alla tre samma sak? haha vad har du för hp?
Citera
2012-03-21, 12:57
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av facit88
Oj det var bra trots din ångest Givetvis tar du 1,4! Det bör väl räcka till det du vill in på? LTH räknar inte med vare sig fler eller värre sökande i år.

Se det som att det räcker - annars blir du nog lika nervös som förra gången.

Om antalet sökande förblir de samma så tvivlar jag på att det svänger mer än tidigare år, d vs att det kommer ligga någonstans inom intervallet 0,9-1,2. En rätt intressant observation man kan göra är faktiskt att det verkar som att det ligger stegvis på samma sak:
2004: 1,1
2005: 1,0
2007: 1,0
2008: 0,9
2009: 1,0
2010: 1,0
2011: 1,1

En bekant till familjen som är professor på LTH menar att om det ser ungefär likadant ut såpass lång tid som det gjort nu så brukar det finnas ett syfte bakom det förutsatt att linjen inte är alltför populär. Verkar som att universitet har gjort bedömningen att ett värde på runt 1,0 räcker för att man ska betraktas som kompetent nog att läsa programmet, vilket man även kan se på att de har utökat antalet sucessivt i takt med att det har varit fler sökande. Skulle bli mycket förvånad om det allt som allt gick över 1,2 i krav, om ens det.
Citera
2012-03-21, 13:32
Medlem
Citat:
Om antalet sökande förblir de samma så tvivlar jag på att det svänger mer än tidigare år, d vs att det kommer ligga någonstans inom intervallet 0,9-1,2. En rätt intressant observation man kan göra är faktiskt att det verkar som att det ligger stegvis på samma sak:
2004: 1,1
2005: 1,0
2007: 1,0
2008: 0,9
2009: 1,0
2010: 1,0
2011: 1,1

En bekant till familjen som är professor på LTH menar att om det ser ungefär likadant ut såpass lång tid som det gjort nu så brukar det finnas ett syfte bakom det förutsatt att linjen inte är alltför populär. Verkar som att universitet har gjort bedömningen att ett värde på runt 1,0 räcker för att man ska betraktas som kompetent nog att läsa programmet, vilket man även kan se på att de har utökat antalet sucessivt i takt med att det har varit fler sökande. Skulle bli mycket förvånad om det allt som allt gick över 1,2 i krav, om ens det.

Så kanske det är...
I vilket fall intressant att höra sig för om skolan avser utöka antalet nominella platser i år. Skolan som helhet har ju fått +50.
Jag har nu räknat till 3 kandidater till utbildningen i denna hp-sträng
Senast redigerad av facit88 2012-03-21 kl. 13:39.
Citera
2012-03-21, 13:59
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Så kanske det är...
I vilket fall intressant att höra sig för om skolan avser utöka antalet nominella platser i år. Skolan som helhet har ju fått +50.
Jag har nu räknat till 3 kandidater till utbildningen i denna hp-sträng

Rent nyfikenshetsmässigt dock, av dina inlägg i andra trådar skriver du att du funderar på att söka en jur. kand. Är det fortfarande aktuellt eller har du lantmäteri som förstahandsval?
Citera
2012-03-21, 14:22
Medlem
Citat:
Rent nyfikenshetsmässigt dock, av dina inlägg i andra trådar skriver du att du funderar på att söka en jur. kand. Är det fortfarande aktuellt eller har du lantmäteri som förstahandsval?

förstahandsval...nyfiken på juridiken, men jag det blir för mkt läsande och för lite räknande, bokstavligen kanske tar tag i Vov om jag inte kommer in på L.

Edit: ...och så är det ju väldigt mkt svårare att komma in på juridiken. >1,5 krävs ju för att vara heeelt säker.
Senast redigerad av facit88 2012-03-21 kl. 14:30.
Citera
2012-03-21, 15:33
Medlem
Citat:
Hej där söker vi alla tre samma sak? haha vad har du för hp?

Jag har inte kommit fram till vad jag helst vill läsa, men L är ett alternativ. Där kommer jag nog in åtminstone.

Har 1,3. Siktar på 1,5.
Citera
2012-03-21, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SurabayaJohnny
Jag har inte kommit fram till vad jag helst vill läsa, men L är ett alternativ. Där kommer jag nog in åtminstone.

Har 1,3. Siktar på 1,5.

1,3 är ju långt över medel så det är väl inte fy skam?
Sugen på mer teknik eller eko/jur? Ekonomie kand./civ.ek ger större valfrihet. Eller så har du ju V och M på samma skola.
Citera
2012-03-21, 17:45
Medlem
the-gafferrs avatar
Citat:
Jag önskar själv att jag hade haft din motivation eftersom att du pluggar mer effektivt än mig sett till din höjning.

Det betvivlar jag. 100-200 poängs goda resultat visar egentligen ingenting. Nere idag igen på 61/82, och då har jag inte ens gjort något LÄS-prov Sen lägg på 40 poäng MEK/ORD så faller jag rejält. Men visst, det går kanske inte bakåt utvecklingsmässigt, men känns bara lite träligt när man på ett par prov i rad går poängmässigt bakåt

edit: Jag kanske låter gnällig, petig och allmänt enerverande, det är inte menat så. Är bara så mån om att komma in på den utbildning jag vill, därför uppkommer nervositet, ångest och dylikt.
Senast redigerad av the-gafferr 2012-03-21 kl. 17:55.
Citera
2012-03-21, 18:22
Medlem
Om man inte anmält sig för att skriva HP än, är det på något sätt möjligt att få skriva det ändå!?
Citera
2012-03-21, 18:28
Medlem
Vad tror ni kandidat för ekonomi i Lund och Uppsala landar på? Klarar man sig på 1.5?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in