2011-11-21, 20:20
  #15637
Medlem
Mathematics1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFarbror
Tittar man på fördelningstabellen tycker jag det ser tunt ut i toppskiktet, 126 som fått 2,0 och 255 som fått 1,9, om man jämför med hur många som fått 2,0, 1,9 och 1,8 på verbal respektive kvantitativ del, speciellt då det avrundas uppåt. Tycker nog det ser lite underligt ut, även om ett bra resultat på den ena delen inte behöver betyda bra på den andra. Någon mer som reflekterat över detta?
Mjo, har väl aldrig tidigare någonsin varit så få som fått 2.0 och 1.9?
Citera
2011-11-21, 20:24
  #15638
Medlem
Kaixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
(0,8+0,0)/2 = 0,4

Det är ju inte sant.. Tack för svar!
Citera
2011-11-21, 20:28
  #15639
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFarbror
Tittar man på fördelningstabellen tycker jag det ser tunt ut i toppskiktet, 126 som fått 2,0 och 255 som fått 1,9, om man jämför med hur många som fått 2,0, 1,9 och 1,8 på verbal respektive kvantitativ del, speciellt då det avrundas uppåt. Tycker nog det ser lite underligt ut, även om ett bra resultat på den ena delen inte behöver betyda bra på den andra. Någon mer som reflekterat över detta?
skulle gissa det beror på att många som tränat upp sig lite måste börja om.
Citera
2011-11-21, 20:37
  #15640
Medlem
Fexthevisionarys avatar
Slutligen kom normeringstabellen och självfallet var det lika jävligt som jag hade förväntat mig. 2.0 med god marginal på kvantitativa delen, samt 1.8 på den verbala. Med andra ord finns det sannolikt folk med lägre råpoäng som lyckats knipa ett ett 2.0 medan jag själv står snopen med ett 1.9.

Hela idén att man ska räkna ut ett medeltal är ju fullkomligt idiotisk eftersom den bortser från de poäng som man tillgodogjort sig utöver den satta gränsen på vardera del. I mitt fall rör det sig om 4 poäng som jag helt i onödan svarat rätt på den kvantitativa delen. I själva verket hade det räckt med att jag fått tillgodoräkna mig två av dessa poäng för ett 2.0. Råpoängen borde rimligtvis slås ihop i en klump varpå normering kan göras därefter. Saknar helt förståelse för hur högskoleverket resonerat, om alls, i denna fråga.

Tyckte även det var förhållandevis få som fick 2.0 sammanlagt. 0.3% är ju betydligt lägre än vad som brukar förekomma i vanliga fall.

Ni får får ursäkta om jag uppfattas som dryg, var bara tvungen att skriva av mig.
__________________
Senast redigerad av Fexthevisionary 2011-11-21 kl. 20:40.
Citera
2011-11-21, 20:38
  #15641
Medlem
TheOmnipotents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rauger
Nu var det väldigt länge sen jag läste Matte A men jag är ganska säker på att sannolikhetsdelen kommer först i Matte B?

Citat:
Ursprungligen postat av Kaix
Korrekt
Det stämmer nog, men om jag inte missminner mig så läste vi sannolikhetslära redan i högstadiet (inte så avancerad då, men tillräckligt för att kunna räkna ut t.ex. sannolikheten för att slå en sexa två gånger i rad). Dock så var det väl en uppgift med räta linjens ekvation i årets HP, så i vilket fall så behövs matte B. Men i vilket fall så anser jag att det som jag tidigare sa stämmer - förståelsen för matematik är mycket viktigare än hur många formler och lösningsmetoder man pluggat in.
Citera
2011-11-21, 20:43
  #15642
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFarbror
Tittar man på fördelningstabellen tycker jag det ser tunt ut i toppskiktet, 126 som fått 2,0 och 255 som fått 1,9, om man jämför med hur många som fått 2,0, 1,9 och 1,8 på verbal respektive kvantitativ del, speciellt då det avrundas uppåt. Tycker nog det ser lite underligt ut, även om ett bra resultat på den ena delen inte behöver betyda bra på den andra. Någon mer som reflekterat över detta?

Citat:
Ursprungligen postat av Mathematics1
Mjo, har väl aldrig tidigare någonsin varit så få som fått 2.0 och 1.9?

FarbrorFarbror sa det. Har man 1,9 eller 2,0 på den kvantitativa delen så innebär inte det per automatik att man har det på den verbala delen med..

En förklaring på att fördelningen ser annorlunda ut bland de högsta resultaten är att det är fler frågor och därmed en större spridning bland resultaten...
__________________
Senast redigerad av lighten-up 2011-11-21 kl. 21:06.
Citera
2011-11-21, 20:54
  #15643
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up

En förklaring på att fördelningen ser annorlunda ut bland de högsta resultaten är att det helt är fler frågor och därmed en större spridning bland resultaten...
Dock är spridningen mindre med en högre koncentration kring mitten.
Citera
2011-11-21, 20:59
  #15644
Bannlyst
Kommer denna tabell även gälla till nästa prov som man kan använda som "underlag"?
Citera
2011-11-21, 21:03
  #15645
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guberti
Kommer denna tabell även gälla till nästa prov som man kan använda som "underlag"?
I grova drag: troligtvis.

Utprövningsblocken var väl mer eller mindre likadant som det här provet.
Citera
2011-11-21, 21:18
  #15646
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
I grova drag: troligtvis.

Utprövningsblocken var väl mer eller mindre likadant som det här provet.

Tack då vet man vad man ska satsa på till nästa gång. 50/50 +- på varje del torde räcka till ungefär ~1.5?
Citera
2011-11-21, 21:21
  #15647
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guberti
Tack då vet man vad man ska satsa på till nästa gång. 50/50 +- på varje del torde räcka till ungefär ~1.5?
Är ju nästan på gränsen där. Men är väl i den sektorn 1.5 bör landa. Bästa är ju att försöka gardera sig för en ev lätt höjning. Men stora svängningar: nej
Citera
2011-11-21, 21:34
  #15648
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Jaaaa! Där satt den, blev förmodligen ett stabilt 1,2 med chans på 1,3 om jag inte rättat helt åt helvete. Tack så mycket för allt moraliskt stöd härinne! Nu taggar vi vårprovet 2012 för att få en extra penisförlängare!

Är det bara jag som för övrigt tyckte att tabellen följde tidigare normeringar hyffsat exakt?
Kul att det verka greja sig även för dig med. Vår analys av normeringen verkade i sak stämma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in