2012-05-21, 20:53
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PanzerLehr
Någon som vet vart man kan hitta bra rakvatten helst med mentol i såhär i värmen? Hittar bara ACO's rakvatten men den luktar inget vidare enligt mig.

På sommaren finns det bara ett alternativ: Prorasos serie. Ingenting väcker en som deras produkter på morgonen, Men de är alldeles för kalla på vintern
Citera
2012-05-22, 17:41
Medlem
Rizados avatar
Måhända någon redan länkat den här artikeln:
http://artofmanliness.com/2008/01/04...-your-grandpa/
Men jag skulle hämskt gärna testa en sådan rakhyvel. Om inte annat för att minska kostnaden, rakhuvuden är bara bra de första gångerna man använder dem och det blir dyrt i längden. Vet någon vart de finns att få tag på i Sverige?
Citera
2012-05-22, 20:25
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
Måhända någon redan länkat den här artikeln:
http://artofmanliness.com/2008/01/04...-your-grandpa/
Men jag skulle hämskt gärna testa en sådan rakhyvel. Om inte annat för att minska kostnaden, rakhuvuden är bara bra de första gångerna man använder dem och det blir dyrt i längden. Vet någon vart de finns att få tag på i Sverige?
Hör hittar du allt du behöver. http://shavingroom.se/
Citera
2012-05-23, 12:53
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Hör hittar du allt du behöver. http://shavingroom.se/
Oh tackar så hjärtligt, nu vet jag vad jag ska önska mig i födelsedagspresent!
Citera
2012-05-23, 21:47
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
Oh tackar så hjärtligt, nu vet jag vad jag ska önska mig i födelsedagspresent!
Om du vill läsa in dig mer rekommenderar jag http://www.wetshaving.se
Citera
2012-05-24, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrik1986
Massa grym info!

Tack så mycket! Jag är turk så kan nog hitta lite bra borstar osv i Turkiet i sommar kan jag tänka mig. Farsans kompis är barberare och dom använder ju typ borstar med något djur hår (svin? Jag minns faktiskt inte vad det är). Får klirra lite produkter där tror jag. Värt att testa sig på detta känner jag nu.
Citera
2012-05-24, 03:56
Medlem
ragingcows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ComptonGame
Tack så mycket! Jag är turk så kan nog hitta lite bra borstar osv i Turkiet i sommar kan jag tänka mig. Farsans kompis är barberare och dom använder ju typ borstar med något djur hår (svin? Jag minns faktiskt inte vad det är). Får klirra lite produkter där tror jag. Värt att testa sig på detta känner jag nu.
Borstarna i sverige brukar vara gjorda av grävlingshår.
Citera
2012-05-26, 12:18
Medlem
samfishers avatar
Hej!

Jag är sugen på att ta mig an den ädla konsten våtrakning. Jag har kollat runt lite på div. Svenska sidor såsom gents m.m vilket verkar som en bra sida. Nu är det så att jag ska till Spanien om någon månad och jag tänkte att det kanske finns en god chans att förvärva lite prylar för våtrakning då detta känns som att denna typ av rakning är vanligare utomlands,rätta mig gärna om jag har fel.

Finns det möjlighet att köpa prylar till bra kvalité avsedda för våtrakning och till ett lägre pris än från t.ex Gents?

Är det något speciellt märke jag ska kolla efter. Jag syftar då på om det finns något inhemskt märke av
god kvalité eller om det är typ Mercur som jag ska kolla efter?
Finns det bra spansktillverkade rakblad till bra pris?

Finns det någon bra kedja som tillhandahåller rakprylar eller är det till att gå till den lokala barberaren som gäller för bra grejer?

Rekommendation på märken och kringprodukter såsom raktvål, rakborste etc mottages gärna.

Mvh
/SamFisher
Citera
2012-05-26, 18:51
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ComptonGame

Turkarna har mycket bra borstar av hästhår, köp även med dig arktos raktvål när du är där.

Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow
Borstarna i sverige brukar vara gjorda av grävlingshår.
I Sverige finns det hela spektrakt, grävling svin och den syntetiska som börjar komma mer och mer.

Citat:
Ursprungligen postat av samfisher
Hej!

Jag är sugen på att ta mig an den ädla konsten våtrakning. Jag har kollat runt lite på div. Svenska sidor såsom gents m.m vilket verkar som en bra sida. Nu är det så att jag ska till Spanien om någon månad och jag tänkte att det kanske finns en god chans att förvärva lite prylar för våtrakning då detta känns som att denna typ av rakning är vanligare utomlands,rätta mig gärna om jag har fel.

