Citat:
Ursprungligen postat av stenenbert
Undrar lite över följande uppgift i NOG:
På en snabbmatsrestaurang kan man beställa en hamburgare, pommes frites och läsk. Om man beställer ett meal med alla tre får man rabatt. Köper man ett meal behöver man bara betala 51kr. Vad kostar en hamburgare?
(1) Läsken kostar 4 kronor mer än pommes friten. Efter 10 meal har man tjänat ihop 3 extra hamburgare.
(2) En kund köper 2 läsk för 34 kr.
Tillräcklig information för lösningen erhålls
A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena
Jag svarade E, men det rätta svaret är D. Skulle någon kunna förklara hur man tänker?
Jag skulle också ha svarat E. Men sen efter provet skulle jag skicka ett mejl till provanordnaren och undra vilket geni som skrivit uppgiften?
Stenebert, varthän har du fått tag på denna uppgift !? Herregud vilket dålig formulerad fråga!
Det framgår ju inte vad dem frågar efter ens. Därför är svaret E

.
Men seriöst, är det någon som kan lösa den?
Självaste frågan är dum ställd. Det frågas vad en hamburgare kostar men som i samma fråga synliggörs det att det finns två mått för vad en hamburgare kostar, det ena ifall man köper en hamburgare enskilt, och den andra ifall man köper den i ett mål.
Så vilket är det?
Samma fråga bör ställas om vilket hamburgareindex dem menar när de skriver 3
extra hamburgare, eftersom de skriver
extra känner mig ganska säker.
Ännu en befogad fråga är återigen vilket prisindex de utgår ifrån när dem skriver "Läsken kostar 4 kronor mer än pommes friten."
Är det bara jag som är så jävla dryg kl 4 på natten, eller finner ni grund för mina tvetydigheter??
Nu sådär efterhand känns det som de menar prisindex för varor som är köpta enskilt. Annars så måste dem ju skriva typ: "läsken i ett mål kostar..." etcetera
Men äsch jag orkar inte tänka vidare just nu, måste sova