2012-02-06, 14:17
  #16837
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filipppa
Har läst lite om nya högskoleprovet och som jag förstår det så kommer vissa delar ligga i samma block, alltså att man får en tid att själv disponera över delarna. Är det någon som vet vilka delar som ligger i samma block?
Tack!

Det finns två deltyper:

Kvantitativa:
DTK
NOG
XYZ
KVA

Verbala:
LÄS
ELF
ORD
MEK

Provet har 5 block. Varje block motsvarar ett pass. Dvs mellan varje pass/block finns en rast på olika längder.

Ett block är utprövningsblock där man provar olika uppgifter inför kommande prov och kommer inte räknas med men du vet inte vilket block det är så alla block måste skrivas.

Ett block består alltid av bara en deltyp (Kvantitativa eller Verbala) och är jämnfördelat internt av olika uppgifter.

Dvs: två block kommer vara Kvantitativa och två är Verbala. Vidare kommer 50% av ORD-uppgifterna vara på på ena verbala blocket, 50% av ELF-uppgifterna vara på ena verbala blocket osv osv; det är alltså jämnfördelat med uppgifter internt bland blocken.
__________________
Senast redigerad av mark.knopfler 2012-02-06 kl. 14:20.
Citera
2012-02-06, 14:18
  #16838
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deleterious
Vart kan man se vad poängen motsvarar i betyg på högskoleprovet? Sen det gjordes om.

Vill alltså veta vilken poäng som krävdes för vilket betyg på provet hösten 2011.


T.ex: 80 poäng = 1.0, 60 poäng = 0,7, 115 poäng = 1.5, osvv...
Tror knappast de siffrorna stämmer, men det är de siffrorna jag vill veta, fast för alla betyg, från 0,0 till 2,0.
Betyg och HP kan inte jämföras och motsvarar inte varandra. Dom söker i olika kvoter. Du kan hitta intagningsgränsen för HP-kvoten vid olika program vid VHS.se

I teorin kan du komma in med 0,1 på handels även om betygskvotens intagningsgräns är 22,5.
Citera
2012-02-06, 15:53
  #16839
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deleterious
Vart kan man se vad poängen motsvarar i betyg på högskoleprovet? Sen det gjordes om.

Vill alltså veta vilken poäng som krävdes för vilket betyg på provet hösten 2011.


T.ex: 80 poäng = 1.0, 60 poäng = 0,7, 115 poäng = 1.5, osvv...
Tror knappast de siffrorna stämmer, men det är de siffrorna jag vill veta, fast för alla betyg, från 0,0 till 2,0.

http://www.studera.nu/hogskoleprovet/hogskoleprovet/facitprovfragorochnormeringstabeller/fpn/normeringstabellerhosten2011.5.7dac986013389229f6e 80002269.html
Citera
2012-02-06, 15:55
  #16840
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Betyg och HP kan inte jämföras och motsvarar inte varandra. Dom söker i olika kvoter. Du kan hitta intagningsgränsen för HP-kvoten vid olika program vid VHS.se

I teorin kan du komma in med 0,1 på handels även om betygskvotens intagningsgräns är 22,5.
Sorligt dum jag är.

Det jag skrev är något helt annat.

Ber om ursäkt.
Citera
2012-02-06, 18:23
  #16841
Medlem
Anser ni provet vara tuffare än tidigare? Har ett relativt högt resultat och är stark inom ord/läsförståelse. Inte kass på matte men behöver nog en del repetition, antar att gamla prov är viktiga (särskilt då jag inte sett det nya).
Citera
2012-02-06, 18:51
  #16842
Medlem
Jag vill ha 0,9. Jag måste ha 0,9. (Som ni märker är det inte så hög resultat, men ändå.)

Jag är ganska o intellektuell måste jag erkänna, min största svaghet är nog Svenska språket. (Grammatiken & ordförrådet för att vara mer specifik)

Kan någon vänlig själ guida mig steg för steg hur jag kan nå detta den 31:a Mars?
Citera
2012-02-06, 20:04
  #16843
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qvadriologic
Jag vill ha 0,9. Jag måste ha 0,9. (Som ni märker är det inte så hög resultat, men ändå.)

Jag är ganska o intellektuell måste jag erkänna, min största svaghet är nog Svenska språket. (Grammatiken & ordförrådet för att vara mer specifik)

Kan någon vänlig själ guida mig steg för steg hur jag kan nå detta den 31:a Mars?

Tyvärr är du lite sent ute. Det jag föreslår att du gör är följande:

- Börja läsa böcker, försök att öva upp din läshastighet. Googla läshastighet. Läs läs till exempel "Brott och Straff".

- Köp "den kompletta guiden till högskoleprovet". Många säger att den suger men jag tycker att den är ypperlig vid korttidsplugg på högskoleprovet. Det finns knep för matten, bra engelska ord att lägga på minnet som ofta förekommer på HP. Utvalda ord och grekiska för- och efterled. Och framför allt beskriver den HUR man ska tackla frågorna på de olika delarna. Jag har efter att bara bläddrat i den och tagit åt mig några tips fått mycket lättare med LÄSdelen, eftersom man vet vad man ska leta efter.

