Citat:
Ursprungligen postat av samfisher
Jag ska till Alicante, Murcia, La Manga

Jag nämner alla tre då jag tror att de ligger ganska nära.
Vad är styptic stickor, typ som alunstift?
Du får gärna tipsa om specialbutiker eller större varuhus/kedjor
Finns det någon säkerhetshyvel du kan rekommendera?
Vad tror du ett komplett "kit" skulle kosta mellan tummen och pekfingret (nybörjare men dock kraftig skäggväxt).
Ska man satsa på rakkniv eller säkerhetshyvel om man är nybörjare? Eller kan man köpa shavette och börja med?
Jag har aldrig varit så lång söderut och tyvärr är de flesta kedjor väldigt regionala. Men kolla på stora supermercados.
Jag använder själv bara rakkniv, många gillar säkerhetshyvel men har aldrig stött på någon som gillar shavette (Egentligen heter det rakkniv med utbytbart blad, shavette är Dovos version av det hela men det är bara en parantes) . Den har ett flertal inbyggda problem.
Om det kommer till rakkniv är mitt råd att du köper borste, olika raktvålar och krämer för småpengar där nere samt stypticstickor/ alunstift där nere. Sedan plockar du en renoverad rakkniv antingen från honemiester andreas sverige, Eller en strigel och rakkniv från Niel
http://www.strop-shop.co.uk du kommer hamna kring 500 hundringen.
I dagsläget är det bara ett fåtal som gör rakknivar med kvalité, Håll dig undan allt från kina/asien etc. Det viktigaste är att rakkniven har blivit slipad efter den lämnat fabriken. Det är stor skillnad mellan raknings vass och riktigt vass.
Efter som det är importvaror så är skillnaden mellan Sverige och Spanien just på rakknivarna minimal. Sista rakknivsfabriken lades ner i Spanien ungefär samtidigt i Sverige som Spanien.
Hoppas jag svarade på alla frågor nu, om du är sugen på att fördjupa dig i ämnet rekommenderar jag länken i min signatur, annars fråga bara på.