2010-03-22, 23:27
Medlem
NWOBHMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseLarsson
Någon som har testat Matadors rakhyvlar? En säljare ringde till mig och ville att jag skulle testa, dom ska tydligen vara minst lika bra som Gillette?
Sämsta säljargumentet ever Köp en Merkur safety razor istället.
Citera
2010-03-23, 08:38
Medlem
MFCs avatar
Jag beställde en Merkur 38C till slut.

Dock visade en bekant en Allegro rakhyvel med rakbladsslip vilket jag inte ens visste fanns. Frågan är varför sånt (rakbladsslip) inte görs längre, blev så imponerad över hur det hela fungerade. Konstruktionen var enkel men ändå effektiv och helt i plåt förutom slipstenen. Förvisso är rakblad billiga men tänket är ju något som saknas idag
Citera
2010-03-24, 10:49
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Jag avänder normalt Palmolives raktvål på tub. Men, hur funkar dessa "hårda tvålar" som ligger i en porslinsburk? Är det bara att slå på lite vatten varje gång och piska upp löddret?

Jag kör med http://www.proraso.com/ later bara borsten ligga i blöt i varmt vatten medan jag duschar sedan "laddar" jag bara borsten i 3 sekunder och bygger sedan skummet i tvalkoppen, den verkar räcka för evigt har haft den i 3 manader och har inte ens använt halva.
Citera
2010-03-24, 10:52
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Jag kör med http://www.proraso.com/ later bara borsten ligga i blöt i varmt vatten medan jag duschar sedan "laddar" jag bara borsten i 3 sekunder och bygger sedan skummet i tvalkoppen, den verkar räcka för evigt har haft den i 3 manader och har inte ens använt halva.
Ursäkta mig men det där förstod man inte mycket av. Länken du hänvisar till visar ju en bild på raksum...
Det jag vill veta är om det bara är att blöta borsten med varmt vatten, löddra upp tvålen som ligger fast i skålen. Men vad gör man med ev skum som blir kvar? "Sjunker" det in i tvålen igen?

Citera
2010-03-24, 11:01
Medlem
TheBusters avatar
hahahah sag nu att de har nagot skumt fel pa sin sida, de säljer raktval med, i puck.

1: Lat borsten mjuka upp sig i lite varmt medans du dushar

2: "Ladda" borsten genom genom att "vispa" pa tvalen i nagra sekunder.

3: Ta borsten och bygg ditt skum i din tvalkopp/mugg handen vad du nu använder.

Har far du en video med: http://www.youtube.com/watch?v=Dd7Aj9vwrtc
Citera
2010-03-24, 11:09
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
hahahah sag nu att de har nagot skumt fel pa sin sida, de säljer raktval med, i puck.

1: Lat borsten mjuka upp sig i lite varmt medans du dushar

2: "Ladda" borsten genom genom att "vispa" pa tvalen i nagra sekunder.

3: Ta borsten och bygg ditt skum i din tvalkopp/mugg handen vad du nu använder.

Har far du en video med: http://www.youtube.com/watch?v=Dd7Aj9vwrtc
Perfekt! En sån där puck lär ju vara hur länge som helst! Bra video du postade,han drar ju bara några svep på pucken, sedan börjar det löddra av bara fasen. Var inne i nån butik i Lund som sålde puck+keramikkopp. Tror det kostade strax under 200 spänn, var något engelskt märke och den doftade ljuvligt av sandelträ. Verkar det som en bra produkt/pris?
Citera
2010-03-24, 11:23
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Perfekt! En sån där puck lär ju vara hur länge som helst! Bra video du postade,han drar ju bara några svep på pucken, sedan börjar det löddra av bara fasen. Var inne i nån butik i Lund som sålde puck+keramikkopp. Tror det kostade strax under 200 spänn, var något engelskt märke och den doftade ljuvligt av sandelträ. Verkar det som en bra produkt/pris?

Min fran proraso har som sagt räckt 3 manader, da tog det enda ett tag innan jag förstod hur lite tval det krävde. Tror den kostade 6€. Inte omöjligt att den kommer halla aret ut.

Ligger pucken i separat kopp och du bygger skummet i den av keramik eller förvaras pucken i keramikskalen?

Hur mycket det löddrar beror pa hur hart vatten du har, när jag är hos mina svärföräldrar som har väldigt hart vatten sa tar du bara ett svep med borsten över din vanliga tval och sedan 3 sekunder pa raktvalen.

Om du har en separat skal där du bygger skummet sa fyll den med hett vatten, sedan slar du ut allt utom nagra cl, sedan när du byggt skummet där kommer du ha ett varmt skum. Inget slar det när man är frusen och en morgon.

Om priset kan jag bara säga: Är du värd det?

200 spänn för nagot du har i kanske ett ar är ingenting. Du lär ju spendera mer pa kexchoklad under samma tid.
Citera
2010-03-24, 11:47
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Min fran proraso har som sagt räckt 3 manader, da tog det enda ett tag innan jag förstod hur lite tval det krävde. Tror den kostade 6€. Inte omöjligt att den kommer halla aret ut.

Ligger pucken i separat kopp och du bygger skummet i den av keramik eller förvaras pucken i keramikskalen?

Hur mycket det löddrar beror pa hur hart vatten du har, när jag är hos mina svärföräldrar som har väldigt hart vatten sa tar du bara ett svep med borsten över din vanliga tval och sedan 3 sekunder pa raktvalen.

Om du har en separat skal där du bygger skummet sa fyll den med hett vatten, sedan slar du ut allt utom nagra cl, sedan när du byggt skummet där kommer du ha ett varmt skum. Inget slar det när man är frusen och en morgon.

Om priset kan jag bara säga: Är du värd det?

200 spänn för nagot du har i kanske ett ar är ingenting. Du lär ju spendera mer pa kexchoklad under samma tid.
klart jag är värd det, jag är för bövelen Carl Serung...
Citera
2010-03-24, 11:51
Medlem
TheBusters avatar
Citat:

hahaha se där, posta gärna en bild pa det när du har handlat.

Men om man är seriös för en sekund sa ár det underbart när man kan spara pengar genom att köra med bättre kvalité.
Citera
2010-03-24, 14:41
Medlem
Pörrs avatar
Citat:

Carl Serung rekommenderas annars ett besök på Gents i Helsingborg, samma utbud som på hemsidan men man kan lukta på grejerna också.
Citera
2010-03-24, 14:54
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Carl Serung rekommenderas annars ett besök på Gents i Helsingborg, samma utbud som på hemsidan men man kan lukta på grejerna också.
Helsingborg säger du...Hmm jag får väl göra ett besök nästa gång jag besöker rövhålet kallat Helsingborg.
Tack för tipset i alla fall!

Edit: Efter en titt på sidan så verkar det som det var Dr.Harris som jag såg i Lund.
Senast redigerad av Carl Serung 2010-03-24 kl. 14:59.
Citera
2010-03-24, 15:03
Medlem
TheBusters avatar
Jag tycker gents har sadana horribla överpriser men det kanske bara är jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in