Finns det möjlighet att köpa prylar till bra kvalité avsedda för våtrakning och till ett lägre pris än från t.ex Gents?

Är det något speciellt märke jag ska kolla efter. Jag syftar då på om det finns något inhemskt märke av
god kvalité eller om det är typ Mercur som jag ska kolla efter?
Finns det bra spansktillverkade rakblad till bra pris?

Finns det någon bra kedja som tillhandahåller rakprylar eller är det till att gå till den lokala barberaren som gäller för bra grejer?

Rekommendation på märken och kringprodukter såsom raktvål, rakborste etc mottages gärna.

Mvh
/SamFisher

Vart skall du? Jag är bosatt i Spanien sedan flera år och beroende på vart du skall kan jag tipsa om specialbutiker.

Det du hittar överallt som du absolut bär plocka upp är:
La Toja Raktvål på stift. brukar kostakring 1 euro
La Toja rakkräm brukarligga på samma pris
Floid Rakvatten
Styptic stickor som du använder efter du skärt dig.
Rakblad till säkerhetshyvel brukar ligga kring 70 cent.
emo
Vie Long rakborstar. De är grymt bra och världsberömda.
Citera
2012-05-26, 20:09
Medlem
Bimboankans avatar
Någon som har ett bra tips på en bra rakkräm?.
Citera
2012-05-26, 20:39
Medlem
samfishers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Vart skall du? Jag är bosatt i Spanien sedan flera år och beroende på vart du skall kan jag tipsa om specialbutiker.

Det du hittar överallt som du absolut bär plocka upp är:
La Toja Raktvål på stift. brukar kostakring 1 euro
La Toja rakkräm brukarligga på samma pris
Floid Rakvatten
Styptic stickor som du använder efter du skärt dig.
Rakblad till säkerhetshyvel brukar ligga kring 70 cent.
emo
Vie Long rakborstar. De är grymt bra och världsberömda.

Jag ska till Alicante, Murcia, La Manga Jag nämner alla tre då jag tror att de ligger ganska nära.

Vad är styptic stickor, typ som alunstift?
Du får gärna tipsa om specialbutiker eller större varuhus/kedjor
Finns det någon säkerhetshyvel du kan rekommendera?
Vad tror du ett komplett "kit" skulle kosta mellan tummen och pekfingret (nybörjare men dock kraftig skäggväxt).
Ska man satsa på rakkniv eller säkerhetshyvel om man är nybörjare? Eller kan man köpa shavette och börja med?
Citera
2012-05-26, 21:17
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samfisher
Jag ska till Alicante, Murcia, La Manga Jag nämner alla tre då jag tror att de ligger ganska nära.

Vad är styptic stickor, typ som alunstift?
Du får gärna tipsa om specialbutiker eller större varuhus/kedjor
Finns det någon säkerhetshyvel du kan rekommendera?
Vad tror du ett komplett "kit" skulle kosta mellan tummen och pekfingret (nybörjare men dock kraftig skäggväxt).
Ska man satsa på rakkniv eller säkerhetshyvel om man är nybörjare? Eller kan man köpa shavette och börja med?
Jag har aldrig varit så lång söderut och tyvärr är de flesta kedjor väldigt regionala. Men kolla på stora supermercados.

Jag använder själv bara rakkniv, många gillar säkerhetshyvel men har aldrig stött på någon som gillar shavette (Egentligen heter det rakkniv med utbytbart blad, shavette är Dovos version av det hela men det är bara en parantes) . Den har ett flertal inbyggda problem.

Om det kommer till rakkniv är mitt råd att du köper borste, olika raktvålar och krämer för småpengar där nere samt stypticstickor/ alunstift där nere. Sedan plockar du en renoverad rakkniv antingen från honemiester andreas sverige, Eller en strigel och rakkniv från Niel http://www.strop-shop.co.uk du kommer hamna kring 500 hundringen.

I dagsläget är det bara ett fåtal som gör rakknivar med kvalité, Håll dig undan allt från kina/asien etc. Det viktigaste är att rakkniven har blivit slipad efter den lämnat fabriken. Det är stor skillnad mellan raknings vass och riktigt vass.

Efter som det är importvaror så är skillnaden mellan Sverige och Spanien just på rakknivarna minimal. Sista rakknivsfabriken lades ner i Spanien ungefär samtidigt i Sverige som Spanien.

Hoppas jag svarade på alla frågor nu, om du är sugen på att fördjupa dig i ämnet rekommenderar jag länken i min signatur, annars fråga bara på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in