2008-03-16, 16:49
Bannlyst
Hur bra fungerar en "safety razor" ifall man har lite längre skägg? Jag brukar alternera mellan rakat/stubb/miniskägg och för att raka sig med en billigare pasthyvel så är det nästan ett måste att korta ner det med rakapparat först. Samma sak med safety razors?
Vad är det korrekta svenska namnet för safety razors?
Citera
2008-03-16, 17:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spermhare
Stå på dig.. meningen är att RSX ska läsa igenom tråden och inte få allt på silverfatet, du hjälpte honom ändå trots allt. Skulle alla bete som RSX skulle vi få samma jävla fråga per sida. Du är varmt välkommen hit..

Jävla gnällspik.

Fan vilken tur att det finns schysst folk på detta forum då. Vad vore forumet fullt med sånna som dig? Tur att ni är en minoritet.

Citat:
Ursprungligen postat av Koolaid
Mach III Turbo är alldeles lysande om du har ett rak-set med ett tyngre handtag samt att du gör förarbetet; varm ansiktstvätt, värmd hyvel+borste, rakolja, cremé och fuktkräm/balsam.

Men åtminstone jag byter blad efter 5-6ggr, även om det absolut inte behövs så tycker jag det är värt det så det går så smidigt som möjligt att hyvla av en bit ansikte

Köper på mig ett lager rakblad som räcker ett tag, sist 50st på en gång. Inte gratis.

Det har inte hänt några större förbättringar på rakfronten då, om jag tolkar det rätt.
Mach3 Turbo gör ett bra jobb men jag tänkte mest höra om det hade kommit nåt bättre från Gilette på senare tid. Delade uppfattningar om Fusion i alla fall.

Tack för svaret!
Citera
2008-03-16, 17:36
Medlem
Gerras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven Orvar
Hur bra fungerar en "safety razor" ifall man har lite längre skägg? Jag brukar alternera mellan rakat/stubb/miniskägg och för att raka sig med en billigare pasthyvel så är det nästan ett måste att korta ner det med rakapparat först. Samma sak med safety razors?
Generellt så fungerar de nog bättre än flerbladiga hyvlar. Min Merkur är inte lika bra som min Matador när skägget är längre, men båda fungerar betydligt bättre än flerbladiga varianter.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven Orvar
Vad är det korrekta svenska namnet för safety razors?
"Säkerhetsrakhyvel", ofta kallad endast "rakhyvel".

"Razor" är ju ursprungligen en rakkniv, med vilken det är en smal sak att skada sig svårt. Gillettes briljanta system där bladet ligger infällt i hyvelns huvud marknadsfördes som "safety razor" eftersom man inte kunde dö vid rakning bara genom att klanta sig lite. Moderna varianter är egentligen också "safety razors".

Vidare så finns det vissa problem med begreppet "rakhyvel" eftersom skägg hyvlades och skrapades av med hyvelverktyg helt säkert så sent som på bronsåldern
Citera
2008-03-16, 23:13
Medlem
troböds avatar
Hur fan kan ni raka mothårs!? En gång har jag testat att raka mig mothårs efter en vanlig omgång och det slutade med att jag bostavligt talat blödde som en stucken gris ur vartenda hårsäck i hela ansiktet.
Citera
2008-03-17, 00:26
Medlem
Koolaids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troböd
Hur fan kan ni raka mothårs!? En gång har jag testat att raka mig mothårs efter en vanlig omgång och det slutade med att jag bostavligt talat blödde som en stucken gris ur vartenda hårsäck i hela ansiktet.

Om du slutar med att använda hyvel istället för rakdon så ska du se att det fungerar bättre.

Citera
2008-03-17, 02:14
Bannlyst
trobod: Man får faktiskt raka sig mothårs! De koprofaga promiskuösa homofilerna i Fab5 förbjöd mig i många år. Men nu har jag funnit en mansgemenskap som tillåter mig att vara den jag är. Behöver ej längre skämmas. Man får faktiskt raka mothårs!!!
Citera
2008-03-17, 03:25
Medlem
troböds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bara_boll
trobod: Man får faktiskt raka sig mothårs! De koprofaga promiskuösa homofilerna i Fab5 förbjöd mig i många år. Men nu har jag funnit en mansgemenskap som tillåter mig att vara den jag är. Behöver ej längre skämmas. Man får faktiskt raka mothårs!!!
Jag bryr mig inte det minsta om huruvida man får raka mothårs eller inte. Grejen är att det blev Stockholms blodbad av det hela när jag försökte. Men det går väl inte med en safety razor då helt enkelt.
Citera
2008-03-17, 03:29
Medlem
troböd isf har du väldigt dålig teknik. Jag rakade mig mothårs första gången jag testade en safety razor i hela mitt liv och fick endast 2 små skärsår
Citera
2008-03-17, 04:13
Medlem
troböds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cloud2
troböd isf har du väldigt dålig teknik. Jag rakade mig mothårs första gången jag testade en safety razor i hela mitt liv och fick endast 2 små skärsår
Jag har rakat mig med dubbelbladshyvel i flera år och tycker mig besitta en klart adekvat teknik. Skär mig ytterst sällan i normala fall. Det är dock helt omöjligt för mig att raka mothårs. Bara för detta så testade jag igen, fast på en liten yta, med samma resultat. Med andra ord; blod överallt. Första gången jag testade var med en Merkur 34C, nu med en Vision 2000, så det hänger inte på hyveln. Det är väl jag som är en ytterst obegåvad rakare då helt enkelt.
Citera
2008-03-17, 07:27
Medlem
^^troböd
Mothårs, mothårs.. man kan även raka "sidled". Jag provade att raka uppåt på min muchars gjorde j*vligt ont!!! aldrig i livet.. om du provar o följer dessa steg, börja med steg 1, osv.. sen bild B. samma sak igen.

Du vispar upp tex rakkrämen med borsten. det som blir över andvänd till steg B. Har di rakburk så får du.. Ja du fattar.

Här är bilden som du kanske missade.
http://img211.imageshack.us/img211/7622/shaveyb8.png
Citera
2008-03-17, 07:50
Medlem
laserlasses avatar
Det här är den bästa rakhyvelen som finns.
http://images.google.no/imgres?imgur...SE235%26sa%3DN
Citera
2008-03-17, 08:09
Bannlyst
Att upptäcka rakhyvelns välsignelse efter att första halvan av 90-talet varit borta i dimman med en philips rakapparat kändes på sätt och vis som att stöta på manlighetens hemliga källa. Där vandrade man genom öknen, och man sökte efter källorna, sökte efter källona.. och så låg de framför mig. manlighetens heta, oljiga, jasmindoftande källor... ja herregud!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in