2020-03-14, 18:45
Medlem
Spongebobfyrkants avatar
Har nu testat blå Astra efter att ha kört gröna Astra länge. De känns snäppet vassare och är nu den nya favoriten. Någon som har koll på de faktiska skillnaderna mellan dessa blad? Är de blå tänkta att vara vassare?
Citera
2020-03-18, 13:34
Medlem
LaCucarachas avatar
Gjorde slag i saken och köpte mig en Mühle R41 nyligen då jag kom över en ny billigt.
Helvete vilken effektiv rackare, resultatet blev fantastiskt. Var lite rädd för att ansiktet skulle brinna av rakbränna efteråt men ingenting. Kan varmt rekommenderas!
Citera
2020-04-11, 22:30
Medlem
Pastellfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spongebobfyrkant
Har nu testat blå Astra efter att ha kört gröna Astra länge. De känns snäppet vassare och är nu den nya favoriten. Någon som har koll på de faktiska skillnaderna mellan dessa blad? Är de blå tänkta att vara vassare?

Du har helt rätt i att de blå är vassare än de gröna. Exakt vad skillnaden är i tillverkning och annat får du fråga någon annan om. Däremot kan man väl anta att "titanium" (som de gröna heter) är någon slags beläggning som de blå (rostfria) saknar.

De blå är min favorit än så länge. Hästlängder före de andra 5-6 märken jag testat än så länge.
Citera
2020-05-27, 20:23
Medlem
Nedomanskys avatar
fel
Senast redigerad av Nedomansky 2020-05-27 kl. 21:01.
Citera
2020-05-27, 21:05
Medlem
Nedomanskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Gjorde slag i saken och köpte mig en Mühle R41 nyligen då jag kom över en ny billigt.
Helvete vilken effektiv rackare, resultatet blev fantastiskt. Var lite rädd för att ansiktet skulle brinna av rakbränna efteråt men ingenting. Kan varmt rekommenderas!

Är helt ny på denna typ av hyvlar. Rakar mig 1 max 2 ggr i veckan o har därför en del skäggstubb när det är dax för rakning..

Har hittat en R41 för överkomliga pengar, kan det vara något för mig, med mitt sätt att raka mig?
Citera
2020-05-27, 21:30
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nedomansky
Är helt ny på denna typ av hyvlar. Rakar mig 1 max 2 ggr i veckan o har därför en del skäggstubb när det är dax för rakning..

Har hittat en R41 för överkomliga pengar, kan det vara något för mig, med mitt sätt att raka mig?

R41 kanske inte normalt klassas som en nybörjarhyvel. Vet man lite vad man håller på med så är den sjukt effektiv och är väldigt bra vid lite grövre stubb.
Så kör på men var lite försiktig i början. Köp vettig raktvål/kräm och borste också.
Citera
2020-05-27, 21:39
Medlem
Nedomanskys avatar
Citat:
R41 kanske inte normalt klassas som en nybörjarhyvel. Vet man lite vad man håller på med så är den sjukt effektiv och är väldigt bra vid lite grövre stubb.
Så kör på men var lite försiktig i början. Köp vettig raktvål/kräm och borste också.

Ska göra det, vad är vettig tvål/ kräm? Funkar det med lödder på burk också? Feather, är det vettiga blad? Var köper man blad till vettiga priser?
Citera
2020-05-28, 06:46
Medlem
Nedomanskys avatar
Lite olika blad att testa om man så vill: https://www.razorbladesclub.com/razorblades/ de finns på ebay.co.uk också
Citera
2020-05-28, 07:37
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nedomansky
Ska göra det, vad är vettig tvål/ kräm? Funkar det med lödder på burk också? Feather, är det vettiga blad? Var köper man blad till vettiga priser?

Lödder på burk är väl lite som att svära i kyrkan i våtrakningskretsar. Testa och se, A och O kommer vara att mjuka upp skägget ordentligt innan oavsett. Lång varm dusch brukar alltid funka. Börjar du bara kladda på lödder och köra så kommer det troligtvis kännas brutalt obekvämt. Sånt funkar bättre med multibladshyvlar ā la Gillette Fusion osv.
Om du inte tycker det glider speciellt bra eller huden känns helt piss efteråt kan det vara idé att testa något annat än burklödder.
Blad måste man lite testa olika och se vad man tycker. Nåt samplepack som du nämnde kan vara smart. Mina favoriter är Gillette Silver Blue för tillfället.
En hudvårdande after shave är inte heller fel att slänga på efteråt. Proraso har prisvärda saker.
Citera
2020-05-28, 12:02
Medlem
Nedomanskys avatar
Citat:
Lödder på burk är väl lite som att svära i kyrkan i våtrakningskretsar. Testa och se, A och O kommer vara att mjuka upp skägget ordentligt innan oavsett. Lång varm dusch brukar alltid funka. Börjar du bara kladda på lödder och köra så kommer det troligtvis kännas brutalt obekvämt. Sånt funkar bättre med multibladshyvlar ā la Gillette Fusion osv.
Om du inte tycker det glider speciellt bra eller huden känns helt piss efteråt kan det vara idé att testa något annat än burklödder.
Blad måste man lite testa olika och se vad man tycker. Nåt samplepack som du nämnde kan vara smart. Mina favoriter är Gillette Silver Blue för tillfället.
En hudvårdande after shave är inte heller fel att slänga på efteråt. Proraso har prisvärda saker.

Tack för hjälpen!
Citera
2020-05-29, 18:56
Medlem
Nedomanskys avatar
Någon som gjort sig besväret att kolla upp skärpan på några olika blad, en hyfsat informativ sida
https://www.refinedshave.com/razor-b...pness-summary/
Citera
2020-06-18, 01:25
Medlem
Vad för rakhyvel ska man köpa om man vill få en så nära rakning som möjligt?
Dock inte rakkniv, jag har testat men skar mig bara överallt !!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in