2011-03-09, 23:00
Medlem
Hertig-Af-Wermas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tefatspupiller
ca 20

16
Citera
2011-03-09, 23:54
Medlem
tefatspupillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hertig-Af-Werma
16
Nej medelvärdet på provet i höstas låg på 19.9.

Provdel Antal uppgifter Medelvärde samtliga provdeltagare
ORD 40 19.9
NOG 22 11.3
LÄS 20 12.4
DTK 20 10.8
ELF 20 11.7

Nu spenderade jag två minuter föra bevisa dig fel genom att kolla på studera, nöjd? kul att ta siffror ur luften utan orsak?
Citera
2011-03-10, 14:46
Medlem
Hertig-Af-Wermas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tefatspupiller
Nej medelvärdet på provet i höstas låg på 19.9.

Provdel Antal uppgifter Medelvärde samtliga provdeltagare
ORD 40 19.9
NOG 22 11.3
LÄS 20 12.4
DTK 20 10.8
ELF 20 11.7

Nu spenderade jag två minuter föra bevisa dig fel genom att kolla på studera, nöjd? kul att ta siffror ur luften utan orsak?

Nej, fick siffran av en studievägledare, nöjd?
Citera
2011-03-11, 03:00
Medlem
Jow-Lens avatar
Sitter och nöter ordprov.se för fullt nu i hopp om att bli vassare på orddelen, blev dock lite snopen när jag fick fel på detta ord: http://i53.tinypic.com/14xp91.png
Citera
2011-03-11, 03:32
Medlem
Ska skriva provet nu och börjar också få lite brottom, svårt för NOG men lätt för DTK.
Och som många andra tycker jag svenskan är ruggigt svår, just pga. tidspressen.

Brukar vara på sista frågan på tredje texten på svenskan när tiden är slut, så då är de bara och kryssa x på 8 uppgifter i rad sen och hoppas på det bästa..

Men har förövrigt en fråga: Det "testprovet" som inte räknas in till resultatet, säger dom innan man gör det provet att det är ett testprov som inte räknas? eller säger dom det i slutet av provdagen?
Citera
2011-03-11, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stellanovich
Ska skriva provet nu och börjar också få lite brottom, svårt för NOG men lätt för DTK.
Och som många andra tycker jag svenskan är ruggigt svår, just pga. tidspressen.

Brukar vara på sista frågan på tredje texten på svenskan när tiden är slut, så då är de bara och kryssa x på 8 uppgifter i rad sen och hoppas på det bästa..

Men har förövrigt en fråga: Det "testprovet" som inte räknas in till resultatet, säger dom innan man gör det provet att det är ett testprov som inte räknas? eller säger dom det i slutet av provdagen?

De brukar inte säga det i vanliga fall, men eftersom det kommer ett nytt prov HT11 blir det väldigt uppenbart vilket som är testprov.
Citera
2011-03-11, 10:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Canucks
De brukar inte säga det i vanliga fall, men eftersom det kommer ett nytt prov HT11 blir det väldigt uppenbart vilket som är testprov.

Man kan aldrig vara säker på vilka som ska få "testa" de nya provdelarna. Kan mycket väl dyka upp någon av de gamla delarna som testprov igen.
Citera
2011-03-11, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lampara
Man kan aldrig vara säker på vilka som ska få "testa" de nya provdelarna. Kan mycket väl dyka upp någon av de gamla delarna som testprov igen.

Fast de gamla delarna förändras ju ändå, och tiden man får på varje delprov förändras. Det är bara ELF som inte tycks ändras speciellt mycket.
Citera
2011-03-11, 11:39
Medlem
techno_the_kings avatar
Behöver hjälp här
jag måste träna på Matte A men hittar ingen vettig hemsida där man kan träna på Matte A
kommer torska totalt på mattedelen & börjar redan nu ångra att jag anmälde mig till högskoleprovet
skulle ha gjort detta efter att man gick ut gymnasiet då man åtminstone fattade någonting utav det
det är ändå 11 år sen man gick ut gymnasiet & har ingenting av matten kvar i huvudet.

Kan man för övrigt gå till gymnasiet & fråga om man får låna med sig en mattebok hem för att träna på detta eller är det helt omöjligt?
Får man även ha med sig miniräknare på högskoleprovet?

Får jag för övrigt något rätt på provet så är väl detta ett under

kan ju för övrigt tillägga att man hade ig i matte svenska & engelska
min engelska är dock brutalt mycket bättre nu sen hur man kan få ig på svenska fattar jag inte
fan jag e ju född i Sverige
för övrigt hur ser svenskauppgifterna ut tex?..
Senast redigerad av techno_the_king 2011-03-11 kl. 11:42.
Citera
2011-03-11, 12:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av techno_the_king
Behöver hjälp här
jag måste träna på Matte A men hittar ingen vettig hemsida där man kan träna på Matte A
kommer torska totalt på mattedelen & börjar redan nu ångra att jag anmälde mig till högskoleprovet
skulle ha gjort detta efter att man gick ut gymnasiet då man åtminstone fattade någonting utav det
det är ändå 11 år sen man gick ut gymnasiet & har ingenting av matten kvar i huvudet.

Kan man för övrigt gå till gymnasiet & fråga om man får låna med sig en mattebok hem för att träna på detta eller är det helt omöjligt?
Får man även ha med sig miniräknare på högskoleprovet?

Får jag för övrigt något rätt på provet så är väl detta ett under

kan ju för övrigt tillägga att man hade ig i matte svenska & engelska
min engelska är dock brutalt mycket bättre nu sen hur man kan få ig på svenska fattar jag inte
fan jag e ju född i Sverige
för övrigt hur ser svenskauppgifterna ut tex?..

Lugn nu!

Gör så här:

1. Läs på grunderna på Khanacademy.com

2. Gör gamla prov och posta här om du behöver hjälp. Någon av oss kan hjälpa dig.

3. Analysera dina fel och lär av dina misstag.

4. Läs många under strecket eller/och ledarartiklar.

För att se hur LÄS-delen ser ut så tittar du på gamla prov. 5 texter och 4 frågor per text.

Man får inte ha med sig någon miniräknare till provet.
Senast redigerad av Lampara 2011-03-11 kl. 12:27.
Citera
2011-03-11, 13:19
Medlem
Nissekatts avatar
I vanliga fall har dom aldrig sagt vilket som är utprövningsblocket men de senaste gångerna har det ju varit från det nya provet och då har dom sagt att den inte räknas (kan man ju lista ut själv iofs). Var fan inte många som tog den delen seriöst direkt, väldigt många i rummet jag skrev i passa på att ta en tupplur!

techno_the_king

Kolla den här sidan! http://www.matteboken.se/
Citera
2011-03-11, 14:47
Medlem
Nissekatts avatar
Måste fråga en grej! Min matteinkompetenta hjärna har väldigt svårt för division i alla dess former och en sorts uppgift jag alltid hakar upp mig på DTK är när man ska avgöra hur stor andel något utgör. Alltså man får svarsalternativ som 3/5, 2/7, 3/4, 2/3 t.ex.

Om vi tar t.ex. 692/2443 (som ju är lika med 2/7) hur gör man för att snabbt räkna ut det? Varje gång jag stöter på en sån uppgift slutar det med att jag blir tvungen att höfta på ett ungefär pga tidsbristen och det leder i sin tur till att jag ofta har fel på den här typen av frågor.

Vore väldigt uppskattat om ni kunde gå igenom hur ni gör när ni löser frågor av den här typen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in