2012-03-07, 19:14
  #17449
Medlem
RullstolarNs avatar
Jag ska göra HP nu i slutet av mars. Förra gången fick jag rätt dåligt på NOG och de svenska orden (kommer inte på namnet). Undrar hur ni har gjort för att höja er på de delarna. Provade att komma in på ordprov.se men det gick inte? Ni kan gärna tipsa om hur jag höjer på resten av delarna med, då det också skulle behövas
Citera
2012-03-07, 19:28
  #17450
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullstolarN
Jag ska göra HP nu i slutet av mars. Förra gången fick jag rätt dåligt på NOG och de svenska orden (kommer inte på namnet). Undrar hur ni har gjort för att höja er på de delarna. Provade att komma in på ordprov.se men det gick inte? Ni kan gärna tipsa om hur jag höjer på resten av delarna med, då det också skulle behövas

Kör gamla prov och nöt ord på ordprov.se. Om det var länge sen du höll på med matematik kan du ju kolla upp böcker eller internet.


HP09VT DTK UPG 12 fattar jag inte. Det ska vara D men får det till A eftersom 31% av 8116 är cirka 2500. Någon som vill hjälpa?
Citera
2012-03-07, 19:44
  #17451
Medlem
the-gafferrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haannes
Kör gamla prov och nöt ord på ordprov.se. Om det var länge sen du höll på med matematik kan du ju kolla upp böcker eller internet.


HP09VT DTK UPG 12 fattar jag inte. Det ska vara D men får det till A eftersom 31% av 8116 är cirka 2500. Någon som vill hjälpa?
Gjorde den frågan idag. Svarade fel på den.
Klurade på den ett tag, men kom aldrig fram till någon vettig förklaring.
__________________
Senast redigerad av the-gafferr 2012-03-07 kl. 19:49.
Citera
2012-03-07, 20:17
  #17452
Medlem
Sockerpajens avatar
Har en fråga, blir frågorna svårare i den sena delen av ett delprov? Får oftast ~9/10 första halvan, sen typ ~4/10 den sena
Citera
2012-03-07, 21:35
  #17453
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpajen
Har en fråga, blir frågorna svårare i den sena delen av ett delprov? Får oftast ~9/10 första halvan, sen typ ~4/10 den sena

Nej, det ska vara samma svårighetsgrad. Många kan dock uppleva de sista blocken som svårast då de är psykiskt trötta efter de andra blocken.
Citera
2012-03-07, 21:42
  #17454
Medlem
Sockerpajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katten142
Nej, det ska vara samma svårighetsgrad. Många kan dock uppleva de sista blocken som svårast då de är psykiskt trötta efter de andra blocken.

Tror du missförstod, jag menar under samma delprov, alltså de sista 10 frågorna i samma delprov går alltid sämre än de 10 första, trots att det är samma ämne
Citera
2012-03-07, 21:59
  #17455
Medlem
Deleteriouss avatar
Får man ha stoppur på högskoleprovet om det inte ger ifrån sig ljud?
http://www.promatch.se/filer/stoppur.gif
Citera
2012-03-07, 22:24
  #17456
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deleterious
Får man ha stoppur på högskoleprovet om det inte ger ifrån sig ljud?
http://www.promatch.se/filer/stoppur.gif
Ja och nej. Beror på provledaren. Vissa är mer noggranna.

Ämnet har diskuterats på HPG:
http://www.hpguiden.se/Forums/viewtopic/t=7189.html
Citera
2012-03-07, 22:40
  #17457
Medlem
the-gafferrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Ja och nej. Beror på provledaren. Vissa är mer noggranna.

Ämnet har diskuterats på HPG:
http://www.hpguiden.se/Forums/viewtopic/t=7189.html

Hur håller man annars koll på tiden? Utropar provledaren "15 minuter kvar" osv, eller hur går det till?
Citera
2012-03-07, 22:44
  #17458
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the-gafferr
Hur håller man annars koll på tiden? Utropar provledaren "15 minuter kvar" osv, eller hur går det till?
Ofta finns det ju en klocka i provsalen. Övervakaren skriver på minuten när provet börja på tavlan.

Minns inte om man ropar upp vid halva tiden men har för mig dom bara ropa när det var 5 min kvar..
Citera
2012-03-07, 22:46
  #17459
Medlem
the-gafferrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Ofta finns det ju en klocka i provsalen. Övervakaren skriver på minuten när provet börja på tavlan.

Minns inte om man ropar upp vid halva tiden men har för mig dom bara ropa när det var 5 min kvar..

Okej.

Tycker det verkar konstigt att vissa provledare inte accepterar tidtagarur. Inte så att man kan fuska direkt.

Egna linjaler då? Du nämnde någonting om en linjal som det går att "fuska lite med". Har du någon bild på en sådan?
Citera
2012-03-07, 22:47
  #17460
Medlem
Deleteriouss avatar
Denna fråga är riktad till er som presterar bra, minst 75 % rätt, på LÄS och ELF.

Jag måste bättra mig i LÄS och ELF och har bara några veckor kvar. Skulle gärna vilja ha minst 75 % rätt, nu ligger jag på strax över 50 %.

Vad använder ni för teknik på LÄS och ELF? Läser ni igenom texten kursivt först? Eller läser ni frågorna först, för att sedan endast leta efter svaren? Eller läser ni hela texten och besvarar sedan frågorna? Använder ni överstrykningspenna?

Vad har ni för tips till mig? Ska jag försöka läsa ett antal sidor i en bok så snabbt som möjligt? Det jag gör just nu är att jag läser många tidskrifter både på engelska och svenska. Sedan ska jag göra LÄS och ELF på gamla högskoleprov, för att förhoppningsvis bli bättre.
__________________
Senast redigerad av Deleterious 2012-03-07 kl. 22:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in