2012-02-07, 22:38
Medlem
intelones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLox
Tror ni det kan hjälpa att läsa såna här texter? Kan ju vara ett tips för er som är intresserade av juridik.
https://lagen.nu/dom/index/nja-2010.html

Om jag inte minns fel, så var det en liknande text i LÄS delen för något år sedan. Kommer ihåg att många hade problem med den.

Så helt dumt är det nog inte,
Citera
2012-02-08, 18:11
Medlem
stenenberts avatar
Undrar lite över följande uppgift i NOG:

På en snabbmatsrestaurang kan man beställa en hamburgare, pommes frites och läsk. Om man beställer ett meal med alla tre får man rabatt. Köper man ett meal behöver man bara betala 51kr. Vad kostar en hamburgare?

(1) Läsken kostar 4 kronor mer än pommes friten. Efter 10 meal har man tjänat ihop 3 extra hamburgare.
(2) En kund köper 2 läsk för 34 kr.
Tillräcklig information för lösningen erhålls

A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena

Jag svarade E, men det rätta svaret är D. Skulle någon kunna förklara hur man tänker?
Citera
2012-02-08, 18:30
Medlem
Är det någon som har haft kurs? upgrades har två st kurser som kostar 2.5k styck, något att testa?
vilken bok är det bästa för att öva, tycker inte om hpguiden.

Mvh
Citera
2012-02-08, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stenenbert

På en snabbmatsrestaurang kan man beställa en hamburgare, pommes frites och läsk. Om man beställer ett meal med alla tre får man rabatt. Köper man ett meal behöver man bara betala 51kr. Vad kostar en hamburgare?

(1) Läsken kostar 4 kronor mer än pommes friten. Efter 10 meal har man tjänat ihop 3 extra hamburgare.

A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)

Jag svarade E, men det rätta svaret är D. Skulle någon kunna förklara hur man tänker?

Rätt lär väl vara A men
Citera
2012-02-08, 20:01
Medlem
stenenberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjTenman
Rätt lär väl vara A men
Mitt fel, menade A.

Hur gjorde du för att få ut svaret?
Citera
2012-02-08, 20:56
Medlem
Citat:

A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)

E: Haha, tänkte ju helt fel. Så här blir det:
510 kr = 3 extra hamburgare. 510/3= 170 kr = en extra hamburgare. (51*4 - H)= 170 kr <=> H = 34 kr.
Blir väl ändå rätt?
Senast redigerad av Edlunder 2012-02-08 kl. 21:51.
Citera
2012-02-08, 21:38
Medlem
Hitchslaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlBennet
Är det någon som har haft kurs? upgrades har två st kurser som kostar 2.5k styck, något att testa?
vilken bok är det bästa för att öva, tycker inte om hpguiden.

Mvh

Öva på gamla prov och plugga ord, allt övrigt är bara för att stjäla dina pengar.
Citera
2012-02-09, 02:39
Bannlyst
Citat:

A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)

x= läsk
y=hamburgare
z= pommes

Vi vet:

x + y + z= 51kr

info (1): z + 4 = x
10(z+y+x)= 3y

info(2)= 2x=34

Du kan se att det endast går att lösa med info 1. Rätt svar är alltså A.
Citera
2012-02-09, 04:27
Medlem
ningudos avatar
Citat:

A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)

Jag skulle också ha svarat E. Men sen efter provet skulle jag skicka ett mejl till provanordnaren och undra vilket geni som skrivit uppgiften?

Stenebert, varthän har du fått tag på denna uppgift !? Herregud vilket dålig formulerad fråga!
Det framgår ju inte vad dem frågar efter ens. Därför är svaret E .
Men seriöst, är det någon som kan lösa den?
Självaste frågan är dum ställd. Det frågas vad en hamburgare kostar men som i samma fråga synliggörs det att det finns två mått för vad en hamburgare kostar, det ena ifall man köper en hamburgare enskilt, och den andra ifall man köper den i ett mål.
Så vilket är det?

Samma fråga bör ställas om vilket hamburgareindex dem menar när de skriver 3 extra hamburgare, eftersom de skriver extra känner mig ganska säker.

Ännu en befogad fråga är återigen vilket prisindex de utgår ifrån när dem skriver "Läsken kostar 4 kronor mer än pommes friten."

Är det bara jag som är så jävla dryg kl 4 på natten, eller finner ni grund för mina tvetydigheter??