- Läs varje dag artiklar från följande sidor:
http://www.svd.se/kultur/understrecket/
http://www.axess.se/magasin/Default.aspx

- Öva på gamla prov och se vad du behöver förbättra, genom att redan har gjort ett högskoleprov tidigare ökar man chansen för bättre resultat när det väl gäller:
http://www.df.lth.se/~mikaelb/hprov/
Gör interaktiva prov på studera.nu, då får du en bild av hur den riktiga provdagen ser ut.

Sammafattningsvis:
Gamla prov
Artiklar(Ex. Under strecket)
Köp "den kompletta guiden till högskoleprovet", tror att man kan höja sig rejält genom att läsa den och förstå hur man ska gå tillväga.
Läsa böcker

Vill du inte köpa boken har jag samlat alla engelska ord från boken i ett worddokument:
http://www.speedyshare.com/file/xaxzp/Engelska-ord.docx
Citera
2012-02-06, 20:36
  #16844
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qvadriologic
Jag vill ha 0,9. Jag måste ha 0,9.

Det fixar du lätt. Repetera matte A och B, läs dagstidningar, tidskrifter som t ex TIME och göra gamla prov så ligger du bra till!
Citera
2012-02-06, 21:56
  #16845
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edlunder
Det fixar du lätt. Repetera matte A och B, läs dagstidningar, tidskrifter som t ex TIME och göra gamla prov så ligger du bra till!

Förhoppningsvis så har du rätt, att jag fixar detta lätt. 0,9 är som sagt inte så omöjligt högt. Om ni nu undrar varför jag just ska ha minst 0,9 är p.g.a. Polishögskolans krav, från och med denna termin har de lagt krav på minst 0,9 poäng på Högskoleprovet eller 30 Högskolepoäng. (Jag klarar inte av 30 Högskolepoäng så, Högskoleprovet måste rädda mig)

Citat:
Ursprungligen postat av Sparvenn
Tyvärr är du lite sent ute. Det jag föreslår att du gör är följande:

- Börja läsa böcker, försök att öva upp din läshastighet. Googla läshastighet. Läs läs till exempel "Brott och Straff".

- Köp "den kompletta guiden till högskoleprovet". Många säger att den suger men jag tycker att den är ypperlig vid korttidsplugg på högskoleprovet. Det finns knep för matten, bra engelska ord att lägga på minnet som ofta förekommer på HP. Utvalda ord och grekiska för- och efterled. Och framför allt beskriver den HUR man ska tackla frågorna på de olika delarna. Jag har efter att bara bläddrat i den och tagit åt mig några tips fått mycket lättare med LÄSdelen, eftersom man vet vad man ska leta efter.

- Läs varje dag artiklar från följande sidor:
http://www.svd.se/kultur/understrecket/
http://www.axess.se/magasin/Default.aspx

- Öva på gamla prov och se vad du behöver förbättra, genom att redan har gjort ett högskoleprov tidigare ökar man chansen för bättre resultat när det väl gäller:
http://www.df.lth.se/~mikaelb/hprov/
Gör interaktiva prov på studera.nu, då får du en bild av hur den riktiga provdagen ser ut.

Sammafattningsvis:
Gamla prov
Artiklar(Ex. Under strecket)
Köp "den kompletta guiden till högskoleprovet", tror att man kan höja sig rejält genom att läsa den och förstå hur man ska gå tillväga.
Läsa böcker

Vill du inte köpa boken har jag samlat alla engelska ord från boken i ett worddokument:
http://www.speedyshare.com/file/xaxzp/Engelska-ord.docx

Ok, låter ganska logiskt. Ska försöka göra exakt som du säger! Tack så hemskt mycket i vilket fall.
Citera
2012-02-07, 12:57
  #16846
Medlem
anmälde mig precis till provet. tror jag ska kryssa i alla svar nr 1 på första delprovet, nr 2 på andra delprovet, nr 3 på tredje delprovet etc.

kan ju inte gå sämre än min 0,1 ja fick förra året
Citera
2012-02-07, 16:00
  #16847
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
anmälde mig precis till provet. tror jag ska kryssa i alla svar nr 1 på första delprovet, nr 2 på andra delprovet, nr 3 på tredje delprovet etc.

kan ju inte gå sämre än min 0,1 ja fick förra året
Om du bara gissar på alla frågor lär du ju få 0.0 eller 0.1 eftersom en fjärdedel rätt ger 0.1 enligt normeringstabellen och alla frågor utom nog och ord har 4 svarsalternativ (nog och ord har 5).
Citera
2012-02-07, 21:24
  #16848
Medlem
Tror ni det kan hjälpa att läsa såna här texter? Kan ju vara ett tips för er som är intresserade av juridik.
https://lagen.nu/dom/index/nja-2010.html
__________________
Senast redigerad av CapsLox 2012-02-07 kl. 21:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in