Nu sådär efterhand känns det som de menar prisindex för varor som är köpta enskilt. Annars så måste dem ju skriva typ: "läsken i ett mål kostar..." etcetera
Men äsch jag orkar inte tänka vidare just nu, måste sova
Citera
2012-02-09, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
TEXT
E är väl rätt svar? Allt man vet med (1) och (2) är ju att att pommes kostar 13 kr och läsken 17 kr "utanför" ett meal. De behöver inte kosta lika mycket i ett meal. Att man får tre extra hamburgare för 10 meal, 510 kr säger bara att man hade fått tre extra hamburgare för 510 kr än om man hade pungat ut med x antal hamburgare*priset y per hamburgare. Hade de kostat 13 kr respektive 17 kr i ett meal hade vi vetat hamburgarens pris i ett meal, men då hade din fråga huruvida det är priset i ett meal eller enskilt kvarstått.

Jag hittar inte den här uppgiften bland snabbmatsuppgifterna på http://www.ordprov.se/cgi-bin/matteprov/frames.cgi

Det finns en som är lik, men den ser ut så här:

På en snabbmatsrestaurang kan man beställa en hamburgare, pommes frites och läsk. Om man beställer ett meal med alla tre får man rabatt. Vad kostar en hamburgare?

(1)
Läsken kostar 4 kronor mer än pommes friten. Efter 10 meal har man tjänat ihop 3 extra hamburgare.
(2)
Köper man ett meal behöver man bara betala 51kr.

Kan du ha skrivit av fel?
Senast redigerad av Edlunder 2012-02-09 kl. 11:07.
Citera
2012-02-09, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edlunder
E är väl rätt svar? Allt man vet med (1) och (2) är ju att att pommes kostar 13 kr och läsken 17 kr "utanför" ett meal. De behöver inte kosta lika mycket i ett meal. Att man får tre extra hamburgare för 10 meal, 510 kr säger bara att man hade fått tre extra hamburgare för 510 kr än om man hade pungat ut med x antal hamburgare*priset y per hamburgare. Hade de kostat 13 kr respektive 17 kr i ett meal hade vi vetat hamburgarens pris i ett meal, men då hade din fråga huruvida det är priset i ett meal eller enskilt kvarstått.

Jag hittar inte den här uppgiften bland snabbmatsuppgifterna på http://www.ordprov.se/cgi-bin/matteprov/frames.cgi

Det finns en som är lik, men den ser ut så här:

På en snabbmatsrestaurang kan man beställa en hamburgare, pommes frites och läsk. Om man beställer ett meal med alla tre får man rabatt. Vad kostar en hamburgare?

(1)
En kund köper 2 läsk för 34 kr. En kund köper läsk istället för hamburgare, och sparar 13kr.
(2)
Efter 10 meal har man tjänat ihop 3 extra hamburgare.

Kan du ha skrivit av fel? Den fetstilta meningen ska man nog inte negligera

Men det är inte relevant att en del kan kosta olika huruvida delen är med i mealet eller ej. Vi har en fast summa, 51*10, som ska vara lika med h(x+3), där h är priset för hamburgare utanför mealet och x är antal hamburgare minus de 3 extra. Tog för givet i all hast att x =10, men det är ju helt fel. E är alltså rätt
Senast redigerad av DjTenman 2012-02-09 kl. 11:12.
Citera
2012-02-09, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjTenman
Men det är inte relevant att en del kan kosta olika huruvida delen är med i mealet eller ej.
Det är väl relevant att veta vad som efterfrågas? Priset per hamburgare enskild kan vara detsamma som pris per hamburgare i meal likaväl som det kan vara olika. Menar du att du skulle kunna svara på vad pris per hamburgare i meal kostar om du vet pris per enskild hamburgare?

Nu förefaller det emellertid ganska självklart att man efterfrågar pris per enskild hamburgare eftersom man inte kan köpa endast en hamburgare utan läsk och pommes för en del av mealpriset som det skulle kosta. Av den anledningen blir pris per enskild och pris i meal irrelevant. Inte av att h(x+3) = 510.

Förövrigt förstår jag inte vad du menar med h(x+3)= 510? Har du ett värdet, t ex x = 0 får du h= 170 kr, vilket är så pass mycket du måste lägga ut på 10/3 antal meal för att få en extra hamburgare. Har du ett värde x = 1 får du h = 127,5 vilket innebär att du lägger ut 127,5 kr på 10/4 antal meal för en extra hamburgare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in